Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-12-27, 22:40
  #61
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameradschaft
Vill minnas att Babas hade skapligt lång kö. Var visserligen där strax efter att de öppnade i Högdalen, och då dessutom runt lunchtid. Har aldrig varit på Phils, men ska ge det ett försök i dagarna.

Babas har jag i och för sig aldrig varit på. Orkar aldrig åka ut till förorter på fel sida stan (för mig är söder om stan aldrig rätt). Lite trist på ett sätt, har tänkt att jag ska prova Babas, Svenska hamburgerköket och Bun meat bun. Men det finns så mycket som är närmare.
Citera
2017-06-09, 18:29
  #62
Medlem
godboys avatar
Jag tycker att det varit en löjlig hype kring alla dessa burgare och kockar och har därför först på senare börjat visitera denna typ av ställen. Bor i Göteborg och har varit några gånger på Burgerson på Sprängkullsgatan. Tycker deras burgare är överprissatta och inte särskilt mer fantastiska än en Whopper på BK. Något som däremot är trevligt på Burgerson är deras Västerbottenpommes. Jag o frugan kan landa där och bara ta en öl/vin och dela på en korg sånt.

Vigårda har på Avenyn tycker jag nog är mer prisvärd om man tänker vad man får. Betalat 118 kr för deras Classic Burger, pommes och en stor stark. Denna burgare är bättre än en Whopper, men just att man får en stor stark till tycker jag är okej om man ser till priset. Dessutom är det en betydligt trevligare miljö än Burger King med de obligatoriska gapiga blattegänget samt WT familjerna med skränungar.

Men som tidigare sagts i tråden, den bästa burgaren gör man själv hemma! Men så tycker jag det är med all restaurangmat, det är helt enkelt inte värt pengarna, man får det både bättre, billigare och trevligare hemma tycker jag.
Citera
2017-12-24, 14:26
  #63
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Men som tidigare sagts i tråden, den bästa burgaren gör man själv hemma! Men så tycker jag det är med all restaurangmat, det är helt enkelt inte värt pengarna, man får det både bättre, billigare och trevligare hemma tycker jag.
Så glad att du avrundade med det stycket. Skapade nämligen en tråd igår om restaurangkvalitén i Sverige, där folk försöker övertyga mig att pröjsa uppåt 700 riksdaler för att prova "fin" restaurangmat som bestod av ganska triviala råvaror.

För den summan kan jag få en halvstyckad lamm och äta mig lyxmättad i två veckor liksom.
Citera
2017-12-24, 15:37
  #64
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Så glad att du avrundade med det stycket. Skapade nämligen en tråd igår om restaurangkvalitén i Sverige, där folk försöker övertyga mig att pröjsa uppåt 700 riksdaler för att prova "fin" restaurangmat som bestod av ganska triviala råvaror.

För den summan kan jag få en halvstyckad lamm och äta mig lyxmättad i två veckor liksom.

Jag kan bara hålla med! Väldigt sällan jag blir nöjd på en restaurang, f f a när det gäller matkvaliteten, men även när det gäller totalupplevelsen. Är ju inte helt ovanligt att någon idiot släpat med sig några störiga ungar.

Men just när det gäller hamburgare så är det ju något av det lättaste man kan göra. Använd bra kött, stek eller grilla på rätt temperatur. Smaker kan man ju experimentera med ganska lätt, både när det gäller köttet och tillbehören. Inte någon större vetenskap.

Sen föredrar jag o frugan att laga hemma. Du vet precis vad du har i, hygien är garanterat på topp, dessutom kan du köpa något riktigt bra vin eller öl till och du kommer ändå mycket billigare och godare undan. Samt du slipper störande ungar.
Citera
2017-12-24, 15:47
  #65
Medlem
Briasccas avatar
[quote=Bersac|53576545]Goddag!

Som säkert de flesta vet, så fick hamburgaren ett rejält uppsving för ett par år sedan, kanske det enda bra som dessa hipsters gjort?
Jag brukar dock aldrig bli riktigt nöjd när man besöker dessa ställen, mestadels beroende på att de tar rejält betalt, samtidigt som de tror sig vara världsbäst. Exempel på detta är Burgersson i Göteborg, som egentligen lever på att de var först i Göteborg med hipstertrenden.
Va har ni för erfarenheter från burgarhaken i Sverige? Jämfört med utlandet. [/QUOTE

Min erfarenhet är att svenska burgare jämfört med amerikanska är torrare och att amerikanska "hipsterburgare" (kul ord!) har mer fokus på bara köttet och bröder, och inte några smaktillbehör utöver senap och ketchup. Det gillar jag. Generellt tycker jag bröden i Sverige är bättre än de i USA, som kan vara alltför soggiga för min smak, för amerikanerna kan inte det här med bröd som vi kan. I USA kan man ibland få burgare mellan två brödskivor (alltså inte ett hamburgerbullbröd) och är de hembakade är de ofta mycket bra.
Citera
2017-12-24, 17:33
  #66
Medlem
godboys avatar
[quote=Briascca|62703897]
Citat:
Ursprungligen postat av Bersac
Goddag!

Som säkert de flesta vet, så fick hamburgaren ett rejält uppsving för ett par år sedan, kanske det enda bra som dessa hipsters gjort?
Jag brukar dock aldrig bli riktigt nöjd när man besöker dessa ställen, mestadels beroende på att de tar rejält betalt, samtidigt som de tror sig vara världsbäst. Exempel på detta är Burgersson i Göteborg, som egentligen lever på att de var först i Göteborg med hipstertrenden.
Va har ni för erfarenheter från burgarhaken i Sverige? Jämfört med utlandet. [/QUOTE

Min erfarenhet är att svenska burgare jämfört med amerikanska är torrare och att amerikanska "hipsterburgare" (kul ord!) har mer fokus på bara köttet och bröder, och inte några smaktillbehör utöver senap och ketchup. Det gillar jag. Generellt tycker jag bröden i Sverige är bättre än de i USA, som kan vara alltför soggiga för min smak, för amerikanerna kan inte det här med bröd som vi kan. I USA kan man ibland få burgare mellan två brödskivor (alltså inte ett hamburgerbullbröd) och är de hembakade är de ofta mycket bra.
Jo jag håller med! Tycker det är (varit) extremt hypat kring burgare vilket lett till att diverse hamburgerior ploppat upp lite här och där. Många, typ Burgerson är extremt överreklamerade. Se gärna (FB) Löjligt dyrt på Burgerson (Göteborg)
Citera
2017-12-24, 22:38
  #67
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
NÄR är brioche över!?! jag har inte kunnat äta burgare ute på lång tid nu.
Citera
2017-12-26, 15:22
  #68
Medlem
Teratologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
NÄR är brioche över!?! jag har inte kunnat äta burgare ute på lång tid nu.
Gå till närmaste Sibylla om saknaden efter sesamfrön slår på.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback