2015-06-04, 12:35
Medlem
Bytte kiropraktor förra året och hon knäcker riktigt rejält. Min kropp reagerar med att bli toktörstig första dagen. Sedan får jag ont, riktigt ont i speciellt fötter och händer 1-4 dagar efter. Är det slaggprodukter som går ur kroppen eller vad? Någon mer som får samma reaktion? Jag har kotor som låser sig i ländryggen samt att jag blir hoptryckt i övre delen av ryggen vilket leder till ryggont, det är därför jag går till kiropraktor.
Citera
2015-06-04, 12:45
Medlem
Man bör inte gå till kiropraktor eftersom många av dem "knäcker" kotor och det är utomordentligt fel.
Här har du en FB tråd som illustrerar vad som kan hända, dock är benknäckaren i detta fall en naprapat: (FB) Naprapaten knäckte min nacke, nu orolig!

Det finns oerhört många som blir mycket sämre av att gå till kiropraktorer men då de flesta k. arbetar under det som kallas kvacksalverilagen finns ingen tillsynsmyndighet.
Citera
2015-06-04, 12:47
Medlem
Jag blir mycket bättre i ryggen efter dessa besök och jag kompletterar med ryggymnastik. Det är just de första dagarna kroppen reagerar på ovan nämnda sätt.
Citera
2015-06-04, 13:03
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Man bör inte gå till kiropraktor eftersom många av dem "knäcker" kotor och det är utomordentligt fel.
Här har du en FB tråd som illustrerar vad som kan hända, dock är benknäckaren i detta fall en naprapat: (FB) Naprapaten knäckte min nacke, nu orolig!

Det finns oerhört många som blir mycket sämre av att gå till kiropraktorer men då de flesta k. arbetar under det som kallas kvacksalverilagen finns ingen tillsynsmyndighet.

Kiropraktor är licensskyddat genom krav att du som vill titulera dig så måste ha ett utfärdat diplom av branschorganisationen, som är akademisk. Kiropraktorutbildnigen är en högre medicinsk utbildning.
Det finns gott om akademisk forskning kring kiropraktik, och all kiropraktik som är vedertagen har även belägg.

Har du en källa på ditt påstående att "oerhört många blir sämre"?

Alla har kroppar som reagerar olika. Själv har jag snedsättningar i rygg, bäcken och nacke. Går normalt en gång per år och rättar till. Hur skönt som helst och mår aldrig dåligt. Kyler med ispåse de första dagarna efteråt och sen rehabtränar rörlighet.
Citera
2015-06-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Kiropraktor är licensskyddat genom krav att du som vill titulera dig så måste ha ett utfärdat diplom av branschorganisationen, som är akademisk. Kiropraktorutbildnigen är en högre medicinsk utbildning.
Det finns gott om akademisk forskning kring kiropraktik, och all kiropraktik som är vedertagen har även belägg.

All kiropraktik som är vedertaget effektiv kan utföras av vem som helst och göras bättre av riktig medicin, en sjukgymnast vars övningar du själv använder exempelvis.
Citera
2015-06-04, 16:19
Medlem
Raventears avatar
Jag blir helkass i lederna minst en vecka efter att ha varit hos kotknäckarn.
Inget märkligt egentligen, med tanke på hur de rycker och sliter i en.
Citera
2015-06-05, 16:29
Medlem
Nä, när du säger det så är det nog inte så konstigt egentligen. Då vet jag att min kropps reaktion är helt normal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in