Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-06-05, 15:37
Medlem
Hallo!

Jag går rakt på sak. Har under månaden startat ett företag, ej ansökt om f-skatt ännu. Saken är den att min dator har gått sönder, och den är ett krav att ha tillgång till inom firman jag driver. Därför kommer jag att köpa en ny dator så fort som möjligt. En kraftfull sådan.

Jag arbetar just nu, inte heltid, men närapå. Jag är timanställd och får ut drygt 13 k i månaden. Förra året drog jag in drygt 30k under hela året.

Jag har nu lite frågor.

Kan jag köpa en dator momsfritt genom företaget trots att jag inte dragit igång det ännu samt att jag inte ansökt om f-skatt?
Kan jag ta en dator på avbetalning trots min låga inkomst förra året?

Jag bor i Norrland och kommer därför att köpa datorn via internet.
Citera
2015-06-05, 16:10
Medlem
frank_pes avatar
Vet att vissa butiker godtar lönespecifikation om årsinkomsten visar låg inkomst men då får du avbetalning hos långivare med ockerränta som t.ex Resurs bank.
Kan inte svara på om du kan dra av på firman men varför måste du ha en gamingdator? Är det en firma som gör avancerade saker i Photoshop och 3d modellering?
Du får en bra dator för 4-5000kr som du lätt borde kunna spara ihop till med din lön om du inte har andra onödigt höga utgifter i övrigt?
Citera
2015-06-05, 16:16
Medlem
Cleburnes avatar
Edit: Pratade visst i nattmössan.

Det här kanske hjälper:

Citat:
Kostnader före företagsstarten
Du som enskild näringsidkare kan göra avdrag för vissa kostnader som du haft samma år och året före företagsstarten. Avdraget gäller sådana kostnader som skulle ha varit avdragsgilla om de hade uppkommit sedan verksamheten påbörjats. Det kan exempelvis gälla förbrukningsartiklar och förbrukningsinventarier till ett värde under 22 250 kronor, vilket motsvarar ett halvt prisbasbelopp.

Du har normalt inte rätt att göra avdrag för moms på kostnader du haft innan din första momspliktiga försäljning. Om ditt företag har gjort inköp innan du har börjat med försäljningen måste du kunna visa att företaget är i ett uppbyggnadsskede.

https://www.verksamt.se/starta/skatter-och-avgifter/enskild-naringsverksamhet
Senast redigerad av Cleburne 2015-06-05 kl. 16:20.
Citera
2015-06-05, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vet att vissa butiker godtar lönespecifikation om årsinkomsten visar låg inkomst men då får du avbetalning hos långivare med ockerränta som t.ex Resurs bank.
Kan inte svara på om du kan dra av på firman men varför måste du ha en gamingdator? Är det en firma som gör avancerade saker i Photoshop och 3d modellering?
Du får en bra dator för 4-5000kr som du lätt borde kunna spara ihop till med din lön om du inte har andra onödigt höga utgifter i övrigt?

Jag vill gärna ha en dator jag kan använda på fritiden också. Jag reser runt en del och är då i behov utav en dator som tål lite stryk.

En dator för 4-5 tkr är inga problem att köpa för mig nu. Saken är den att jag vill undvika att köpa en dator för det priset nu, för att två månader senare köpa en gamingdator. Då slår jag hellre ihop dem till ett köp.

Jag kommer inom företaget att pyssla med mindre krävande saker. Vid sidan om lirar jag kraftfulla spel samt använder logic PRO.
Citera
2015-06-05, 18:47
Medlem
Du vill ha en bärbar dator med vill spela kraftfulla spel? Det blir dyrt.
Eller fattade jag fel?

Att köpa dator momsfritt innan du har f-skatt fungerar. Så gjorde jag.
Spara kvitton bara.
Citera
2015-06-05, 19:16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsdaggen
Hallo!

Jag går rakt på sak. Har under månaden startat ett företag, ej ansökt om f-skatt ännu. Saken är den att min dator har gått sönder, och den är ett krav att ha tillgång till inom firman jag driver. Därför kommer jag att köpa en ny dator så fort som möjligt. En kraftfull sådan.

