2015-06-04, 19:40
Medlem
Hej! Jag ska brja jobba som ekonomiassistent och undrar om ngon som jobbar/har jobbat som ekonomiassistent skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter.
Exakt vad jag kommer gra r lite oklart. Vet bara att jag kommer jobba med fakturahantering, frmodligen kund- och leverantrsreskontra.
Det r ett litet fretag och p ekonomiavdelningen kommer det bara vara jag och ekonomichefen.
Hur bred kommer min roll vara tror ni?
Skulle vilja veta lite nrmare om hur det r att jobba med fakturahantering, kund- och leverantrsreskontra, etc. Vad innebr arbetsuppgifterna konkret?
Hur ser en typisk arbetsdag ut?
Jag kommer antagligen f en introduktion men vill grna vara s frberedd som mjligt. Ngra tips? Vilka kunskaper r viktigast?
Jag har inga tidigare erfarenheter och vi gick knappt in p fakturor p redovisningskursen i skolan. drfr r jag vldigt nervs infr frsta jobbdagen.
Citera
2015-06-04, 19:59
Medlem
Nog ingen fara om du inte har ljugit en massa om att du har kunskaper som du inte har.
Citera
2015-06-04, 20:16
Medlem
Jag jobbar ca halvtid med fakturahantering. Fr mig innebr det att bearbeta alla inkomna fakturor, det gr jag genom att koppla ihop dom mot ett inkp som skapats i affrssystemet och kontrollerar att leverantrsfakturorna inte avviker. Kopplingen grs med t.ex ett inkpsnummer eller ordernummer, det r olika frn fretag till fretag.
Man fr ibland hantera resavrundningar antingen genom att kontera ut manuellt mot vissa konton eller s kanske det finns mjlighet att "smeta ut" resavrundningen genom ett enkelt knapptryck.
Beroende p vilka rutiner ni har s skickar du fakturan till ett par gon till, oftast en chef, som ska godknna och skicka fakturan fr betalning. Vissa fretag har "SSA" som betyder att bara en person behver bearbeta och kan skicka fr betalning.
"Vilda fakturor" (Fakturor som inte kopplas mot ett inkp) eller ofrutsedda kostnader frn leverantrer ska frdelas ut manuellt mot vissa konton och ibland resultatenheter beroende p hur det r upplagt i fretaget. Hos oss r det ganska mycket avvikelser p fakturorna. Kan vara priser som r fel, fakturor som r skickade till fel bolag eller uppgifter som saknas p fakturan. Jag kontaktar d leverantrerna oftast via email men ibland telefon och ber dom gra om, gra rtt. Inte raketforskning direkt. Gller bara att hlla ordning och reda ifall det r mycket avvikelser, hjlper att vara bekvm med siffror t.ex inkpsnummer, priser och konton.
Senast redigerad av cold444 2015-06-04 kl. 20:20.
Citera
2015-06-04, 21:54
Medlem
Mste man kunna alla konton utantill eller brukar man f ha en lathund?
Citera
2015-06-04, 21:58
Medlem
Du kommer f ha en kontoplan. Du kommer ocks garanterat f instruktioner om vilka konton du ska anvnda. Du kan skert ven kolla hur fakturor konterats historiskt.
Citera
2015-06-05, 02:00
Medlem
Off-topic, men vad har du fr utbildning/erfarenhet som gjorde att du fick jobbet?.
Citera
2015-06-05, 09:31
Medlem
Sam-ekonomi i gymnasiet (2009)
Pluggar ekonomi p universitet (har hittills lst FEK 1+2)
Jobbat p cafe/restaurang i 10 r
Kundtjnst ett halvr

Tjnsten r vldigt junior s krvdes inte tidigare erfarenheter. Lyfte fram mitt engagemang, noggrannhet och vilja att utvecklas.
Citera
2015-06-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silvousplait
Mste man kunna alla konton utantill eller brukar man f ha en lathund?

Eftersom de flesta fretag har olika kombinationer av konton/kostnadsstllen/kostnadsbrare/projektnummer s kan man, i princip, alltid utg ifrn att man fr dokumentation dr man kan lsa om dessa.
Citera
2015-06-05, 10:46
Medlem
Ok jag frstr.
Frresten. I mnga annonser sker de efter en person som klarar av hgt tempo. Hur hgt tempo brukar det vara? Kanske svrt att beskriva.. r det ett vldigt stressigt jobb?
Tex att man knappt hinner hmta kaffe, g p toa och ibland fr skjuta p lunch?
Citera
2015-06-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silvousplait
Ok jag frstr.
Frresten. I mnga annonser sker de efter en person som klarar av hgt tempo. Hur hgt tempo brukar det vara? Kanske svrt att beskriva.. r det ett vldigt stressigt jobb?
Tex att man knappt hinner hmta kaffe, g p toa och ibland fr skjuta p lunch?

Se till att du vet vad som r normalt arbetstempo, annars r det ltt man gr mer n normalt fr att visa framftterna och frvntningarna hjs och vips s har du ett vldigt stressigt men inte s stimulerande jobb.

Planera hela veckan i frvg s du kan frga din chef vad som skall prioriteras om det dyker upp ngot extra eller ovntat. Som vanligt med schemalggning fr man tnka p att tiden r begrnsad och beroende p resurser kan man allt inte alltid hinnas med. Allt som r "extra" skall noteras fr att kunna tas med till nsta lnefrhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in