Citat:
Ursprungligen postat av
Zahle
är i ett liknande dilemma.
Jag har redan jobb och har blivit kontaktad av 3 olika bolag. 2 erbjudanden lär komma snart men jag har även fått ett erbjudande som jag är mer intresserad av och det är ett bolag som hade varit fint på mitt CV, dock startade processen där i ett senare skede.
Detta lär leda till att jobbet jag helst vill ha kommer erbjuda mig en tjänst senare och jag kan nog inte förhala i mer än en vecka. Tror ni att det skadar att jag är ärlig med att jag har blivit kontaktad av flera bolag och vill ha lite betänketid?
Detta är en känslig fråga och det finns egentligen inget rätt svar, det gäller bara att försöka hantera situationen utifrån de personer man har med att göra. Personligen ber jag aldrig om betänketid då de blir tydligt att man helst vill ha ett annat jobb. Man kan ju tacka ja muntligt "så länge" och förhala själva avtalsskrivningen.
Det bästa är att försöka sätta press på det företag man är mest intresserad av. Jag har suttit i den sitsen många gånger och upplever att företagen faktiskt förstår om man ringer och förklarar som det är. Givetvis gäller det att vara diplomatisk och trycka på att man verkligen vill ha just det jobbet, och därför ber de skynda sig. I många fall hjälper detta såklart inte utan rekryteraren säger då att allt inte är klart och att man får vänta. Oftast hänger det ihop med att organisationen är trög, har fått intrycket att t.ex. myndigheter ytterst sällan vill skynda på en process utan mer än gärna drar ut på tiden trots att man ringer och förklarar hur läget ser ut.
Så det handlar mkt om psykologin och diplomatin kring det hela, att försöka sätta press på folk som är för långsamma. Men som sagt, oftast känns det som att man får förståelse.