• 1
  • 2
2015-06-03, 22:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enligt kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar.

"Bertil John Gunnar KLAS-GÖRAN Petri , 440104-0714, har begärts dödförklarad. Han är folkbokförd i Stockholms kommun, Enskede-Års. församling. Klas-Göran Petri sågs senast i samband med en vistelse i Togo år 1984. Klas-Göran Petri kallas jämlikt 7 § lagen (2005:130) om dödförklaring att senast den 25 maj 2014 anmäla sig hos Skatteverket, 171 94 Solna. Den som kan lämna upplysningar i ärendet uppmanas att vända sig till Skatteverket med dessa upplysningar inom samma tid.
Skatteverket
(131125)"

https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikPoitIn.do

Ett försvinnande jag tror att jag aldrig har hört talats om förut. Kan heller inte hitta något om detta på nätet.

Undrar om den försvunne var turist eller om han bodde där? "En vistelse" kan betyda både kortare och längre tid i landet.

Någon som har hört talats om denne mans försvinnande i Togo förut? Vad tror ni kom att hända honom i Togo? Mördad? Olycka?

https://www.google.se/maps/place/Tog...ae5b301ad19360
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-03 kl. 22:44.
Citera
2015-06-04, 18:25
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Klas-Göran Petri finns varken i Sveriges Befolkning 1970 eller 1980, så förmodligen handlar det om en person som vistats utomlands en längre tid. Tittar man i SvB 1970 så finns det 8 personer med efternamnet Petri som är skrivna i Stockholm men saknar adressuppgifter. Några av dessa har postadressen UD Kurirexpedition i SvB 1980.

Så min gissning är att det är en familj där medlemmarna varit verksamma som missionärer eller biståndsarbetare.
Citera
2015-06-04, 21:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Petri försvann någon gång under 1984 i Togo.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Klas-Göran Petri finns varken i Sveriges Befolkning 1970 eller 1980, så förmodligen handlar det om en person som vistats utomlands en längre tid. Tittar man i SvB 1970 så finns det 8 personer med efternamnet Petri som är skrivna i Stockholm men saknar adressuppgifter. Några av dessa har postadressen UD Kurirexpedition i SvB 1980.

Så min gissning är att det är en familj där medlemmarna varit verksamma som missionärer eller biståndsarbetare.

Nej det finns ingen Klas-Göran Petri mantalsskriven då i Sverige. Sedan, kanske efter att han försvann, kom han att bli mantalsskriven i Enskede församling.

Jag kollade också upp Sveriges Befolkning 1980 och såg också dessa uppgifter.

Det där med "en vistelse" säger i stort sett ingenting hur länge Petri kan ha vistats i Togo 1984. Den försvunne kan mycket väl ha varit verksam som t ex missionär eller biståndsarbetare. Kanske därför han befann sig i landet Togo?

Fallet verkar vara helt okänt. Något lär väl media ha skrivit om hans försvinnande men tyvärr anges ingen datum eller månad när han sågs för sista gången.
Citera
2015-06-05, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det finns ingen Klas-Göran Petri mantalsskriven då i Sverige. Sedan, kanske efter att han försvann, kom han att bli mantalsskriven i Enskede församling.

Jag kollade också upp Sveriges Befolkning 1980 och såg också dessa uppgifter.

Det där med "en vistelse" säger i stort sett ingenting hur länge Petri kan ha vistats i Togo 1984. Den försvunne kan mycket väl ha varit verksam som t ex missionär eller biståndsarbetare. Kanske därför han befann sig i landet Togo?

Fallet verkar vara helt okänt. Något lär väl media ha skrivit om hans försvinnande men tyvärr anges ingen datum eller månad när han sågs för sista gången.

Efter att ha gjort en liten research i några kyrkböcker har det framkommit att Klas-Göran är född på Åsögatan 194 i Sofia församling i Stockholm. Enligt beslut av Stockholms Rådhus 25/1-1945 adopterades han till makarna Petri som då bodde i Enskede församling.

