2015-06-01, 01:03
Medlem
Skaffade precis en stationär (W7 Home Premium) dator av en bekant. Vi satt hemma hos honom och formaterade den osv så att den skulle funka fint och vara klar för användning när jag väl kom hem.

Jag kommer hem och kopplar ihop allt som det ska vara, startar datorn och allt verkar funka, trodde jag. Jag kommer inte ens till inloggningen innan Startup Repair börjar beté sig som ett löpband. Det börjar ladda och diagnostisera tills nedanstående ruta kommer upp.

(Print) -> http://www.bleepstatic.com/tutorials...xit-repair.jpg

När jag väl klickat på Finish så dör datorn och lämnar ifrån sig långdraget pip eller så bootar den och gör om hela processen exakt likadant igen.

Denna procedur gjorde jag säkert om och om igen 10 gånger, tills min skärm dog efter 11:e gången och inte ville starta igen, dock är datorn i full gång fortfarande.

Jag brukar kunna lösa mina problem själv men jag kan erkänna att jag inte är någon IT-tekniker när det kommer till sådant här.

Vafan är det som händer? Hjälp uppskattas.

Mvh K
Citera
2015-06-01, 07:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tänkbara alternativ.

Säkerhetställ så alla komponenter sitter i ordentligt, te.x RAM-minnet, grafikkortet, kablaget. Har du CD/DVD-enhet så kopplar bort kablaget där. Testa och startar upp datorn igen. Inga externa tillbehörer i? Te.x USB-minne, extern HDD?
Citera
2015-06-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tänkbara alternativ.

Säkerhetställ så alla komponenter sitter i ordentligt, te.x RAM-minnet, grafikkortet, kablaget. Har du CD/DVD-enhet så kopplar bort kablaget där. Testa och startar upp datorn igen. Inga externa tillbehörer i? Te.x USB-minne, extern HDD?

Även detta har jag testat ett X antal gånger under dagen. Allt sitter som det ska. Det största problemet nu är ju dock att jag har en skärm som har valt att gå i dvala.

Som sagt så "dog" skärmen sist (snarare lade sig i viloläge, varför vet jag ej) och där är den fortfarande. När jag startar datorn så lyser inte ens lampan grön på skärmen direkt som den ska göra. Det är först när jag klickar på Power-knappen till skärmen som gör att den hoppar igång i fem sekunder för att visa mig en ruta där det står "Monitor Going to Sleep." för att sedan lägga sig i viloläge igen. Synd att jag inte har en extra skärm för tillfället.

Men det som är så sjukt är att den fungerade klockrent innan den hamnade i min lya! En hyffsat bra speldator i all ära. Han sa dock att RAM-minnet var värdelöst och gammalt och att det möjligtvis kunde ställa till det lite. Jag har testat med 4 olika nu men det är samma skit ändå.

Som sagt är jag inte insatt speciellt mycket i det tekniska. Men ska jag köpa ett bra RAM-minne, om det kan vara det som spökar? Det tvivlar jag ju själv starkt på dock. RAM-minnet kommer bli inköpt oavsett, förutsatt att datorn funkar i första laget givetvis.

Mvh K
Senast redigerad av KentaGustafsson 2015-06-01 kl. 23:07.
Citera
2015-06-02, 06:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kanske fånig fråga, men du har kopplat rätt från dator till bildskärm <-> bildskärm till dator [syftar på grafikdelen]
Citera
2015-06-02, 12:37
Medlem
Citat:
Kanske fånig fråga, men du har kopplat rätt från dator till bildskärm <-> bildskärm till dator [syftar på grafikdelen]

Givetvis. Det hände en jävligt konstigt sak inatt. Jag skulle bara testa starta igång datorn en sista gång efter att ha väntat några timmar. Då hoppade skärmen igång också, blev mäkta förvånad. Hursomhelst, så blev det Startup Repair återigen. Nu minns jag inte riktigt men har för mig att jag fick blackscreen med grå text där det stod att jag fick välja ett OP att starta ifrån, valde det enda som gick att välja (W7) men då stod det att Local Disk (C: ) ej kunde hittas. Antar att problemet är där då.

