2015-06-01, 01:03
Medlem
Skaffade precis en stationr (W7 Home Premium) dator av en bekant. Vi satt hemma hos honom och formaterade den osv s att den skulle funka fint och vara klar fr anvndning nr jag vl kom hem.

Jag kommer hem och kopplar ihop allt som det ska vara, startar datorn och allt verkar funka, trodde jag. Jag kommer inte ens till inloggningen innan Startup Repair brjar bet sig som ett lpband. Det brjar ladda och diagnostisera tills nedanstende ruta kommer upp.

(Print) -> http://www.bleepstatic.com/tutorials...xit-repair.jpg

Nr jag vl klickat p Finish s dr datorn och lmnar ifrn sig lngdraget pip eller s bootar den och gr om hela processen exakt likadant igen.

Denna procedur gjorde jag skert om och om igen 10 gnger, tills min skrm dog efter 11:e gngen och inte ville starta igen, dock r datorn i full gng fortfarande.

Jag brukar kunna lsa mina problem sjlv men jag kan erknna att jag inte r ngon IT-tekniker nr det kommer till sdant hr.

Vafan r det som hnder? Hjlp uppskattas.

Mvh K
Citera
2015-06-01, 07:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tnkbara alternativ.

Skerhetstll s alla komponenter sitter i ordentligt, te.x RAM-minnet, grafikkortet, kablaget. Har du CD/DVD-enhet s kopplar bort kablaget dr. Testa och startar upp datorn igen. Inga externa tillbehrer i? Te.x USB-minne, extern HDD?
Citera
2015-06-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tnkbara alternativ.

Skerhetstll s alla komponenter sitter i ordentligt, te.x RAM-minnet, grafikkortet, kablaget. Har du CD/DVD-enhet s kopplar bort kablaget dr. Testa och startar upp datorn igen. Inga externa tillbehrer i? Te.x USB-minne, extern HDD?

ven detta har jag testat ett X antal gnger under dagen. Allt sitter som det ska. Det strsta problemet nu r ju dock att jag har en skrm som har valt att g i dvala.

Som sagt s "dog" skrmen sist (snarare lade sig i vilolge, varfr vet jag ej) och dr r den fortfarande. Nr jag startar datorn s lyser inte ens lampan grn p skrmen direkt som den ska gra. Det r frst nr jag klickar p Power-knappen till skrmen som gr att den hoppar igng i fem sekunder fr att visa mig en ruta dr det str "Monitor Going to Sleep." fr att sedan lgga sig i vilolge igen. Synd att jag inte har en extra skrm fr tillfllet.

Men det som r s sjukt r att den fungerade klockrent innan den hamnade i min lya! En hyffsat bra speldator i all ra. Han sa dock att RAM-minnet var vrdelst och gammalt och att det mjligtvis kunde stlla till det lite. Jag har testat med 4 olika nu men det r samma skit nd.

Som sagt r jag inte insatt speciellt mycket i det tekniska. Men ska jag kpa ett bra RAM-minne, om det kan vara det som spkar? Det tvivlar jag ju sjlv starkt p dock. RAM-minnet kommer bli inkpt oavsett, frutsatt att datorn funkar i frsta laget givetvis.

Mvh K
Senast redigerad av KentaGustafsson 2015-06-01 kl. 23:07.
Citera
2015-06-02, 06:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kanske fnig frga, men du har kopplat rtt frn dator till bildskrm <-> bildskrm till dator [syftar p grafikdelen]
Citera
2015-06-02, 12:37
Medlem
Citat:
Kanske fnig frga, men du har kopplat rtt frn dator till bildskrm <-> bildskrm till dator [syftar p grafikdelen]

Givetvis. Det hnde en jvligt konstigt sak inatt. Jag skulle bara testa starta igng datorn en sista gng efter att ha vntat ngra timmar. D hoppade skrmen igng ocks, blev mkta frvnad. Hursomhelst, s blev det Startup Repair terigen. Nu minns jag inte riktigt men har fr mig att jag fick blackscreen med gr text dr det stod att jag fick vlja ett OP att starta ifrn, valde det enda som gick att vlja (W7) men d stod det att Local Disk (C: ) ej kunde hittas. Antar att problemet r dr d.

