• 1
  • 2
2015-06-01, 12:22
Medlem
Jag har ett potentiellt scenario skulle kunna uppstå och som troligtvis inte är särskilt ovanligt. Vill bara ha lite råd om hur man ska hantera det.

Just nu söker jag flera jobb samtidigt. Jag har varit på två intervjuer som båda kändes väldigt bra. Båda jobben är intressanta men om jag fick välja skulle jag helst välja jobb #2. Jag var dock på intervju på jobb #1 ca en vecka innan jobb #2.

Om dom skulle ringa från jobb #1 och säga att jag fått jobbet så vågar jag inte tacka nej till det eftersom det inte är helt säker på att jag får jobb #2. Men om jag tackar ja till jobb #1 och dom ringer en vecka senare och säger att jag fått jobb #2 så blir det ju en väldigt knivig situation.

Kan tänka mig att många har erfarenhet från liknande situationer. Hur ska man bära sig åt? Kan man muntligt tacka ja till ett jobb och sedan ändra sig?
Citera
2015-06-01, 12:35
Medlem
Be bara om betänketid och nämn inte att du väntar på svar från jobb #2. Du kan ju även ta tillfället i akt och fråga om status för jobb #2 utan att vara för pushig.
Citera
2015-06-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Be bara om betänketid och nämn inte att du väntar på svar från jobb #2. Du kan ju även ta tillfället i akt och fråga om status för jobb #2 utan att vara för pushig.

Kan inte betänketid tolkas som att man egentligen inte är intresserad av jobbet? Risken är kanske att de väljer någon annan då?
Citera
2015-06-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1
Kan inte betänketid tolkas som att man egentligen inte är intresserad av jobbet? Risken är kanske att de väljer någon annan då?

Klart det kan tolkas negativt om du ber om mycket tid. Men ett par dagar känns helt rimligt, för det är trots allt ett stort beslut att ta. Men om det var över en vecka sedan du snackade med jobb #2 och du tror att du kan få erbjudanden från båda hade jag försökt på mig en vänlig nudge till jobb #2. Kan nästan gå så långt som du nämner att du har ett annat potentiellt jobb så därför behöver du svar från jobb #2 någorlunda snart.

Men det kan ju också vara negativt, lite svårt för någon här att säga det. Tror du borde ha lite bättre koll om vad det är för jobb och vad det är för HR/rekryteringsfolk och hur du tror de skulle hantera de olika beskeden.
Citera
2015-06-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Klart det kan tolkas negativt om du ber om mycket tid. Men ett par dagar känns helt rimligt, för det är trots allt ett stort beslut att ta. Men om det var över en vecka sedan du snackade med jobb #2 och du tror att du kan få erbjudanden från båda hade jag försökt på mig en vänlig nudge till jobb #2. Kan nästan gå så långt som du nämner att du har ett annat potentiellt jobb så därför behöver du svar från jobb #2 någorlunda snart.

Men det kan ju också vara negativt, lite svårt för någon här att säga det. Tror du borde ha lite bättre koll om vad det är för jobb och vad det är för HR/rekryteringsfolk och hur du tror de skulle hantera de olika beskeden.

du kan definitivt kontakta nr 2 när du fått bud från nr 1. Då frågar du dem rent ut: jag måste svara nr 1 inom ett dygn.

Ja, i princip kan du säga så rent ut till nr 1 när de ringer dig och erbjuder jobb. De förstår ju att är du en hett kandidat för dem, så är du troligen hett kandidat för andra också... Och de har förståelse att du vill vara reko mot alla berörda.

Det är bara om de gett dig platsen för att vara snäll mot dig, som du riskerar något...
Citera
2015-06-01, 20:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Det är vanligt med en 6 månaders provanställning vid nyanställning. Om så är fallet kan du tacka ja till jobb 1 och sen om du får ett erbjudande från jobb 2 sluta/ta det istället då du inte har någon uppsägningstid.
Citera
2015-06-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det är vanligt med en 6 månaders provanställning vid nyanställning. Om så är fallet kan du tacka ja till jobb 1 och sen om du får ett erbjudande från jobb 2 sluta/ta det istället då du inte har någon uppsägningstid.

Det är så enkelt alltså? Känns ju lite drygt mot företag #1 så jag antar att man inte är välkommen tillbaka dit sen. Men huvudsaken är ju att man inte ingår i nåt muntligt avtal om man skulle tacka ja och sen ångra sig.
Citera
2015-06-08, 10:52
Medlem
-Neverenough-s avatar
Du kontaktar såklart rekryterings ansvarig för jobb två och frågar om status, nu vet inte jag vilken typ av tjänst du har sökt och hur attraktiv du är på arbetsmarknaden där du sökt, men det är rekryteringsansvarig plikt att hålla de som är intressanta för bolaget varma och intresserade eftersom de såklart vill ha rätt kompetens till sina bolag.

