2015-06-04, 19:40
Medlem
Hej! Jag ska börja jobba som ekonomiassistent och undrar om någon som jobbar/har jobbat som ekonomiassistent skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter.
Exakt vad jag kommer göra är lite oklart. Vet bara att jag kommer jobba med fakturahantering, förmodligen kund- och leverantörsreskontra.
Det är ett litet företag och på ekonomiavdelningen kommer det bara vara jag och ekonomichefen.
Hur bred kommer min roll vara tror ni?
Skulle vilja veta lite närmare om hur det är att jobba med fakturahantering, kund- och leverantörsreskontra, etc. Vad innebär arbetsuppgifterna konkret?
Hur ser en typisk arbetsdag ut?
Jag kommer antagligen få en introduktion men vill gärna vara så förberedd som möjligt. Några tips? Vilka kunskaper är viktigast?
Jag har inga tidigare erfarenheter och vi gick knappt in på fakturor på redovisningskursen i skolan. därför är jag väldigt nervös inför första jobbdagen.
Citera
2015-06-04, 19:59
Medlem
Nog ingen fara om du inte har ljugit en massa om att du har kunskaper som du inte har.
Citera
2015-06-04, 20:16
Medlem
Jag jobbar ca halvtid med fakturahantering. För mig innebär det att bearbeta alla inkomna fakturor, det gör jag genom att koppla ihop dom mot ett inköp som skapats i affärssystemet och kontrollerar att leverantörsfakturorna inte avviker. Kopplingen görs med t.ex ett inköpsnummer eller ordernummer, det är olika från företag till företag.
Man får ibland hantera öresavrundningar antingen genom att kontera ut manuellt mot vissa konton eller så kanske det finns möjlighet att "smeta ut" öresavrundningen genom ett enkelt knapptryck.
Beroende på vilka rutiner ni har så skickar du fakturan till ett par ögon till, oftast en chef, som ska godkänna och skicka fakturan för betalning. Vissa företag har "SSA" som betyder att bara en person behöver bearbeta och kan skicka för betalning.
"Vilda fakturor" (Fakturor som inte kopplas mot ett inköp) eller oförutsedda kostnader från leverantörer ska fördelas ut manuellt mot vissa konton och ibland resultatenheter beroende på hur det är upplagt i företaget. Hos oss är det ganska mycket avvikelser på fakturorna. Kan vara priser som är fel, fakturor som är skickade till fel bolag eller uppgifter som saknas på fakturan. Jag kontaktar då leverantörerna oftast via email men ibland telefon och ber dom göra om, göra rätt. Inte raketforskning direkt. Gäller bara att hålla ordning och reda ifall det är mycket avvikelser, hjälper att vara bekväm med siffror t.ex inköpsnummer, priser och konton.
Senast redigerad av cold444 2015-06-04 kl. 20:20.
Citera
2015-06-04, 21:54
Medlem
Måste man kunna alla konton utantill eller brukar man få ha en lathund?
Citera
2015-06-04, 21:58
Medlem
Du kommer få ha en kontoplan. Du kommer också garanterat få instruktioner om vilka konton du ska använda. Du kan säkert även kolla hur fakturor konterats historiskt.
Citera
2015-06-05, 02:00
Medlem
Off-topic, men vad har du för utbildning/erfarenhet som gjorde att du fick jobbet?.
Citera
2015-06-05, 09:31
Medlem
Sam-ekonomi i gymnasiet (2009)
Pluggar ekonomi på universitet (har hittills läst FEK 1+2)
Jobbat på cafe/restaurang i 10 år
Kundtjänst ett halvår

Tjänsten är väldigt junior så krävdes inte tidigare erfarenheter. Lyfte fram mitt engagemang, noggrannhet och vilja att utvecklas.
Citera
2015-06-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silvousplait
Måste man kunna alla konton utantill eller brukar man få ha en lathund?

Eftersom de flesta företag har olika kombinationer av konton/kostnadsställen/kostnadsbärare/projektnummer så kan man, i princip, alltid utgå ifrån att man får dokumentation där man kan läsa om dessa.
Citera
2015-06-05, 10:46
Medlem
Ok jag förstår.
Förresten. I många annonser söker de efter en person som klarar av högt tempo. Hur högt tempo brukar det vara? Kanske svårt att beskriva.. Är det ett väldigt stressigt jobb?
Tex att man knappt hinner hämta kaffe, gå på toa och ibland får skjuta på lunch?
Citera
2015-06-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silvousplait
Ok jag förstår.
Förresten. I många annonser söker de efter en person som klarar av högt tempo. Hur högt tempo brukar det vara? Kanske svårt att beskriva.. Är det ett väldigt stressigt jobb?
Tex att man knappt hinner hämta kaffe, gå på toa och ibland får skjuta på lunch?

Se till att du vet vad som är normalt arbetstempo, annars är det lätt man gör mer än normalt för att visa framfötterna och förväntningarna höjs och vips så har du ett väldigt stressigt men inte så stimulerande jobb.

Planera hela veckan i förväg så du kan fråga din chef vad som skall prioriteras om det dyker upp något extra eller oväntat. Som vanligt med schemaläggning får man tänka på att tiden är begränsad och beroende på resurser kan man allt inte alltid hinnas med. Allt som är "extra" skall noteras för att kunna tas med till nästa löneförhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in