Kan hrddisken vara trasig eller? Den r hyffsat gammal men enligt min bekanta ska den funka, vilket jag sg sjlv ocks.
Citera
2015-06-02, 14:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentaGustafsson
Givetvis. Det hnde en jvligt konstigt sak inatt. Jag skulle bara testa starta igng datorn en sista gng efter att ha vntat ngra timmar. D hoppade skrmen igng ocks, blev mkta frvnad. Hursomhelst, s blev det Startup Repair terigen. Nu minns jag inte riktigt men har fr mig att jag fick blackscreen med gr text dr det stod att jag fick vlja ett OP att starta ifrn, valde det enda som gick att vlja (W7) men d stod det att Local Disk (C: ) ej kunde hittas. Antar att problemet r dr d.

Kan hrddisken vara trasig eller? Den r hyffsat gammal men enligt min bekanta ska den funka, vilket jag sg sjlv ocks.

Hrddisken r kanske defekt och d kan detta scenarie uppst.
Citera
2015-06-02, 23:14
Medlem
Citat:
Hrddisken r kanske defekt och d kan detta scenarie uppst.

Hgst troligt, skall byta ut den. Tack.

Mvh K
Citera
2015-06-03, 07:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Som sagt r jag inte insatt speciellt mycket i det tekniska. Men ska jag kpa ett bra RAM-minne, om det kan vara det som spkar? Det tvivlar jag ju sjlv starkt p dock. RAM-minnet kommer bli inkpt oavsett, frutsatt att datorn funkar i frsta laget givetvis.

Gr s. RAM-minne r billiga idag om man nu ska jmfra fr ett par r sedan.

Citat:
Hgst troligt, skall byta ut den. Tack.

Kp grna en SSD dr du enbart har operativsystemet och kanske ngot/ngra mjukvaruprogram. Har du budget s kper du en SATA-HDD dr du kan nu har som en lagringsdisk.

Men det kanske handlar mer om hur pass gammal denna dator r. Har den ett par r p nacken s kanske man inte vill lgga ner fr mycket pengar p komponenter.
Citera
2015-06-05, 02:17
Medlem
Citat:
Gr s. RAM-minne r billiga idag om man nu ska jmfra fr ett par r sedan.

Kp grna en SSD dr du enbart har operativsystemet och kanske ngot/ngra mjukvaruprogram. Har du budget s kper du en SATA-HDD dr du kan nu har som en lagringsdisk.

Men det kanske handlar mer om hur pass gammal denna dator r. Har den ett par r p nacken s kanske man inte vill lgga ner fr mycket pengar p komponenter.

Alright det ska jag kika vidare p! Ja den ngra r gammal och budgeten r ett faktum. Men grafikkort, processor och s r nstan helt nytt, det r en bra speldator allts. Skaffar jag ett RAM-minne eller tv p minst 8gig styck (har jag sjlv sagt blir det minsta jag skaffar) och en bra hrddisk (som jag redan har liggandes) s r den komplett. Det r ju det, jag vill komma s billigt undan som mjligt eftersom jag grna hellre r ute i solen n att sitta vid en dator nu i nr sommardagarna brjar komma. Behver bara ngot fr regniga dagar!

Mvh K
Citera
2015-06-05, 18:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Alright det ska jag kika vidare p! Ja den ngra r gammal och budgeten r ett faktum. Men grafikkort, processor och s r nstan helt nytt, det r en bra speldator allts. Skaffar jag ett RAM-minne eller tv p minst 8gig styck (har jag sjlv sagt blir det minsta jag skaffar) och en bra hrddisk (som jag redan har liggandes) s r den komplett. Det r ju det, jag vill komma s billigt undan som mjligt eftersom jag grna hellre r ute i solen n att sitta vid en dator nu i nr sommardagarna brjar komma. Behver bara ngot fr regniga dagar!

Mvh K

Har du en HDD liggande s r det bara monterar in detta och utfra en ny installation som avser Windows. RAM-minne kostar 200 - 400 kronor s du kommer nog billigt undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in