Detta är adoptivmammans dödsannons som publicerades i Helsingborgs Dagblad + Landskronaposten + NST samt i Svenska Dagbladet när hon avled våren 2012.

http://www.familjesidan.se/sites/def...png/667717.png

Båda makarna ligger enligt Gravar.se begravda på Nya Kyrkogården i Barkåkra församling. Här dess länk till adoptivpappan.

http://gravar.se/Bark%C3%A5kra%20F%C...manuel%20Petri

Makarna Petri saknas i Sveriges Befolkning 1970. Enligt Sveriges Befolkning 1980 och 1990 är de bosatta i Vejbystrand, Barkåkra församling där också pappan avled 20/6-1994.

Den Ronny som omnämns i mammans dödsannons är mest troligt en sambo/särbo och inte en son. Således är det mest troligt att det är systerbarnen till mamman samt förmodligen även pappans eventuella syskon och syskonbarn som har initierat dödförklaringen för komma i åtnjutande av arvet.

Jag kommer inte längre i kyrkböckerna där jag sitter men jag vet att makarna Petri flyttade ut från Enskede församling 17/7-1956. Om det finns någon släktforskare här inne i tråden som har vägarna förbi Riksarkivet i Arninge skulle vi kanske få svaret på vart de flyttade. Båda makarna var kontorister i samband med vigseln men pappan var döpt inom Metodistkyrkan. Mycket möjligt att de som Aurelia Borealis gissar var missionärer.
Citera
2015-06-05, 13:58
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Adoptivpappan John Emanuel verkar ha tjänstgjort på Svenska konsulatet i Lausanne 1963-1978 enligt Sveriges statskalender:
http://runeberg.org/statskal/1978/0454.html

Enligt Skatteverket avled Klas-Göran 1990-06-30, så dödförklaring verkar ha gjorts redan.
Senast redigerad av Aurora Borealis 2015-06-05 kl. 14:15.
Citera
2015-06-05, 15:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Petri mantalsskriven i Enskede 2013.

Citat:
Ursprungligen postat av Oakvillage1
Efter att ha gjort en liten research i några kyrkböcker har det framkommit att Klas-Göran är född på Åsögatan 194 i Sofia församling i Stockholm. Enligt beslut av Stockholms Rådhus 25/1-1945 adopterades han till makarna Petri som då bodde i Enskede församling.

Detta är adoptivmammans dödsannons som publicerades i Helsingborgs Dagblad + Landskronaposten + NST samt i Svenska Dagbladet när hon avled våren 2012.

http://www.familjesidan.se/sites/def...png/667717.png

Båda makarna ligger enligt Gravar.se begravda på Nya Kyrkogården i Barkåkra församling. Här dess länk till adoptivpappan.

http://gravar.se/Bark%C3%A5kra%20F%C...manuel%20Petri

Makarna Petri saknas i Sveriges Befolkning 1970. Enligt Sveriges Befolkning 1980 och 1990 är de bosatta i Vejbystrand, Barkåkra församling där också pappan avled 20/6-1994.

Den Ronny som omnämns i mammans dödsannons är mest troligt en sambo/särbo och inte en son. Således är det mest troligt att det är systerbarnen till mamman samt förmodligen även pappans eventuella syskon och syskonbarn som har initierat dödförklaringen för komma i åtnjutande av arvet.

Jag kommer inte längre i kyrkböckerna där jag sitter men jag vet att makarna Petri flyttade ut från Enskede församling 17/7-1956. Om det finns någon släktforskare här inne i tråden som har vägarna förbi Riksarkivet i Arninge skulle vi kanske få svaret på vart de flyttade. Båda makarna var kontorister i samband med vigseln men pappan var döpt inom Metodistkyrkan. Mycket möjligt att de som Aurelia Borealis gissar var missionärer.

Stort tack för all den här intressanta informationen Oakvillage1! Du har verkligen inte legat på latsidan.

Adoptivmodern blev verkligen gammal.

Redan år 1956 flyttade makarna Petri från Enskede församling. Adoptivsonen Klas-Göran var då 11½ år. I SBF finns han inte vare sig 1970 eller 1980. Ändå var han i kungörelsen i PST 25/11 2013 mantalsskriven i Enskede-Årsta församling.
Citera
2015-06-05, 21:56
Medlem
Citat:
Adoptivpappan John Emanuel verkar ha tjänstgjort på Svenska konsulatet i Lausanne 1963-1978 enligt Sveriges statskalender:

Enligt Skatteverket avled Klas-Göran 1990-06-30, så dödförklaring verkar ha gjorts redan.

