Flashback bygger pepparkakshus!
2015-05-31, 22:23
Medlem
Hej.

Ska köpa ny familjebil. Antingen en tråkig Volvo V70 eller också en Audi A6 kombi.

Tycker Audin är snyggare och roligare och inser att jag kanske kan få samma mil/årgång osv för samma pengar om man väger den mot en Volvo.

Har hittat en 2.8 Quattro Avant S-line -08 som gått 11.000 mil för ca 90.000 kr.

Min frågor är hur just denna modellen är:
1. Finns det några kända fel som man bör vara uppmärksam på?
2. Hur håller sig Audi i allmänhet som +10.000-milare och framåt i livet? (hade 9-5:a Saab som dog vid 23k mil, men gick utmärkt fram till dödsdagen). Bilen kommer köras 98% landsväg.
3. Är det ok pengar för bilen/milen/åldern om man förutsätter att den inte har några problem?
4. Ska man satsa på V70 istället och isf varför?

Tacksam för alla svar jag kan få.
Citera
2015-05-31, 23:25
Medlem
Jag hade en 06 2.8 a6. Problem med den motorn, min drack mycket olja och fick höra senare att man skulle byta olja dubbelt så ofta som serviceboken sa att man skulle. Motorn gick sönder vid 18000 mil. Skulle kosta 35k att laga och en bilfirma ville inte ens göra det.

Om det är samma motor så köp den inte.
Citera
2015-05-31, 23:45
Medlem
FranzJosefs avatar
Har en gammal A6 Quattro Kombi 2.4 (-99) som gått uppåt 30' mil. Tuffar på fortfarande, inte haft några allvarligare fel. Kört Volvo tidigare också, men Audin roligare.
Citera
2015-06-01, 08:16
Medlem
Audi har haft enorma problem med kamkedjorna, både på de små motorerna och sexorna, så läs på ordentligt så att denna motortyp inte är drabbad...
Citera
2015-06-02, 08:58
Medlem
Tack för alla svaren... Den är ju så otroligt snygg (Audin), men jag får lite kalla fötter ju mer jag tänker på de tunga kostnaderna..
Citera
2015-06-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88888
Tack för alla svaren... Den är ju så otroligt snygg (Audin), men jag får lite kalla fötter ju mer jag tänker på de tunga kostnaderna..

Det hade jag också fått, synd att de har så mycket krångel med motorerna

Väldigt snygg och bekväm bil dock!
Citera
2015-06-02, 20:02
Medlem
Nu kommer jag garanterat få en massa folk efter mig här, men jag skulle inte köpa en nyare VAG med tanke på vilka kvalitétsproblem de har haft. Motormännen har ju till och med gått ut och varnat för VAG och dess problem, något som inte är direkt vanligt. Dyra delar är det också, speciellt till Audi.

Jäkligt synd, för jag har alltid tyckt att Audi haft några av de absolut snyggaste bilarna (inom rimliga gränser så att säga). Dessutom har de ju fortfarande en lite annan image av sport/skidåkning än deras andra Bayerska broder. Hade jag tvingats välja mellan dem och jag själv skulle betalat för ägandet, hade det nog blivit bimmer dock. Tyvärr.
Citera
2015-06-09, 22:27
Medlem
Tack för alla svar. Det blev faktiskt en 9-5:a till slut. Vågade inte Audin, gillade inte V70:n 100% och har haft 9-5 förut. Men om några år ska jag bannemig äga en Audi :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in