Jag arbetar just nu, inte heltid, men närapå. Jag är timanställd och får ut drygt 13 k i månaden. Förra året drog jag in drygt 30k under hela året.

Jag har nu lite frågor.

Kan jag köpa en dator momsfritt genom företaget trots att jag inte dragit igång det ännu samt att jag inte ansökt om f-skatt?
Kan jag ta en dator på avbetalning trots min låga inkomst förra året?

Jag bor i Norrland och kommer därför att köpa datorn via internet.

Citat:
Ursprungligen postat av zehaddict
Eller fattade jag fel?

Spara kvitton bara.

Något "momsfritt" har vi inte i Sverige, företag betalar moms, precis som privatpersoner och TS företag måste ha likviditet för att köpa datorn ink moms, sedan hanterar han momsen i sin redovisning.

Ett godkännande för F-skatt är inte samma sak som momsregistrering.
Citera
2015-06-05, 20:53
Medlem
Citat:
Jag vill gärna ha en dator jag kan använda på fritiden också. Jag reser runt en del och är då i behov utav en dator som tål lite stryk.

En dator för 4-5 tkr är inga problem att köpa för mig nu. Saken är den att jag vill undvika att köpa en dator för det priset nu, för att två månader senare köpa en gamingdator. Då slår jag hellre ihop dem till ett köp.

Jag kommer inom företaget att pyssla med mindre krävande saker. Vid sidan om lirar jag kraftfulla spel samt använder logic PRO.
Du verkar mer intresserad av fritid och gamingdatorer än arbete.
Ska du starta ett seriöst företag så har du inte tid med sån lyx.
Citera
2015-06-06, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IraHayes
Du verkar mer intresserad av fritid och gamingdatorer än arbete.
Ska du starta ett seriöst företag så har du inte tid med sån lyx.

Fritid? Jag har ett arbete där jag dagligen sliter hårt samt organiserar ett företag på min såkallade fritid. Är det märkligt att man vill köpa en gamingdator för att inte bara spendera dagarna med arbete?

Avundsjukan lyser igenom. Jag känner två kamrater som driver egna, seriösa och mycket vinstdrivande företag. Märkligt nog har de tid med sådan lyx.
Citera
2015-06-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zehaddict
Eller fattade jag fel?

Spara kvitton bara.

Du förstod rätt. En gaming/underhållningsdator med kraft att göra lite musik samt spela krävande spel.

Betalade du momsen vid köp, eller fick du den billigare direkt? Dvs om datorn för en privatperson kostar 10000. Fick du den för ca 8 k? Eller behövde du betala 10 k för att sedan på skatteåterbäringen få tillbaka de 2 k du ska få momsfritt?

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Något "momsfritt" har vi inte i Sverige, företag betalar moms, precis som privatpersoner och TS företag måste ha likviditet för att köpa datorn ink moms, sedan hanterar han momsen i sin redovisning.

Ett godkännande för F-skatt är inte samma sak som momsregistrering.

Med andra ord måste jag betala fullpris vid köp, för att sedan få tillbaka mina pengar vid ett senare tillfälle?
Citera
2015-06-06, 14:17
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Du förstod rätt. En gaming/underhållningsdator med kraft att göra lite musik samt spela krävande spel.

Betalade du momsen vid köp, eller fick du den billigare direkt? Dvs om datorn för en privatperson kostar 10000. Fick du den för ca 8 k? Eller behövde du betala 10 k för att sedan på skatteåterbäringen få tillbaka de 2 k du ska få momsfritt?

Med andra ord måste jag betala fullpris vid köp, för att sedan få tillbaka mina pengar vid ett senare tillfälle?

Klart som fan du betalar full pris i affären.
Citera
2015-06-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Klart som fan du betalar full pris i affären.

Återigen köper jag den via internet och inte i affär.
Citera
2015-06-06, 14:52
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Återigen köper jag den via internet och inte i affär.

Du betalar fullpris varesig det är i en fysisk butik eller i en "internet-butik".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in