2015-06-04, 21:31
Medlem
Fallmans avatar
Hej! Datorn har stått avstängd 5 dagar. Igår startade jag den och då funkade allt jätte bra. Stängde av. Startade igen för 2 timmar sedan, allt gick bra.. Sen så gick jag därifrån och nu så hade skärmen somnat osv så inget startade. Nu funkar inget.. Jag startar datorn, fläktar, moderkort, graffikort startar. Men inte skärm, tangentborden osv... En extern hårddisk får ström och verkar känna av.. Ja..

Hjälp? Blåst ur allt damm, försökt dammsuga lite försiktigt fast jag vet att dammsugaren inte har något där att göra då den kan förstöra..
Citera
2015-06-04, 21:34
Medlem
Fallmans avatar
Bild hur moderkortet lyser:

http://m.imgur.com/R3Ey88q

Grönt,grönt,gult,rött.

GA-p55-usb3 heter moderkortet.. Men hittar ingen hjälp på google
Citera
2015-06-04, 21:54
Medlem
GanjaFarfars avatar
Ger datorn ifrån sig pip-ljud när den startar? Hur låter det isåfall? (lång, kort,kort lång) osv.

Jag hade provat att köra med 1 ram-minne för att utesluta att minnena fuckat ur, prova 1 i taget i olika hål.
Citera
2015-06-04, 22:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Testa att ta ut två minneskretsar ev flytta runt dom...
Citera
2015-06-05, 05:43
Medlem
Nollställa bios.

Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Det betyder att om felet är kvar så får du börja ta bort delar OCH kablar innan du försöker nollställa igen.

ALLT som du tror inte spelar roll som extern disk, USB kablar, mus, tangentbord, Windows disken, DVD SATA kablar, chassi fläktar mm är ALLA ökända för att blockera starten.

Är felet kvar så tar du bort viktiga delar som grafikkort och nollställer igen innan du sätter tillbaka den.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (Grafikkort+Skärm + Kabel).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Är felet kvar så har du åtminstone uteslutit allt du tagit bort. Dessutom är det lättare att felsöka med färre saker/kablar i vägen.

Chassits kablar, knappar, portar som går till moderkortet är också känd för att orsak fel. Sånt kan kopplas bort.

Power sw kabeln går till knappen som startar datorn och kan ersättas av en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet. Så kan man också när man är osäker på om satt power sw (och reset) kabeln på rätt ställe.
Senast redigerad av panpo98 2015-06-05 kl. 05:52.
Citera
2015-06-05, 21:54
Medlem
Fallmans avatar
Fann felet!

http://i.gyazo.com/cd2c0a68fe563ac03654c6b7ed6852b1.png

Blir nog en ny fläkt till CPUn...

http://i.gyazo.com/f10e900b82740e1588e67750178cd2da.png

Kylpasta osv som behövs fixas eller räcker ny fläkt bara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in