• 3
  • 4
2015-06-07, 01:40
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Nej men du har indirekt betalat i snitt 3333kr per månad extra för att bo där. Självklart är ägande en vinst i längden, men inte till vilken kostnad som helst. Många idag kan verkligen inte räkna på kostnader när de köper lägenheter. Folk betalar brutala överpriser på lägenheter så det är sjukt. Kostnaden för en äldre lägenhet överstiger idag vida produktionsvärdet + normal markkostnad av en likvärdig lägenhet och det förstår inte svensken.

Allt för att sitta i trängseln på E4 Uppsalavägen eller Nynäsvägen i timmar, vecka ut och vecka in.

Fler människor borde ta sig tiden att lära sig leda produktionen av sin egen villa, något som inte ens är speciellt komplicerat med all hjälp som finns att få idag. Då hade vi inte haft dessa absurda bostadspriser.

Det där får man räkna på. Även om priset faller 200k. Hur står det till mellan dom olika efter tex 20år? Om man i nån mån tjänar på att äga sitt boende (utöver värdeökning) så innebär alltså inte en förlust på 200k vid försäljning att man faktiskt förlorat 200k. Dessutom är 200k vid det tillfället mindre värda.

Annars håller jag med. Jag vågar inte heller säga var nån slags gräns mellan dom olika skulle gå. Hyreshöjningarna har dessutom en ränta på ränta effekt.

Men skulle jag köpa en lägenhet idag i Stockholm för dessa priser så gäller det att jag kan tänka mig bo där hela livet. Då spelar det inte heller någon roll om priserna går lite upp och ner. Precis som när.man investerar långsiktigt på börsen.

Men som sagt, boendesituationen är inte för alla som i Stockholm. Jag förstår inte heller att man är villig att betala så mycket.
Senast redigerad av Bbobi 2015-06-07 kl. 01:45.
Citera
2015-06-07, 07:40
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Hyra av banken istället för att hyra privat menar du

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej. Beroende på vilka faktorer man tar hänsyn till är det ibland billigare att hyra och ibland billigare att äga.

Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Om man räknar på evig prisökning, ja kanske det. Men skulle bostaden tappa säg 200,000:- i värde på 5 år så är det 3333kr i månaden extra man betalar för endast värdetapp.

Beror på vart i landet man bor i också.
Fick köpa ut min lägenhet, fick ner månadskostnaden mer än hälften och då amortade jag mycket.
Citera
2015-06-07, 17:06
Medlem
Hur exakt fungerar jobbskatteavdrag? Eller vad är det för något?
Håna mig gärna - jag har, tyvärr, dålig koll.
Citera
2015-06-07, 17:51
Medlem
steven88s avatar
Fick lån även när jag jobbat 1 vecka på företaget. Bara vara tydlig med att du inte är en lat jävel och du ska betala tillbaks pengarna. Och sen att du klagar på 25000 i månaden ts är ju ett skämt. Undersköterskor tjänar inte ens det. Du borde nog bli lite mer mogen och förstå att pengar inte växer på träd utan man behöver jobba för det
Citera
2015-06-07, 17:52
Medlem
steven88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zehaddict
Hur exakt fungerar jobbskatteavdrag? Eller vad är det för något?
Håna mig gärna - jag har, tyvärr, dålig koll.

Pensionärer, sjukskriva, arbetslösa betalar mer skatt än vi som jobbar. för att det "skulle" löna sig att jobba mer sa borgare. Förutom att de höjde skatten på allt annat så har vi förlorat pengar på det ändå.
Citera
2015-06-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy
Blandade ihop, haha.

Herregud 17.500 är det pengar ens? Fyfan funderar på och säga upp mig isåfall, för planen var och hitta heltidsjobb och köpa egen istället för och leva med föräldrarna. Får nog plugga uni istället åt hösten.
Ska du läsa en mat.kan då eller?
Citera
2015-06-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steven88
Pensionärer, sjukskriva, arbetslösa betalar mer skatt än vi som jobbar. för att det "skulle" löna sig att jobba mer sa borgare. Förutom att de höjde skatten på allt annat så har vi förlorat pengar på det ändå.
Tack så mycket.
Citera
2015-06-08, 12:39
Medlem
Sikkans avatar
ojojoj..hur svårt är det att räkna på sin skatt på lönen? OCH HUR SVÅRT ÄR DET ATT RINGA BANKEN??? hur i helvete ska vi veta om du får lån eller ej!?
Citera
2015-06-08, 14:08
Medlem
ett lån på 1Mille blir INTE dyrt, 3-4000/mån och det är i överkant.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in