• 1
  • 2
2015-06-03, 18:46
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Hallå!

Satt och fundera lite på det här med laptops och livstid. Såg att det fanns nån gammal tråd men den verkar vara väldigt död så jag startar en ny. Köpte den för 5k typ.

Har en Asus A550C som börjar sjunga på sista versen tyvärr. Har nog haft den i 2.5 år ungefär.

Laddsladden glappar, batteriet tar slut efter 20 min. Laptopen är allmänt seg och bångstyrig.

Har säkert formaterat den 4 gången under tiden, varit igång 24h om dygnet i princip, haft den i sängen, tappat den i golvet etc.

Så hur länge brukar era hålla? Har ni några tips hur man förlänger livstiden?
Citera
2015-06-03, 19:00
Medlem
BNCs avatar
Haft min Fujitsu Lifebook *något modellnummer* i 3,5 år nu, köptes för 3000:- och den går fortfarande som en klocka. Ett par sprickor i plasten, men inget funktionellt fel.
Batteritiden har ju blivit sämre, men räcker fortfarande i över en timme i alla fall.

Har sedan köpet satt i en SSD och installerat Windows 8 på den, i övrigt har den bara rullat.

Förlänga livet, byt hårddisk och batteri.
När en gammal dator blir seg, trots ominstallation, är det i 99% av fallen hårddisken som blivit ordentligt trött. Kan varmt rekommendera att sätta i en SSD (det rekommenderar jag iofs på ALLA datorer, vare sig stationär eller laptop, ny eller gammal), det ger en helt annan dator.
Citera
2015-06-03, 19:02
Medlem
Hade också en Asus en gång. Efter 3 år så glappade laddkabeln, batteriet klarade 30min, gångjärnen till skärmen trasiga så man fick stötta upp den, fläkten lät och brötade som ett tröskverk, hårddisken kraschad och utbytt en gång.

Nu kör jag på en gammal dator jag hade innan (från 2009) och nästa gång blir det en stationär som inte utsätts för samma påfrestningar.
Citera
2015-06-03, 19:08
Medlem
hakro807s avatar
En Thinkpad T60 från 2006 som ännu rullar på som en klocka. Enda felet är att skärmen börjar bli väl ljussvag. Min gamla Thinkpad T21 från 2001 ska ännu fungera, trots ett antal vändor i golvet. Generellt sett verkar 7-8 år inte vara några problem för en affärsmaskin.
Citera
2015-06-03, 19:34
Medlem
EckiEckis avatar
Köpråd - Mac: Bärbart --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2015-06-03, 19:43
Medlem
Ducadreams avatar
Har haft min sedan 2010 och den fungerar fortfarande lika bra.
Citera
2015-06-03, 20:10
Medlem
problemformulerarns avatar
Min erfarenhet är att de håller ca tre år. Har haft IBM, Dell, HP, och nu Samsung. Detta har gällt alla hittills.
En grej med batteriet är att man måste ”gymnastisera” det. Från en sakkunnig har jag hört att man tiofaldigar dess livslängd genom att använda det.
Har man nätsladden i jämt minskar tiden batteriet håller datorn igång sakta men säkert.
Citera
2015-06-03, 21:51
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
När en gammal dator blir seg, trots ominstallation, är det i 99% av fallen hårddisken som blivit ordentligt trött.
Det där får du gärna utveckla i ingående tekniska termer för mig...
Nä, det som är orsaken kan antingen vara att du har en proppfull hårddisk och för litet RAM. Då swappar du mycket till en splittrad swap-fil, sas. Diskens motor kommer inte attt långsamt börja tappa farten.
Snarare handlar det nog om att man kräver mer av sin dator hela tiden samtidigt som vi blir allt mer otåliga.
Citera
2015-06-03, 21:53
Medlem
gato12s avatar
Den som jag sitter med nu, en Dell Inspiron 8600, är över tio år gammal iaf. Men nog funkar den fortfarande, men snabb kan man nog inte kalla den...
Citera
2015-06-03, 21:58
Medlem
För att spara batteriets livslängd så koppla bort batteriet när den är fulladdad och använd strömsladden istället.
Citera
2015-06-03, 23:36
Medlem
annanmedlems avatar
Min Macbook Pro blev likadan på 1-1.5 år.

I det fallet hade den ju räddats av att inte ha i batteriet evigt och om den inte spelade Flash via processorn och kanske om man laddade den annorlunda.

Datorn var ofta 70 grader het och batteriet tappar kapacitet både av värme, laddningsgrad, omladdningar med tror jag o.s.v.

Den datorn kostade 20 000 och hade ett skinande äpple på sig men inte fan var det något monster i hållbarhet för det.
Citera
2015-06-03, 23:37
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikoolo
För att spara batteriets livslängd så koppla bort batteriet när den är fulladdad och använd strömsladden istället.
För lithiumjon skall väl 40% laddning vara optimalt.

Jag bör väl inte säga att man skall stoppa det i kylskåpet med hänsyn till fukt och vet inte hur säkert en plastpåse är men tror den temperaturen är bättre för det än rumstemperatur med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in