• 1
  • 2
2015-05-31, 16:52
Medlem
Hej jag är en 19årig kille som efter sommaren börjar 3e ring på gymnasiet. Jag har ca 150 000 på ett konto och undrar hur jag på bästa sätt ska placera dessa pengar för att få en bra avkastning. Jag sysslar till viss del med aktiehandel, men kommer inte gå in med några storbelopp då jag inte är så säker på det ännu.

Har inget jobb, men hade tänkt att skaffa mig ett och jobba extra till mina studier, har någon ett tips på ett någorlunda välbetalt jobb som enkelt går att sköta i samband med studier?

dela gärna med er av egna erfarenheter och tips tackar för svar
Citera
2015-05-31, 17:20
Medlem
mmmoookkks avatar
När behöver du pengarna?

Om du inte behöver dom på 10 år så skulle jag gå in med 100K på aktiemarknaden.

60% Länsförsäkringar Global
20% Avanza Zero/Spiltan Invest
20% Swedbank Robur Index Asien

Restervarande 50K, in på något sparkonto med ränta.

Om du har tänkt använda pengarna inom något år så är nog det enda vettiga att köra räntekonton om du inte vill riskera att förlora stora delar av beloppet.
Citera
2015-05-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
När behöver du pengarna?

Om du har tänkt använda pengarna inom något år så är nog det enda vettiga att köra räntekonton om du inte vill riskera att förlora stora delar av beloppet.

Av vilken anledning tar du dom fördelningarna? Det kommer ju snart en börskrasch. Kanske är läge att vänta med olika fonder av dessa slag då?
Citera
2015-05-31, 18:05
Medlem
Citat:
När behöver du pengarna?

har nog inga större problem med att ha dom låsta i 10 år egentligen, då jag tänker jobba och lägga undan en del under kommande år, skulle ju vara om jag vill köpa en lägenhet efter universitetsutbildningen..
Citera
2015-05-31, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Av vilken anledning tar du dom fördelningarna? Det kommer ju snart en börskrasch. Kanske är läge att vänta med olika fonder av dessa slag då?
Tänkte också på det. kanske det är vettigt att vänta tills en eventuell börskrasch om (1-2år?) innan man går in med ett stort kapital på lång sikt?
Citera
2015-05-31, 18:10
Medlem
mmmoookkks avatar
Citat:

Visst, vill man vara extra rädd om pengarna så lägger man in dom på ett sparkonto med ränta och inväntar en eventuell krasch.
Citera
2015-05-31, 18:42
Medlem
Citat:
Visst, vill man vara extra rädd om pengarna så lägger man in dom på ett sparkonto med ränta och inväntar en eventuell krasch.

Själv spelar jag med ganska hög utspridd risk och investerar mycket i aktier. Har ca 25% av mina investeringar i fonder. Som det är nu så klår aktierna fonderna trots diverse snedkliv(vardia, bla.) DOck kom jag igång på riktigt i Februari och sen dess så har ju börsen gått lite knackigt. Avanza ligger bara 4,23% upp sen dess.

JAg skulle nog i dagsläget utan att vara en expert råda honom att satsa på företag med högre risk som har stora möjligheter att skjuta iväg snart. Vore det en katastrof att förlora delar av det så bör han ju inte göra det men vill man vinna så måste man ju våga förlora också. Fast allt beror på hur mycket tid du är villig att lägga ner på det.

Jag har alla mina livsbesparingar i fonder och aktier. Dock tycker jag att jag har det så pass utspritt att risken är otroligt liten att jag skulle förlora allt. Målet är ju att öka kapitalet till att det är dags att köpa boende igen.

Det gäller att läsa på mycket om man ska hålla på med aktier. Det har jag lärt mig av mina misstag.
Citera
2015-05-31, 18:57
Medlem
Om vi tänker att jag binder mina 150 000 på ett sparkonto i 3 år, vilken bank skulle ni välja?
kollade lite på HoistSpar som verkar ha bäst ränta på 2% om året. hur låter detta? har ni några erfarenheter utav HoistSpar?
Citera
2015-05-31, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktietredd
Om vi tänker att jag binder mina 150 000 på ett sparkonto i 3 år, vilken bank skulle ni välja?
kollade lite på HoistSpar som verkar ha bäst ränta på 2% om året. hur låter detta? har ni några erfarenheter utav HoistSpar?

Att låsa dina pengar på 3 år till 2% ränta är bajs. Du har ingen tillgång till pengarna på 3 år och när börsen väl har kraschat och du ska in i fonder på tillbakaresan så går inte detta. Dessutom stiger väl räntorna så småningom och då kan du lägga in dem på ett flexibelt sparkonto (om du nu vill detta) till ungefär samma ränta som du binder upp dina pengar till nu.

Angående hoistspar så har jag haft mina pengar där eller hos bank norwegian.

Dock kan återhämtningen av räntan ta sin tid, men det är fortfarande skitdåligt att binda pengar till 2% ränta i 3 år.
Citera
2015-05-31, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktietredd

Detta skulle alltså ge dig en avkastning på 9181:- För att binda sina pengar så länge så är det ingen vidare avkastning. Någonstans där kommer det med största sannolikhet ha skett en börskrasch. När börskraschen sker så vill du ha dina pengar redo att investera!
Citera
2015-05-31, 19:34
Medlem
Citat:
Detta skulle alltså ge dig en avkastning på 9181:- För att binda sina pengar så länge så är det ingen vidare avkastning. Någonstans där kommer det med största sannolikhet ha skett en börskrasch. När börskraschen sker så vill du ha dina pengar redo att investera!

okej tack, förstår ur du tänker så du menar att jag hellre ska placera i fonder efter en börskrash för bäst avkastning med liten/mindre risk?
Citera
2015-05-31, 20:41
Medlem
Razys avatar
Du bör, enligt mig, ta 100 av dessa 150k, och börja månadsspara i indexfonder. Det är OMÖJLIGT att förutspå när nästa krasch eller uppvärdering kommer, och därför bör man undvika denna metod där man ska vänta in en krasch och sedan köpa, speciellt som ung och oerfaren på börsen. Genom att sprida ut köpen så minskar du risken.

I detta läge har du då 50k kvar att hitta på något med. Du bör ta MINST 25k av dessa och ha som en lättillgänglig buffert som du kan ta av om det skulle krisa.

När du valt hur stor buffert du skall ha, kan du ta 50% av den summan som är kvar till att ta lite mer risk (aktier eller fonder gör du som du själv känner för), och resterande 50% till att låsa in på ett sparkonto med lite högre ränta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in