Det är inte speciellt ovanligt att det finns flera anbud, om du har blivit uppsökt speciellt, allt fler väljer arbetsgivare bland de som kan, så fråga om hur status ser ut och att du är intresserad av jobbet.

Av min erfarenhet är de också väldigt intresserade av att du själv ska ta initiativ och frörklara vad du kommer att tilföra och vad du kommer att bidra med i din roll osv, ta initiativet och sitt inte bara där och vänta.
Citera
2015-06-08, 18:04
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Ja det är inte alltid en lätt situation, i teorin kan du tacka ja till ettan och så länge du inte skrivit på ett kontrakt kan du alltid ändra dig men det är inte alltid man vill göra så. Ett alternativ är att be att få återkomma, ringa upp #2 och förklara läget. Ger de dig då ett erbjudande är det bara att ta det.
Citera
2018-06-13, 22:39
Medlem
Zahles avatar
är i ett liknande dilemma.

Jag har redan jobb och har blivit kontaktad av 3 olika bolag. 2 erbjudanden lär komma snart men jag har även fått ett erbjudande som jag är mer intresserad av och det är ett bolag som hade varit fint på mitt CV, dock startade processen där i ett senare skede.

Detta lär leda till att jobbet jag helst vill ha kommer erbjuda mig en tjänst senare och jag kan nog inte förhala i mer än en vecka. Tror ni att det skadar att jag är ärlig med att jag har blivit kontaktad av flera bolag och vill ha lite betänketid?

Jag tänker jämfört med om jag hade ansökt till dessa jobb.
Citera
2018-06-14, 17:28
Medlem
tapetklosss avatar
Jag har varit i liknande situation, fått två erbjudanden med ungefär en veckas mellanrum. När jag fick det första erbjudandet så bad jag om betänketid eftersom jag även var i samtal med ett annat företag, och meddelade det andra företaget att jag har ett annat erbjudande som jag väljer mellan. Det andra företaget kom då snabbt tillbaka med ett bättre erbjudande, och eftersom jag hellre ville jobba för dom så tackade jag ja till 2 och nej till 1.

Jag tycker inte att det är konstigt att man är i processen med flera företag och känner inte att man behöver dölja detta för företaget. Tvärtom är man nästan dum om man lägger alla ägg i en korg och bara samtalar med ett företag.

Arbetsgivare intervjuar oftast mer än en kandidat. På samma sätt intervjuar jag som arbetstagare fler än en arbetsgivare. Något annat känns bara konstigt.
Citera
2018-06-14, 20:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
är i ett liknande dilemma.

Jag har redan jobb och har blivit kontaktad av 3 olika bolag. 2 erbjudanden lär komma snart men jag har även fått ett erbjudande som jag är mer intresserad av och det är ett bolag som hade varit fint på mitt CV, dock startade processen där i ett senare skede.

Detta lär leda till att jobbet jag helst vill ha kommer erbjuda mig en tjänst senare och jag kan nog inte förhala i mer än en vecka. Tror ni att det skadar att jag är ärlig med att jag har blivit kontaktad av flera bolag och vill ha lite betänketid?

Detta är en känslig fråga och det finns egentligen inget rätt svar, det gäller bara att försöka hantera situationen utifrån de personer man har med att göra. Personligen ber jag aldrig om betänketid då de blir tydligt att man helst vill ha ett annat jobb. Man kan ju tacka ja muntligt "så länge" och förhala själva avtalsskrivningen.

Det bästa är att försöka sätta press på det företag man är mest intresserad av. Jag har suttit i den sitsen många gånger och upplever att företagen faktiskt förstår om man ringer och förklarar som det är. Givetvis gäller det att vara diplomatisk och trycka på att man verkligen vill ha just det jobbet, och därför ber de skynda sig. I många fall hjälper detta såklart inte utan rekryteraren säger då att allt inte är klart och att man får vänta. Oftast hänger det ihop med att organisationen är trög, har fått intrycket att t.ex. myndigheter ytterst sällan vill skynda på en process utan mer än gärna drar ut på tiden trots att man ringer och förklarar hur läget ser ut.

Så det handlar mkt om psykologin och diplomatin kring det hela, att försöka sätta press på folk som är för långsamma. Men som sagt, oftast känns det som att man får förståelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in