Kan hårddisken vara trasig eller? Den är hyffsat gammal men enligt min bekanta ska den funka, vilket jag såg själv också.
Citera
2015-06-02, 14:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentaGustafsson
Givetvis. Det hände en jävligt konstigt sak inatt. Jag skulle bara testa starta igång datorn en sista gång efter att ha väntat några timmar. Då hoppade skärmen igång också, blev mäkta förvånad. Hursomhelst, så blev det Startup Repair återigen. Nu minns jag inte riktigt men har för mig att jag fick blackscreen med grå text där det stod att jag fick välja ett OP att starta ifrån, valde det enda som gick att välja (W7) men då stod det att Local Disk (C: ) ej kunde hittas. Antar att problemet är där då.

Kan hårddisken vara trasig eller? Den är hyffsat gammal men enligt min bekanta ska den funka, vilket jag såg själv också.

Hårddisken är kanske defekt och då kan detta scenarie uppstå.
Citera
2015-06-02, 23:14
Medlem
Citat:
Hårddisken är kanske defekt och då kan detta scenarie uppstå.

Högst troligt, skall byta ut den. Tack.

Mvh K
Citera
2015-06-03, 07:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Som sagt är jag inte insatt speciellt mycket i det tekniska. Men ska jag köpa ett bra RAM-minne, om det kan vara det som spökar? Det tvivlar jag ju själv starkt på dock. RAM-minnet kommer bli inköpt oavsett, förutsatt att datorn funkar i första laget givetvis.

Gör så. RAM-minne är billiga idag om man nu ska jämföra för ett par år sedan.

Citat:
Högst troligt, skall byta ut den. Tack.

Köp gärna en SSD där du enbart har operativsystemet och kanske något/några mjukvaruprogram. Har du budget så köper du en SATA-HDD där du kan nu har som en lagringsdisk.

Men det kanske handlar mer om hur pass gammal denna dator är. Har den ett par år på nacken så kanske man inte vill lägga ner för mycket pengar på komponenter.
Citera
2015-06-05, 02:17
Medlem
Citat:
Gör så. RAM-minne är billiga idag om man nu ska jämföra för ett par år sedan.

Köp gärna en SSD där du enbart har operativsystemet och kanske något/några mjukvaruprogram. Har du budget så köper du en SATA-HDD där du kan nu har som en lagringsdisk.

Men det kanske handlar mer om hur pass gammal denna dator är. Har den ett par år på nacken så kanske man inte vill lägga ner för mycket pengar på komponenter.

Alright det ska jag kika vidare på! Ja den några år gammal och budgeten är ett faktum. Men grafikkort, processor och så är nästan helt nytt, det är en bra speldator alltså. Skaffar jag ett RAM-minne eller två på minst 8gig styck (har jag själv sagt blir det minsta jag skaffar) och en bra hårddisk (som jag redan har liggandes) så är den komplett. Det är ju det, jag vill komma så billigt undan som möjligt eftersom jag gärna hellre är ute i solen än att sitta vid en dator nu i när sommardagarna börjar komma. Behöver bara något för regniga dagar!

Mvh K
Citera
2015-06-05, 18:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Alright det ska jag kika vidare på! Ja den några år gammal och budgeten är ett faktum. Men grafikkort, processor och så är nästan helt nytt, det är en bra speldator alltså. Skaffar jag ett RAM-minne eller två på minst 8gig styck (har jag själv sagt blir det minsta jag skaffar) och en bra hårddisk (som jag redan har liggandes) så är den komplett. Det är ju det, jag vill komma så billigt undan som möjligt eftersom jag gärna hellre är ute i solen än att sitta vid en dator nu i när sommardagarna börjar komma. Behöver bara något för regniga dagar!

Mvh K

Har du en HDD liggande så är det bara monterar in detta och utföra en ny installation som avser Windows. RAM-minne kostar 200 - 400 kronor så du kommer nog billigt undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in