2015-05-31, 18:43
Medlem
Mitt fritids hade en bunt med Kalle Anka-tidningar, och jag gillade speciellt en serie som var uppdelad i två eller tre delar med en del per tidning. Det var en klassisk Kalle och Joakim på äventyr-serie, jag kan inte minnas om knattarna var med eller ej. De var i ett område som påminner om maya/inka.

Det var väldigt länge sedan jag läste den, men här är några minnen som kan vara totalt vilseledande:

Jag vill minnas att de står på en "dold" byggnad som visar sig när de skrapar bort översta lagret av vegetation.
Jag vill också minnas att det utanför byggnaden/"pyramiden" fanns låga kolonner med typ guldlejon på?

Jag läste serien när jag var ungefär tio, och redan då hade tidningarna några år på nacken, så jag gissar att de gavs ut mellan 94-00.

Håller tummarna att någon känner igen någonting!!
Citera
2015-05-31, 18:51
Medlem
julernsts avatar
Det kan inte vara den när dom är i Anderna och letar fyrkantiga ägg? http://en.wikipedia.org/wiki/Lost_in_the_Andes! Är ju en riktig klassiker från 1949 som fanns med i nån Kalle Anka-tidning från 90-talet.
Citera
2015-05-31, 20:58
Medlem
Hm, nej, det här handlar om en enorm skatt.
Men Vilse i Anderna läste jag nog också där, så "min" sökta serie är nog från ungefär 98! (Det var de utgåvan jag läste av äggen i alla fall)

Tack för gott försök!
Citera
2015-05-31, 21:03
Medlem
Det du beskriver låter som antingen en Carl Barks- eller Don Rosa författad serie. Är 99% säker att du hittar det du letar efter där.
Citera
2015-05-31, 21:05
Medlem
Hm, jag undrar om det kan vara Secret Of The Incas ?

Hittade den här: http://coa.inducks.org/ efter en sökning på "inka".
Citera
2015-08-29, 10:36
Medlem
JoakimVonAnka86s avatar
Fanns ju många bra där 98-02 typ. Garanterat Don Rosa eller möjligen Carl Barks. De hade ofta sommarläsningar i extra tjocka nummer under sommaren. Har alla tidningar 98-01 här så kan säkert kolla men. Kan vara Holländarens skatt av Don Rosa. Eller när de återvänder till shangri lalala, när de råkar fylla hela dalen. Eller 9 avatarerna elle va den heter minns aldrig där de letar i Indiska jungeln efter skatt.
Citera
2015-08-31, 15:15
Medlem
Forzos avatar
Det där med en dold byggnad får mig att tänka på Don Rosa serien "De tio avatarernas skatt". Enligt wikipedia publicerades den i Sverige 1999. Hittade en inscannad bild på sidan med det dolda templet.

http://i.imgur.com/QoiDyOd.jpg
Citera
2015-08-31, 15:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kanske Maya-kungens krona.
Publicerad in nr. 12-13-14 / 1967

En riktig favoritserie tyckte jag när jag var liten.
Knölbom och Fulström, som skurkarna hette var riktigt läbbiga.

Verkar inte ha gått i nytryck i vanliga KA tidningar, däremot i någon guldbok , och "jag farbror Joakim" boken.
Citera
2015-09-22, 11:55
Medlem
Closters avatar
Det skulle kunna vara Don Rosa-serien "Vägen till Xanadu". Fantastisk serie.
Citera
2015-09-23, 21:58
Medlem
JoakimVonAnka86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Closter
Det skulle kunna vara Don Rosa-serien "Vägen till Xanadu". Fantastisk serie.

Japp sommarläsning. Det är fortsättning på Carl Barks story har jag för mig. Kalle måste smälta kapsyler för att såga upp porten så inte dalen svämmar över. En av de bästa Kalle serierna helt klart. Don Rosa och Carl Barks är de två kungarna helt klart. Marco Rota tror jag han hette som var helt okej också, sista diligensen bland annat
Citera
2015-09-24, 09:14
Medlem
Closters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimVonAnka86
Japp sommarläsning. Det är fortsättning på Carl Barks story har jag för mig. Kalle måste smälta kapsyler för att såga upp porten så inte dalen svämmar över. En av de bästa Kalle serierna helt klart. Don Rosa och Carl Barks är de två kungarna helt klart. Marco Rota tror jag han hette som var helt okej också, sista diligensen bland annat

Verkligen! Lika bra varenda gång jag läser den! Marco Rota var också en av mina favoriter, han hade en fäbless för bilar, tåg och flygplan som alltid var mycket, mycket mer detaljerade än resten av föremålen i serien. Det blev en kul kontrast Vet någon om det han som gjorde albumserien "Tidsmaskinen" (eller nåt sånt) förresten, Kalle och knattarna åkte fram och tillbaka i tiden till Saracenernas Natt, i ett annat album till Novgorod.
Citera
2015-09-24, 22:27
Medlem
JoakimVonAnka86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Closter
Verkligen! Lika bra varenda gång jag läser den! Marco Rota var också en av mina favoriter, han hade en fäbless för bilar, tåg och flygplan som alltid var mycket, mycket mer detaljerade än resten av föremålen i serien. Det blev en kul kontrast Vet någon om det han som gjorde albumserien "Tidsmaskinen" (eller nåt sånt) förresten, Kalle och knattarna åkte fram och tillbaka i tiden till Saracenernas Natt, i ett annat album till Novgorod.

Ja de känner jag allt igen. Det är ju alltid äventyrs grejorna med Joakim, Kalle och knattarna som är bäst. Musse och sån skit hoppar man alltid över, förutom i de gamla deckarna i 80'tals kalle tidningarna som faktiskt var grymma, ofta med spökplumpen.

Men åter till Don Rosa, hittade en kalle från 1999 där det handlar om Cutty Sark. Väldans bra den också. Sjukaste är ju att de börjar bli 17 år sedan man kollade dessa senast. Känns som de var igår man läste dem första gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in