• 3
  • 4
2015-10-11, 08:44
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Ingen Utväg och Mississippi Brinner
Hackmans insats i "Ingen utväg" är underskattad. Riktigt riktigt bra rolltolkning.
Citera
2015-10-11, 21:46
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Unforgiven och Mississippi Brinner tycker jag är hans två bästa filmer.
Citera
2023-06-19, 17:18
Medlem
Geomeisters avatar
Hackman är allt värd en åttaårig bump. Han är ju ändå 93 år och lever förhoppningsvis gött utanför den kommersiella världen många försöker hålla sig fast i.

Vet ärligt vilken film jag gillar mest. Endast ett fåtal filmer jag sett med Hackman har varit åt det tveksamma hållet. Tycker de flesta hållit en hyfsat bra nivå.

Slår till med den farliga åsikten att jag föredrar French Connection II framför originalet French Connection!
Citera
2023-06-20, 22:24
Medlem
Gosifs avatar
Mississippi brinner och första french connection
Citera
2023-08-12, 15:51
Medlem
Crimson Tide: https://www.imdb.com/title/tt0112740/?ref_=ext_shr
Citera
2023-08-12, 16:18
Medlem
Bartman777s avatar
Har inte sett jättemånga, men av de jag sett så älskar jag verkligen dessa filmer:

Bonnie & Clyde (1967)
Enemy Of The State (1998)
Citera
2025-02-28, 01:54
Medlem
Geomeisters avatar
Vila i frid Gene Hackman. Har sett betydligt mer respons på hans bortgång än vad jag hade anat. Han har inte varit aktiv på tjugo år och hållit sig borta från media så svårt att veta hur mycket folk skulle engagera sig. Det verkar som att han var väl omtyckt av alla möjliga.

Vill man diskutera hans bortgång finns en tråd för det här på Flashback:

Gene Hackman och hans fru döda (februari 2025)

Jag har precis beställt filmen Heist (2001) och såg nyligen Extreme Measures (1996) vilken jag uppskattade. Tycker Hackmans katalog är fylld med underskattade filmer. Kan mycket väl tänka mig att hans bästa film är en jag inte ens sett och att min nuvarande topp 10 skulle ändras rejält efter sett igenom hela katalogen.

Har ni sett någon film eller ska ni se någon film för att hedra Hackman?
Senast redigerad av Geomeister 2025-02-28 kl. 02:03.
Citera
2025-02-28, 11:43
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Vila i frid Gene Hackman. Har sett betydligt mer respons på hans bortgång än vad jag hade anat. Han har inte varit aktiv på tjugo år och hållit sig borta från media så svårt att veta hur mycket folk skulle engagera sig. Det verkar som att han var väl omtyckt av alla möjliga.

Vill man diskutera hans bortgång finns en tråd för det här på Flashback:

Gene Hackman och hans fru döda (februari 2025)

Jag har precis beställt filmen Heist (2001) och såg nyligen Extreme Measures (1996) vilken jag uppskattade. Tycker Hackmans katalog är fylld med underskattade filmer. Kan mycket väl tänka mig att hans bästa film är en jag inte ens sett och att min nuvarande topp 10 skulle ändras rejält efter sett igenom hela katalogen.

Har ni sett någon film eller ska ni se någon film för att hedra Hackman?
Usch.
När jag såg att någon skrivit ett nytt inlägg i tråden tänkte jag direkt "jag undrar hur länge Hackman kommer vara med oss, han är gammal nu. Det blir sorgligt den dag han går bort."

Så får jag läsa just det, att han gått bort
Även om det är ganska få filmer jag uppskattar med honom så har jag alltid älskat just honom som skådis väldigt mycket.
Citera
2025-03-01, 12:45
Medlem
Petterrors avatar
Länge sedan jag såg den, men i Scarecrow minns jag att jag att han gjorde en riktigt bra insats i. I övrigt en fin film om vänskap.

RIP
Citera
2025-05-05, 15:55
Medlem
Geomeisters avatar
Bland hans mer kända filmer är Unforgiven (1992) som nämns av flera i denna tråd. Det är en västern. År 1993, 1994 samt 1995 dök Gene Hackman upp i andra västerns. Samtliga fyra filmer är av olika karaktär så Hackman valde nog manus noga. Inte bara hoppa på vilka västerns som helst.

1993 kom filmen Geronimo. Handlar om relationen mellan nyameriker och indianer. Den mest seriösa filmen av de tre jag skriver om och ett välkommet inslag i Hackmans karriär.

1994 kom filmen Wyatt Earp. En lång och ambitiös film om klassiska handlingen kring Wyatt Earp och Doc Holliday. Alldeles för lång och daterad. I mina ögon den av dessa man kan skippa.

1995 kom filmen The Quick and the Dead. En påkostad film som hyllar spaghettiwesterns. En tillsynes dum actionrulle som har oväntat bra handling. Den mest underhållande av dessa tre.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in