Citat:
Ursprungligen postat av
Mastodontish
Nej men du har indirekt betalat i snitt 3333kr per månad extra för att bo där. Självklart är ägande en vinst i längden, men inte till vilken kostnad som helst. Många idag kan verkligen inte räkna på kostnader när de köper lägenheter. Folk betalar brutala överpriser på lägenheter så det är sjukt. Kostnaden för en äldre lägenhet överstiger idag vida produktionsvärdet + normal markkostnad av en likvärdig lägenhet och det förstår inte svensken.
Allt för att sitta i trängseln på E4 Uppsalavägen eller Nynäsvägen i timmar, vecka ut och vecka in.
Fler människor borde ta sig tiden att lära sig leda produktionen av sin egen villa, något som inte ens är speciellt komplicerat med all hjälp som finns att få idag. Då hade vi inte haft dessa absurda bostadspriser.
Det där får man räkna på. Även om priset faller 200k. Hur står det till mellan dom olika efter tex 20år? Om man i nån mån tjänar på att äga sitt boende (utöver värdeökning) så innebär alltså inte en förlust på 200k vid försäljning att man faktiskt förlorat 200k. Dessutom är 200k vid det tillfället mindre värda.
Annars håller jag med. Jag vågar inte heller säga var nån slags gräns mellan dom olika skulle gå. Hyreshöjningarna har dessutom en ränta på ränta effekt.
Men skulle jag köpa en lägenhet idag i Stockholm för dessa priser så gäller det att jag kan tänka mig bo där hela livet. Då spelar det inte heller någon roll om priserna går lite upp och ner. Precis som när.man investerar långsiktigt på börsen.
Men som sagt, boendesituationen är inte för alla som i Stockholm. Jag förstår inte heller att man är villig att betala så mycket.