• 1
  • 2
2015-06-04, 09:04
Medlem
jcarlbergs avatar
Har ansökt om lån hos flertal banker nu för att köpa mig en Kolonistuga åt barnen då Hus lär det ej bli.

Sambon har skulder på 50.000:- som jag tänkt att lösa med en bättre ränta (Små lån hos diverse butiker)

Jag har ansökt själv men undrar om ni tror räntan blir lägre om jag har en medsökande (Min Mor).

Mer inkomst torde ju leda till lägre ränta men inkomsterna är inte så höga.

Jag ca 16.000:- brutto
Mor ca 13.000:- (AKassa)

Bästa jag har fått beviljat är 10.96% om 90.000:- av Coop via Lendo.

Finns där en risk att jag ej får minst samma erbjudande om jag ansöker om ett nytt?, verkar inte som att man manuellt (eller via support) kan lägga till en medsökande.

Tänkt att allt ska bli avbetalt på 1 år men fick upp till 10år via Coop.

Edit: Via Lendify fick jag 2.79% Klass A men verkar inte vara många privatpersoner där och behöver pengarna till nästa vecka (Iom Kolonin).

Edit2: Enligt Lendos schablon så minskar man kostnaderna med 87:-... med en medsökande men är ju bara en schablon, samt så kan man fylla i hur stor del ska vara till att samla lån.

Ökar chanserna till bättre ränta om hela lånet ska vara till skulder? (Även om så ej är fallet, men vet dem inte.)
Senast redigerad av jcarlberg 2015-06-04 kl. 09:13.
Citera
2015-06-04, 09:10
Medlem
Sikkans avatar
10% ränta????? wtf... kan du inte kolla med valfri bank ändå? Visst, inkomsterna är ju inte superhöga, men å andra sidan är inte lånet svinmycket heller.
Citera
2015-06-04, 09:10
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcarlberg
Har ansökt om lån hos flertal banker nu för att köpa mig en Kolonistuga åt barnen då Hus lär det ej bli.
Sambon har skulder på 50.000:- som jag tänkt att lösa med en bättre ränta (Små lån hos diverse butiker)

Jag har ansökt själv men undrar om ni tror räntan blir lägre och jag har en medsökande (Min Mor). Mer inkomst torde ju ledda till lägre ränta men inkomsterna är inte så höga.

Jag ca 16.000:- brutto
Mor ca 13.000:- (AKassa)

Bästa jag har fått beviljat är 10.96% om 90.000:- av Coop via Lendo.

Finns där en risk att jag ej får minst samma erbjudande om jag ansöker om ett nytt?, verkar inte som att man manuellt (eller via support) kan lägga till en medsökande.

Tänkt att allt ska bli avbetalt på 1 år men fick upp till 10år via Coop.

Edit: Via Lendify fick jag 2.79 Klass A men verkar inte vara många privatpersoner där och behöver pengarna till nästa vecka (Iom Kolonin).
Varför hade du inte din sambo som medsökande? Ska du betala sambons skulder på 50 och köpa en kolonistuga för 40? Om du har barn, gör dig själv och dom den stora tjänsten att inte kliva i ett lån för någon annan, du ser inte ut att ha luft i ekonomin för att hantera det om det skiter sig. Tror inte din mors deltagande spelar så stor roll, och du får en ansökan till som påverkar ratingen, dessutom väldigt dålig stil att låta din mor vara med och betala någon annans lån, hon verkar ha det knapert nog ändå. Hoppas detta är en trolltråd.
Citera
2015-06-04, 09:11
Medlem
silbersteins avatar
Vadfan, jag har ca 2.1 på mitt bostadslån, mina föräldrar har 1.7 med bunden ränta på 3 år. Skulle aldrig acceptera de villkoren.
Citera
2015-06-04, 09:15
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
10% ränta????? wtf... kan du inte kolla med valfri bank ändå? Visst, inkomsterna är ju inte superhöga, men å andra sidan är inte lånet svinmycket heller.

Har ju sökt till några enskilda men ej fått svar, Freedome Finance gav mig bara två som var sämre.

