2015-06-01, 22:33
Medlem
Var förra månaden in och tog ett ganska förmånligt lån för att baka ihop några gamla skitlån jag haft. Totalt 100 000 och en återbetalningstid på fem år. Tog dock någon tusing för lite. Totala skulden var 108000 typ. Har putsat iväg allt skit utom ett halvokej lån. Enkla lånet i SEB där summan är ca 18000. Har 10000 kvar efter nya lånet så nu står jag inför ett vägval.

Pytsa in dessa tio på SEB och bli av med den skulden på ca ett halvår.

Använda dessa tio som en buffert för oförutsedda utgifter och istället fortsätta pröjsa 1300 till SEB återstående låneperiod (lite mer än ett år kvar)

Vad tror ni? Klart bäst att betala in allt på lånet men då krävs det ju att inget oförutsett händer som att bilen pajar eller liknande. Då kommer jag ju stå med ett behov av ett nytt lån igen.

Min budget ger ett utrymme att amortera på SEB och mitt nya lån även om det givetvis vore skönt att slippa SEB så snart som möjligt
Citera
2015-06-01, 22:45
Medlem
MrChows avatar
Rent generellt förespråkar jag alltid att betala tillbaka krediter men förutsatt att du inte har ockerränta på det lilla lånet hade jag nog valt att behålla de 10.000:- på ett bankkonto för oförutsedda utgifter.

Detta givet att du kan låta pengarna stå kvar på kontot så de inte går till konsumtion, har du svårt att hålla i pengarna så betala tillbaka på lånet.
Citera
2015-06-01, 23:12
Medlem
Reevess avatar
Det är så liten summa det handlar om, så du kan gott behålla pengarna för oförutsedda utgifter. Så länge räntan på lånet är okej och du har en bra plan för att betala tillbaka det, så tänk inte mer på det.

Jag skulle säga att det är betydligt värre om du måste springa iväg och ta ett nytt lån.
Citera
2015-06-02, 17:38
Medlem
Ja, så får det bli. Alternativet skulle ju göra att det blir X antal svettiga månader utan ett seriöst buffertspar och då känns det vettigare att offra dom kronorna som det kommer bli i extra ränta på att få en trygghet redan från dag ett!

Minns inte exakta räntan, den är inte superbra men inte superdålig heller och det är ju som sagt ingen vrålhög skuld. så känner att jag har ett bra utgångsläge (för en gångs skull i livet)
Citera
2015-10-11, 20:48
Medlem
Update.

Tröttnade på att pytsa in stålars i SEB och hade amorterat av en del samt sparat ihop lite mer pengar i bufferten så nu i veckan som var löste jag hela lånet.

Skönt att vara av med det men har i dagsläget inga likvida medel om något skit skulle hända så blir lite svettigt. men räknar med att kunna spara undan så jag har en okej buffert igen tills årsskiftet.

Tror att jag i det läget, när bufferten är återhämtad ska börja amortera lite mer aggresivt på mitt stora lån så man blir kvitt det snabbare än de 4,5 år som återstår annars. Tror jag har utrymme att få väck det på halva tiden om jag behåller nuvarande levnadsstandard och inkomst.

Bara till att hålla tummarna för att jag inte får några större utgifter jag inte räknat med dessförinnan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in