2015-06-04, 18:11
Bannlyst
Är det bara jag som tycker The Chamber är hans bästa film?
Citera
2015-06-04, 20:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largactyl
Är det bara jag som tycker The Chamber är hans bästa film?

Vet inte men jag tycker att den är förhållandevis ordinär och rätt tråkig för att vara en film baserad på Grisham, tycker själv att The Client och A Time to Kill är bättre till exempel, även The Rainmaker. Men inget fel på Hackman i filmen även om han är rätt nedtonad och spelar på ren rutin.

Om du gillar kombinationen Hackman/Grisham så kan du kolla på Runaway Jury.
Citera
2015-06-04, 23:13
Medlem
chessjamts avatar
Är det ingen mer än jag som gillar hans roll i Unforgiven? Eller är det mest att han bara spöar ner Richard Harris, Clintan och piskar Morgan Freeman och inte så mycket mer skådespelarprestation än det? Just scenen när han "tvingar" romanförfattaren att ge revolvern till Harris i finkan är bland det bästa jag sett. Med så små och enkla medel lyckas de skapa en otrolig tät stämning och spänning.

https://www.youtube.com/watch?v=jRi_u4GbfIw
Citera
2015-06-05, 00:17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Gene Hackman som tuff hårding är en femma men jag gillar främst filmer där han går utanför sin comfort zone och gör andra rollporträtteringar. Jag kommer främst att tänka på två filmer; Twice in a Lifetime (1985) och I Never Sang for My Father (1970).

I Twice in a Lifetime (1985) spelar Hackman en stålverksarbetare som blir förälskad i en annan kvinna vilket i sin tur leder till skilsmässa med frugan. Filmen fokuserar på hur detta påverkar hans relation med övrig familj (döttrar, söner, ex-fru etc) och hur uppslitande det blir då de känner sig svikna. Dessutom går inte amerikanska arbetarklasskildringar från 70/80-talet av för hackor när USA faktiskt hade en välmående arbetarklass och industrijobb fanns en masse.

I I Never Sang for My Father (1970) spelar Hackman en son som får ta hand om sin åldrande och demente far (Melvin Douglas) som inte vill inse sina mentala och ålderdomliga begränsningar. Ömsint porträtt av Hackman och Melvin Douglas (som var stor på 40/50-talet) gör ett minnesvärd insats som den gamle pappan.
Citera
2015-06-05, 12:17
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Gene Hackman som tuff hårding är en femma men jag gillar främst filmer där han går utanför sin comfort zone och gör andra rollporträtteringar. Jag kommer främst att tänka på två filmer; Twice in a Lifetime (1985) och I Never Sang for My Father (1970).

I Twice in a Lifetime (1985) spelar Hackman en stålverksarbetare som blir förälskad i en annan kvinna vilket i sin tur leder till skilsmässa med frugan. Filmen fokuserar på hur detta påverkar hans relation med övrig familj (döttrar, söner, ex-fru etc) och hur uppslitande det blir då de känner sig svikna. Dessutom går inte amerikanska arbetarklasskildringar från 70/80-talet av för hackor när USA faktiskt hade en välmående arbetarklass och industrijobb fanns en masse.

I I Never Sang for My Father (1970) spelar Hackman en son som får ta hand om sin åldrande och demente far (Melvin Douglas) som inte vill inse sina mentala och ålderdomliga begränsningar. Ömsint porträtt av Hackman och Melvin Douglas (som var stor på 40/50-talet) gör ett minnesvärd insats som den gamle pappan.
Twice in a Lifetime är riktigt bra!
Citera
2015-06-14, 17:01
Bannlyst
Gene Hackman är min favorit skådespelare. Jag kan inte bara välja en film så jag gör en topp tre lista med hans bästa filmer.

1. French connection
2. Enemy of the state
3. The chamber
Citera
2015-09-27, 22:02
Medlem
Kabexnuvs avatar
1. Under Suspicion
2. Enemy Of The State
3. French Connection
4. The Chamber
5. Crimson Tide
Senast redigerad av Kabexnuv 2015-09-27 kl. 22:15.
Citera
2015-09-28, 18:34
Medlem
Raudsepps avatar
The Package (1989) är en grym thriller som verkar undgått många
Citera
2015-09-28, 19:30
Medlem
Rocket-Queens avatar
Det självklara valet är egentligen The French Connection, men hans prestation i Scarecrow är så grym att jag måste säga den.
Citera
2015-09-29, 21:13
Medlem
BanjoKazooies avatar
I The Conversation, Crimson Tide och Mississippi Burning presterar han jäkligt bra.
Citera
2015-09-29, 21:30
Medlem
drfreudsteins avatar
Mina absoluta favoriter med Gene är:

The Conversation
Night Moves
Mississippi Burning
The Royal Tennenbaums
Unforgiven
Superman 2

och

Young Frankenstein (ok, det är ingen stor roll för Gene där men den är kul!)
Citera
2015-10-07, 20:02
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largactyl
Jag tycker The Chamber från 1996 är den bästa filmen med honom. Han är helt lysande i rollen som Ku Klux Klan medlemmen Sam Cayhall som sitter i dödscell för att ha mördat två judiska pojkar.

Vilken film gillar du bäst med Gene Hackman?

Ingen Utväg och Mississippi Brinner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in