Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-02, 21:49
Medlem
skojjs avatar
Hej,

Har idag en fastighet, bostadshus, som är belånat till drygt 50%. Min avsikt är att inom kort flytta till en hyresrätt i annan kommun. Då tänkte jag under tiden, något år, hyra ut min bostad till föräldrarna som gärna vill bo där under tiden.

Nu till mitt problem.
Jag vill, och borde enligt lag, folkbokföra mig på min nya adress. Det underlättar också besök hos tandläkaren, postaviseringar etc. Men fastigheten är belånad. Jag har kollat med flera banker och de flesta säger nej, jag måste vara folkbokförd på adressen där jag har bostadslån, annars förfaller lånet till omgående betalning.

Jag har kollat med Swedbank, Skandiabanken och SBAB.

Har någon varit i liknande situation? Finns det något att göra?
Citera
2015-06-02, 22:16
Medlem
märkligt...du har nog missförstått. vet många som äger flera hus. har lån o bor i annat hus.
Citera
2015-06-03, 00:47
Medlem
Märkligt. Jag köpte en bostadsrätt och lånade 2,5, dvs 80% av SBAB. Jag köpte den med en hyresgäst i, och var tydlig mot banken att jag skulle fortsätta hyra ut. Jag får mina avier hem till adressen där jag är bokförd, vilket alltså inte är bostadsrätten. Aldrig hört ett pip om att det skulle vara ett problem. Ska kolla mina villkor imorrn om jag kommer åt.
Citera
2015-06-03, 06:54
Medlem
Nu vet jag inte mycket om uthyrning, men för min del låter det som dom inte litar på dej.
Citera
2015-06-03, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skojj
Hej,

Har idag en fastighet, bostadshus, som är belånat till drygt 50%. Min avsikt är att inom kort flytta till en hyresrätt i annan kommun. Då tänkte jag under tiden, något år, hyra ut min bostad till föräldrarna som gärna vill bo där under tiden.

Nu till mitt problem.
Jag vill, och borde enligt lag, folkbokföra mig på min nya adress. Det underlättar också besök hos tandläkaren, postaviseringar etc. Men fastigheten är belånad. Jag har kollat med flera banker och de flesta säger nej, jag måste vara folkbokförd på adressen där jag har bostadslån, annars förfaller lånet till omgående betalning.

Jag har kollat med Swedbank, Skandiabanken och SBAB.

Har någon varit i liknande situation? Finns det något att göra?

Kanske var bank har sina egna regler, det låter lite konstigt.

Gäller det bostadsrätt så får man inte hyra ut den utan giltig orsak. Då måste man ha tillstånd från bostadsrättsföreningen. Men än en gång, det kan skilja mellan föreningar.
Citera
2015-06-03, 11:00
Medlem
skojjs avatar
Det är alltså ett hus det är frågan om och svaret jag får är att "vi lånar endast ut till det egna boendet" och att man således behöver vara folkbokförd på samma adress...

Ska dubbelkolla med SBAB igen.
Citera
2015-06-03, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skojj
Det är alltså ett hus det är frågan om och svaret jag får är att "vi lånar endast ut till det egna boendet" och att man således behöver vara folkbokförd på samma adress...

Ska dubbelkolla med SBAB igen.
Jag har ägt två tidigare lägenheter och hyrt ut dem, dvs folkbokfört mig på annan ort, ingen har nånsin sagt nåt om det. Kan inte tänka mig att banken bevakar om folk med befintliga lån flyttar, så länge man betalar sina lån är banken nöjd. Det måste ju vara vanligt förekommande att folk hyr ut i andra hand, bara kolla på blocket, tusentals lägenheter, de är knappast hyresrätter allihopa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in