2015-06-02, 16:11
Bannlyst
Hej.
Jag tänkte bara dela med mig av min backup-lösning av mina filer och se om det är något jag glömt tänka på ?

Jag har en hårddisk i datorn med alla mina personliga och oersättliga filer, bilder och filmer från barndom och allt annat sånt

Jag är alltid så rädd att jag en gång ska förlora allt!! Hemska tanke.
Så jag har en extern hårddisk som jag har gjort backup på allt i. Den externa hårddisken kopplar jag enbart i när jag ska göra backup för att undvika att blixt slår ner till datorn och den gör så att allt slocknar Och dör.

Dessutom har jag en till extern hårddisk som jag har gjort backup på och den hårddisken har jag placerat i ett annat hus för att undvika att brand dödar allt.

Är det något mer man kan göra för att känna sig extra säker eller har jag gjort allt man kan tänkas göra ?

Jag vill INTE använda internetTjänster som backup dock då jag endast använder begränsat antal GB som mobildata varje månad. :-)
Citera
2015-06-02, 16:26
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talle22
Hej.
Jag tänkte bara dela med mig av min backup-lösning av mina filer och se om det är något jag glömt tänka på ?

Jag har en hårddisk i datorn med alla mina personliga och oersättliga filer, bilder och filmer från barndom och allt annat sånt

Jag är alltid så rädd att jag en gång ska förlora allt!! Hemska tanke.
Så jag har en extern hårddisk som jag har gjort backup på allt i. Den externa hårddisken kopplar jag enbart i när jag ska göra backup för att undvika att blixt slår ner till datorn och den gör så att allt slocknar Och dör.

Dessutom har jag en till extern hårddisk som jag har gjort backup på och den hårddisken har jag placerat i ett annat hus för att undvika att brand dödar allt.

Är det något mer man kan göra för att känna sig extra säker eller har jag gjort allt man kan tänkas göra ?

Jag vill INTE använda internetTjänster som backup dock då jag endast använder begränsat antal GB som mobildata varje månad. :-)
Ytterligare en till extern hårddisk förvarad på annan plats/adress (eller varför inte i ett bankfack) kan man alltid ha, men annars så har du väl en ganska billig och bra lösning på det. Långt ifrån alla användare har det i närheten av som du har det.
Citera
2015-06-02, 16:28
Medlem
Diverges avatar
Nja, brand kan sprida sig till andra hus och hårddiskar kan rasa men är du så envis så du vägrar online-backup kan du nog inte göra så mycket mer.

.. eller visst, du kan replikera till flera diskar eller ännu bättre ett NAS iofs.
Citera
2015-06-02, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Nja, brand kan sprida sig till andra hus och hårddiskar kan rasa men är du så envis så du vägrar online-backup kan du nog inte göra så mycket mer.

.. eller visst, du kan replikera till flera diskar eller ännu bättre ett NAS iofs.
Vad menar du med replikera och vad är NAS?
Citera
2015-06-02, 16:54
Medlem
Diverges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talle22
Vad menar du med replikera och vad är NAS?

Du kan kopiera till ytterligare diskar för ökad säkerhet.
Ett NAS är en nätverksansluten enhet som vanligtvis har en RAID mellan diskarna som skydd mot disk-krash.
Citera
2015-06-02, 16:59
Medlem
knArkes avatar
Ingen backup är tillräcklig.
Förvara helt enkelt din hårddisk i ett utrymme där de är omöjligt att de tar eld. Ett ställe ingen kan komma på att bryta och leta efter värdesaker. Det vill säga, i en jordkällare. Under marken bara. Gräv! Gräv! Gräv!
Kom med bättre alternativ om ni kan
Nas server är ett alternativ, om du är hardcore! Haha
Peace! Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in