• 3
  • 4
2015-06-07, 08:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Varför skrev du inte vad du tyckte var fel med mitt påstående än fjanterier "källa på det?"?

Jag skrev om enskild firma. Definitionen av en sådan är just privatperson godkänd för F-skatt.

http://www.skatteverket.se/foretagor...580002518.html

Sen kan man driva viss näringsverksamhet utan godkännande för F-skatt, men då har man inte en EF.

Men du har rätt i att ett AB inte måste ha F-skatt. Tror du att TS har ett sådant?

"Jag skrev om enskild firma. Definitionen av en sådan är just privatperson godkänd för F-skatt."

Nej det gjorde du inte, du skrev om både enskild firma och AB, du skrev följande:

"En enskild firma är startad när man fått godkänt på ansökan om f-skatt från skatteverket. Ett ab är startat när man fått godkänt på ansökan till bolagsverket och skatteverket för f-skatt."

"Sen kan man driva viss näringsverksamhet utan godkännande för F-skatt, men då har man inte en EF."

Nej, det stämmer inte. Det går att registrera en enskild firma/enskild näringsidkare på Bolagsverket, utan att samtidigt ansöka om godkännande för F-skatt. I den på Bolagsverket registrerade enskilda firman kan du bedriva tex handel med tegelstenar utan att vara godkänd för F-skatt.

http://www.bolagsverket.se/polopoly_...dfFile/903.pdf
Senast redigerad av trottwell 2015-06-07 kl. 09:17.
Citera
2015-06-07, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsdaggen
Handelsbolag, tre pers. Äger i en majoritet av företaget.

Edit: Dvs över 50%

Ok, då gäller städse kalenderår som verksamhetsår. Vid låg omsättning kan momsen redovisas årsvis, först då som ingående och utgående moms kvittas mot varandra. Skillnaden betalas in till skatteverket om utgående moms är större, så är vanligtvis fallet. Första året i synnerhet, men även vid andra tillfällen kan givetvis det omvända gälla varvid återbetalning sker. Det enda tillfälle då ingående moms hanteras redan vid inköp är vid handel med företag i andra EU-länder, i all annan handel, från fysisk butik såväl som nätbutik, betalar du som företagare momsen precis som privatpersoner gör, men kan göra avräkning vid redovisningen. Sedan finns diverse undantag då avräkning ej får ske, men det gäller inte den produkt som planerats till inköp.
Citera
2015-06-07, 10:37
Medlem
Citat:
Därför att jag finner det märkligt hur någon kan anse mig vara mer intresserad av gamingdatorer än arbete när jag sliter mycket hårt både på min anställning och inom ett företag.

Sådana statement kan betraktas som avundsjuka.
Läs ditt första inlägg igen!
Det du vill göra är att köpa en gamingdator för dina privata behov och slippa betala moms.

Du resonerar som så att just DU ska slippa betala moms som andra slöfockar till samhällsmyglare, eftersom du jobbar så hårt (och tjänar 13000kr/mån ). Det är bråttom också. Så bråttom att du inte hinner prata med dina erfarna företagskumpaner om företagets investeringar. Det är väl svårt att nå dom på mobilen i Norrlands inland.
Citera
2015-06-07, 11:09
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Jag skrev om enskild firma. Definitionen av en sådan är just privatperson godkänd för F-skatt."

Nej det gjorde du inte, du skrev om både enskild firma och AB, du skrev följande:

"En enskild firma är startad när man fått godkänt på ansökan om f-skatt från skatteverket. Ett ab är startat när man fått godkänt på ansökan till bolagsverket och skatteverket för f-skatt."

"Sen kan man driva viss näringsverksamhet utan godkännande för F-skatt, men då har man inte en EF."

Nej, det stämmer inte. Det går att registrera en enskild firma/enskild näringsidkare på Bolagsverket, utan att samtidigt ansöka om godkännande för F-skatt. I den på Bolagsverket registrerade enskilda firman kan du bedriva tex handel med tegelstenar utan att vara godkänd för F-skatt.

http://www.bolagsverket.se/polopoly_...dfFile/903.pdf

Jag hade fel angående AB. Jag har rätt om EF. En sådan ska ha F-skatt annars är det inte ett EF. Notera ordet måste i skatteverkets text jag citerade tidigare. Om du tycker detta är fel tycker jag verkligen du ska driva detta med Skatteverket.

Näringsidkare kan man vara ändå på flera olika sätt och registrera sig hos bolagsverket. Men enskild firma kräver F-skatt.

Till topic.: TS har tydligen startat ett handrlsbolag. Jag kan inte dessa alls. Men uppenbarligen behöver TS skaffa lite förståelse kring hur moms fungerar för företag.
Citera
2015-06-07, 20:31
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Därför att jag finner det märkligt hur någon kan anse mig vara mer intresserad av gamingdatorer än arbete när jag sliter mycket hårt både på min anställning och inom ett företag.

Sådana statement kan betraktas som avundsjuka.

Betraktas som avundsjuka på vad? Att du sliter mycket hårt för 13k i månaden samtidigt som du försöker starta företag? Jag förstår inte.
Citera
2015-06-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Betraktas som avundsjuka på vad? Att du sliter mycket hårt för 13k i månaden samtidigt som du försöker starta företag? Jag förstår inte.
Det enda jag skulle kunna vara avundsjuk på är grabbens uppenbart ringa ålder.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in