Skulle räntan kunna bli lägre genom enskild ansökning istället för via sidor som Lendo?
Citera
2015-06-04, 09:18
Medlem
Varför sparar du inte bara ett år och köper en nästa år? Om du ändå hade tänkt dig att betala tillbaka lånet inom ett år
Citera
2015-06-04, 09:20
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Har ju sökt till några enskilda men ej fått svar, Freedome Finance gav mig bara två som var sämre.

Skulle räntan kunna bli lägre genom enskild ansökning istället för via sidor som Lendo?

Okej. Hur som helst, i din situation skulle jag akta mig för alla typer av lån. Oavsett hur många medsökande du har.. såvida ni inte har EXTREMT låga levnadskostnader per år.
Vad får du ut? 12-13K i månaden? då ska man inte ta lyxlån.
Citera
2015-06-04, 09:20
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Varför hade du inte din sambo som medsökande? Ska du betala sambons skulder på 50 och köpa en kolonistuga för 40? Om du har barn, gör dig själv och dom den stora tjänsten att inte kliva i ett lån för någon annan, du ser inte ut att ha luft i ekonomin för att hantera det om det skiter sig. Tror inte din mors deltagande spelar så stor roll, och du får en ansökan till som påverkar ratingen, dessutom väldigt dålig stil att låta din mor vara med och betala någon annans lån, hon verkar ha det knapert nog ändå. Hoppas detta är en trolltråd.

Iom det är hon som har skulderna, tänkte min Mor vat ett bättre alternativ.

Jag skulle aldrig sätta min Mor i skiten och det vet hon, första lånet jag kommer att ta i mitt liv.

Månadskostnaden för sambon kommer att sänkas med mer än 1000:- trots räntan på nästan 11%.

Sambon har ej fått beviljat lån Iom sin inkomst därför jag ska ta det, påverkar barnen positivt omom räntan sänks och jag har 25.000:- i buffert om något skulle hända.

Kolonin får jag för ca 90.000:- under marknadsvärde via en bekant som har blivit sjuk de senaste åren och tvingas sälja.
Citera
2015-06-04, 09:21
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubba-bubba
Varför sparar du inte bara ett år och köper en nästa år? Om du ändå hade tänkt dig att betala tillbaka lånet inom ett år

För månadskostnaden sänks med minst 1000:- (11%) samt läs inlägget innan om stugan.

Hade inte övervägt stugan om det inte varit ekonomiskt fördelaktigt.
Citera
2015-06-04, 09:24
Medlem
jcarlbergs avatar
Skriver här så alla ser, glömde lägga till att jag kommer få in ca 45.000:- inom 2 månader men Iom erbjudandet för stugan endast gäller tills nästa vecka så kan ej det vänta och får ta lånet till skulderna i samband då jag kanske annars ej får det sen.
Och ja de kunde används till skulderna men erbjudandet för stugan gäller endast till nästa vecka.
Citera
2015-06-04, 09:29
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Skriver här så alla ser, glömde lägga till att jag kommer få in ca 45.000:- inom 2 månader men Iom erbjudandet för stugan endast gäller tills nästa vecka så kan ej det vänta och får ta lånet till skulderna i samband då jag kanske annars ej får det sen.
Och ja de kunde används till skulderna men erbjudandet för stugan gäller endast till nästa vecka.

Om det nu är som du skrivit, att din/er ekonomiska sits blir BÄTTRE av detta lån är det väl bara att köra..men jag skulle ändå ligga på bankerna... att inte få svar är inte gott nog.. ring runt och få ett jävla besked!
Citera
2015-06-04, 09:32
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Om det nu är som du skrivit, att din/er ekonomiska sits blir BÄTTRE av detta lån är det väl bara att köra..men jag skulle ändå ligga på bankerna... att inte få svar är inte gott nog.. ring runt och få ett jävla besked!

Ok Tackar, får göra det. Jo den blir bättre, förstår ni tror annat, sj hatar jag lån om det inte blir en fördel för mig i slutändan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in