2015-05-31, 15:57
Medlem
bluka94s avatar
Hej!

Ni som är väl insatta i dagens regler kring bolån. Frågan är som rubriken:" Vad kan man bekosta med bolånet, egentligen?" eller bryr sig banken bara om att man har dessa 15% till kontantinsats?
Tänkte mig en budget på 2.500.000 kronor. 15% på detta är 375.000 kronor. Får således låna 2.125.000 kronor.
Så i dessa 2,5 mille ska allt "få plats" (hur det kommer att platsa är mitt bekymmer).
-Huset
-Grunden (ifall husleverantör inte har totalentreprenad)
-Tomten
-VA, el, fiber anslutningar
-Diverse avgifter (typ bygglov, lagfart m.m...)
-Det som blir över läggs eventuellt på trädgård/gräsmatta/altan mm

Kommer banken att sätta sig på tvären för detta med orden "2.125.000 kronor lånar vi ENBART för huset, killen" (eventuellt med grunden om det handlar om totalentreprenad) eller är de mer intresserade av att veta att jag har kontantinsats och ekonomisk möjlighet att betala bolånet varje månad?

Någon som vet något om detta?

Tacksam för svar!
//Bluka94
Citera
2015-05-31, 16:20
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Jag förstår inte riktigt frågan. Du kan ta ett bolån och göra vad du vill med pengarna. Banken bryr sig inte om ifall du betalar räkningar, bygger ut kåken eller köper bil.

Däremot.

Om man bygger nytt använder man sig vanligen av det som kallas byggnadskreditiv. Alltså en finansieringslösning du använder dig av under tiden du uppför huset. Man kan säga att du har en kontokredit utifrån uppskattad totalkostnad. Från denna kontokredit betalas räkningar för att uppföra bostaden. Ett byggnadskreditiv kan du således inte använda för andra ändamål än att färdigställa fastigheten.

När huset sedan är uppfört och klart bedömer banken värdet på fastigheten (hus +mark) och byggnadskreditivet kan läggas om till ett traditionellt bolån. Nu kan du, givetvis att din inkomst/kreditprövning och värde på fastigheten, låna upp till 85% av värdet och göra vad du vill med pengarna.
Citera
2015-05-31, 17:54
Medlem
bluka94s avatar
Behöver man kontantinsats för byggnadskreditiv?
Har läst om husleverantörer som ska ha "delbetalningar" i samband med de olika faser under husuppförande, men trodde man fick "bolån" och betalade själv.
Och så är byggnadskreditivet enbart för själva huset (+ eventuellt grunden om husleverantören erbjuder totalentreprenad)?
Tomten ska köpas då för "andra" pengar? Likaså betala för de olika anslutningar samt allehanda avgifter?
Med andra ord, det ser ut som att antingen bli belånad upp till öronen (låna till tomtköp, låna till anslutningar och avgifter) och leva på bröd och margarin (vilket iofs dödar själva charmen med att bo i ett hus) eller fortsätta bo i en lägenhet och ha pengar till allt annat.
Men, seriöst...hur fan gör folk i såna här fall då man börjar med att skaffa tomt och ska ha nybygge?
Ca. priser:
-Tomt 1100-1200kvm =330000 kronor
-VA avgift =155000 kronor för en tomt om 1000kvm
-El = 27000 kronor
-Fiber = 25000 kronor
-Bygglov = 28-35000 kronor + ca.2000 för lägeskontroll
-Inteckning = 2% på varje fullt tusental som intecknas samt 375 kronor per pantbrev
-Lagfart = 1,5% på tomtpriset samt 825 kronor i expeditionsavgift

Jag som trodde att jag behövde bara skaffa kontantinsats på 375.000 och bekosta allt med den och resterande 2.125.000. Hur går folk till väga, egentligen?
Citera
2015-05-31, 18:14
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Du kan lyfta medel från kreditivet även för betalning av tomten. Förenklat/generellt sett kan man säga att du lägger upp ett byggnadskreditiv inför byggstarten. Från detta kreditiv betalas först tomten och senare de kostnader (arbete samt uppförande inklusive el, vatten osv). som löpande tillkommer under bygget.
Citera
2015-05-31, 19:21
Medlem
bluka94s avatar
Det låter bättre nu.
Men, behöver man ange exakta summan när man tar byggnadskreditiv? Det är lite svårare att göra, iom att det kan tillkomma utgifter för, låt säga, utfyllnadsmassor/bortforsling och så? Visst, kan man räkna på en "ca. summa" som i mitt förra inlägg. Lite svårare exakt belopp innan huset står inflyttningsklart.
Om jag uppfattat dig rätt så tar man/beviljas byggnadskreditiv, börjar med tomt köp och alla handlingar (fakturan skickas till banken för betalning - jag eller kommunen jag köper tomten av?), alla administrativa avgifter betalas (typ, bygglov, anslutningar av VA, el, fiber) och fakturan betalas åter igen av banken. Sen tar husbygget sin början (finansieras under "faser" på begäran av husleverantören och fakturorna betalas av banken). Kvalitetsansvarig samt besiktningsman anlitas och detta bekostas också av byggnadskreditivet. Huset färdigbyggt.
Slutligen landar vi på x-antal kronor som banken betalat under resans gång. Bedömning av värdet på huset utförs av banken och det hamnar på x antal kronor.
Nu "ställs" de två siffror mot varandra.
Exempelvis så betalade banken 2.000.000 kronor under resans gång. Värdet bedöms till 1.800.000 kronor. Det är således 90% av vad banken betalat ut. Då blir 1.800.000 bottenlån och resterande 200.000 blir topplånet, alltihopa omvandlas till bolån, avbetalningsplan görs och jag börjar betala av lånet?
Var hamnar kontantinsatsen i det hela, om det nu överhuvudtaget är aktuellt med kontantinsats i detta alternativet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in