2015-06-06, 10:22
Medlem
Har en fråga som känns dum att ställa på andra ställen.
Jag arbetar som högstadielärare, är i 30-årsåldern och har ett normalfräscht utseende. Jag klär mig normalt och har absolut inte kortkort och urringat. Jag är omtyckt för min arbetsinsats och har en god relation med eleverna. Dock har jag fått en del "milf" kommentarer och blir fundersam på om detta verkligen är bra.

Min fråga är följande; Är det bra eller dåligt för elevens motivation om en lärare ser bra ut?
Citera
2015-06-06, 10:50
Medlem
Svenskares avatar
Slå eleven på käften som säger så i klassrummet åt dig. Det är fucking små barn du rår över. Det ska inte förekomma något sexuellt er emellan. Du borde bli stött över ett sådant uttalande. Och nej, det är inte något bra för kommunikationen. Hur många gånger har du försökt få en djupare diskussion med en kille som du dragit hem från krogen och lyckats med det innan ert sexuella umgänge? Eleverna kommer endast sitta och tänka på hur de ska klä av dig, kvinna! Och när din lektion slutligen ser ut på följande vis så vet du att det är ett faktum. Du står och undervisar och några elever sitter och fnissar i hörnet var och varannan minut, sedan när du tillfrågar dem, så vet de inte vad de ska svara, eller om det finns någon modig jävel som vräker ur sig. "Vi tittar på dig, fröken och vi skulle vilja knulla dig." (Gapskratt i klassrummet) Sen efter det kommer du aldrig få ett ord mer förmedlat på den skolan.
Citera
2015-06-06, 10:53
Medlem
utan.att.stannas avatar
Om de märker att du svarar på den sortens bekräftelse är du rökt. Kommer inte bli tagen på allvar mer... Blir ett sexobjekt.
Citera
2015-06-06, 11:20
Medlem
Tack för feedbacken.
Jag har arbetat på andra skolor tidigare utan att detta varit ett problem men här verkar det vara uppmuntrat av kollegor till och med. En manlig kollega försökte övertala en elev att gå in på lektion men motivationen att vikarien var snygg.
En annan gång när en elev busade och jag vände mig till en manlig kollega för hjälp så fick jag till svar att "det är klart att han busar med en så söt lärare" (slog nästan till honom)

Jag har givetvis bemött och avvisat alla kommentarer och sagt ifrån. Är livrädd att det ska bli en grej och vill inte prata med kollegorna om det heller. Får man ett "rykte" om sig som lärare så är man körd tyvärr...

Det jag funderat på var om jag skulle "förfula" mig på jobbet men samtidigt så säger feministen i mig att jag ska kunn se ut som jag vill (kör jeans och t-shirt på jobbet så det är knappast "dressat" )
Citera
2015-06-06, 11:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wtfucker
Jag arbetar som högstadielärare, är i 30-årsåldern och har ett normalfräscht utseende. Jag klär mig normalt och har absolut inte kortkort och urringat. Jag är omtyckt för min arbetsinsats och har en god relation med eleverna. Dock har jag fått en del "milf" kommentarer och blir fundersam på om detta verkligen är bra.

Min fråga är följande; Är det bra eller dåligt för elevens motivation om en lärare ser bra ut?

Frågan är öht inte relevant, det är varken bra eller dåligt, förutsatt att du kan hantera elevernas agerande, precis som du förväntas kunna hantera elevernas agerande i andra frågor där dom har en uppfattning om dig.
Citera
2015-06-06, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Frågan är öht inte relevant, det är varken bra eller dåligt, förutsatt att du kan hantera elevernas agerande, precis som du förväntas kunna hantera elevernas agerande i andra frågor där dom har en uppfattning om dig.

Håller med dig, det ska inte vara relevant och har aldrig varit det på tidigare arbetsplatser. Det finns omfattande problem på skolan inom många områden och jag tolkar detta som ett symptom på att skolan misslyckats i sitt uppdrag att fostra eleverna i jämställdhet och likabehandling.
Citera
2015-06-06, 11:35
Bannlyst
Vi hittade porriga bilder på en lärares blogg, du kan ju gissa hur vi såg på henne resten av studietiden..
Citera
2015-06-06, 11:44
Medlem
Knotknets avatar
Räkna med att alla elever är kåta på dig och har dig i tankarna när de runkar 10 ggr om dan. Kan bli svårt att vara något annat än ett runkobjekt när man är snygg.
Citera
2015-06-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzambu
Vi hittade porriga bilder på en lärares blogg, du kan ju gissa hur vi såg på henne resten av studietiden..

Hade jag gjort något sådant så hade jag förstått deras beteende men detta började första arbetsdagen. De kände inte mig, jag kände inte dom.
Jag hade normala kläder (stickad kofta och jeans) inget konstigt och ändå kom de förbi och började lyfta på tröjan och spänna sig, helt sjukt.
Jag har arbetat med dem ett tag och de vet vart gränsen går nu.
Själva grejen är att jag absolut inte vill ha det så igen och har funderat en del på vad som gick fel och hur man ska slippa det i fortsättningen.
Citera
2015-06-06, 11:54
Medlem
EnOmogenBanans avatar
Kan med säkerhet säga att dina elever sannolikt är väldigt kåta på dig och sannolikt runkar till tankar eller bilder på dig. Det gör högstadiesnubbar om de har snygga lärare. Så är det bara.

Du ska dock inte acceptera att de går runt och kallar dig milf. Låter som dina elever saknar respekt, men det är väl svensk skola i ett nötskal. Klä dig hur du vill; du lär ju inte gå runt som en hora, utan sannolikt har du normal klädsel i den miljön och då ska du inte behöva ändra det.

Det handlar alltså bara om att sätta ned foten samt inte acceptera sexuella trakasserier från manliga kollegor.
Senast redigerad av EnOmogenBanan 2015-06-06 kl. 11:58.
Citera
2015-06-06, 12:16
Medlem
En lärare i 30-årsåldern som nickar "wtfucker". Det låter bra.
Räkna med att pojkarna tänker på dig sexuellt. Helt normalt. Sen om de inte kan koncentrera sig och får sämre betyg är ju.. naturens fel.
Citera
2015-06-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wtfucker

Kanske på gymnasiet, men inte i grundskolan. Jag är själv en populär lärare i 50+ åldern som är väldigt uppskattad av eleverna i åk 5-9 trots att jag ser för jävlig ut, stinker, har dålig andedräkt och fula kläder som sitter som sopsäckar på mig. Men jag är skojfrisk, kunnig, har intressanta lektioner, är entusiastisk, ser alla elever och uppmärksammar dem...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in