Tack för upplysningen om pappans diplomatiska karriär. Med den kunskapen har jag hittat ett 20-tal artiklar om honom via Kungliga Bibliotekets söksida som omfattar de digitaliserade rikstidningarna. Ser bara nyckelorden men det förefaller som han gjort en karriär inom näringslivet till dess att han övergick till en diplomatisk dito.
Bland annat finns det en dödsruna i SvD den 10/7-1994 och troligen en dödsannons den 9/7. Av allt att döma finns Klas-Göran nämnd som en av de sörjande. Föräldrarna hade kanske inte gett upp hoppet om sonen 10 år efter hans försvinnande?
Ska följa upp detta i början av nästa vecka för att ytterligare försöka belysa gåtan om Klas-Görans försvinnande förhoppningsvis innan den här tråden läggs till handlingarna.
Citera
2015-06-05, 22:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dödförklaring nummer två?

Citat:

Intressant uppgift detta. Klas-Görans dödsdatum kom att bli den 30/6 1990 enligt Skatteverket. Kanske sågs han för sista gången i juni 1984? Undrar när i tiden detta beslut om denna dödförklaring kom att tas?

Varför gjordes denna kungörelse ang. dödförklaring i Post- och Inrikes Tidningar 2013?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-05 kl. 22:32.
Citera
2015-06-05, 22:38
Bannlyst
Vill bara peppa er lite i era efterforskningar. Läser dessa trådar med stort intresse och har empiriskt lärt mig att användare så som Skaraborg2 och Aurora Borealis alltid kommer med spännande trådar och inlägg.
Keep up the good work

Mvh

PS. Oakvillage1 kan mycket väl aspirera på titeln rookie of the year i tråden om försvunna personer
Citera
2015-06-05, 22:47
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intressant uppgift detta. Klas-Görans dödsdatum kom att bli den 30/6 1990 enligt Skatteverket. Kanske sågs han för sista gången i juni 1984? Undrar när i tiden detta beslut om denna dödförklaring kom att tas?

Varför gjordes denna kungörelse ang. dödförklaring i Post- och Inrikes Tidningar 2013?
Själva dödförklaringen har nog gjorts ganska nyligen, men av någon anledning så valde man att sätta dödsdatumet till just 1990-06-30. Som Oakvillage1 skrivit tidigare, så har förmodligen begäran om dödförklaring lämnats in av anhöriga efter moderns död 2012.
Citera
2015-06-05, 22:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många duktiga och intresserade skribenter på bl a detta forum.

Citat:
Ursprungligen postat av EatThisMoron
Vill bara peppa er lite i era efterforskningar. Läser dessa trådar med stort intresse och har empiriskt lärt mig att användare så som Skaraborg2 och Aurora Borealis alltid kommer med spännande trådar och inlägg.
Keep up the good work

Mvh

PS. Oakvillage1 kan mycket väl aspirera på titeln rookie of the year i tråden om försvunna personer

Tack för din uppskattning!

Aurora Borealis är verkligen en riktig fena på att få fram intressant och viktig information i en mängd olika trådar. Helt otroligt vad h*n får fram!

Oakvillage1 är också mycket duktig att få fram intressant och värdefull information om försvunna personer. Här ett annat fall där h*n verkligen har gjort mycket bra ifrån sig. Utan den här informationen hade nog personen som tråden handlar om fått ett permanent felaktigt efternamn.

(FB) Lastbilschauffören som försvann: Gösta Åström, Muonio, Finland, 1945.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-05 kl. 23:23.
Citera
2015-06-06, 14:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
1990-06-30.

Citat:
Själva dödförklaringen har nog gjorts ganska nyligen, men av någon anledning så valde man att sätta dödsdatumet till just 1990-06-30. Som Oakvillage1 skrivit tidigare, så har förmodligen begäran om dödförklaring lämnats in av anhöriga efter moderns död 2012.

Det tror jag också. Det kan mycket väl vara som Oakvillage1 har skrivit att det är hennes anhöriga som har lämnat en begäran om dödförklaring efter hennes död 2012.

Är det denna kungörelse i PST den 25/11 2013 som de anhöriga har lämnat in? Var det i denna dödförklaring som Klas-Göran erhöll dödsdatumet 1990-06-30? Måste väl nästan vara så för den försvunne är ju numera dödförklarad sedan ett år tillbaka.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-06 kl. 15:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in