2015-05-31, 15:23
Medlem
Convergences avatar
Hej,

Är i banorna att filma en kortfilm med en Canon 100D (objektiv är inte helt spikat, tips på objektiv för en cinematic look ? )

Mest för att try it out, ett seriöst projekt men i högsta grad low-scale och amatörmässigt.

Har kollat lite på tidigare trådar i ämnet och googla men det mesta jag kan hitta i den billiga klassen verkar vara specifik för iphones/gopros (curve steadicam) och jag misstänker att de inte blir helt balanserade med en systemkamera (eller kanske eftersom 100D är väldigt liten?)

Har någon tips på en billig steadicam som kan användas för ändamålet? I absolut max 2000kr klassen men desto billigare desto bättre såklart.

Tack så mycket för hjälp!
Citera
2015-09-07, 00:56
Medlem
Illusioners avatar
Hittade du något bra TS? Letar nämligen efter exakt samma sak.
Citera
2015-09-07, 02:20
Medlem
Du får ingen "cinemalook" med en systemkamera. Sorry om jag krossar dina drömmar.
Citera
2015-09-15, 21:39
Medlem
JohnFilipNordlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantbiten
Du får ingen "cinemalook" med en systemkamera. Sorry om jag krossar dina drömmar.

Dumheter, det finns flertalet långfilmer som är filmade enbart med DSLR.

Om du vill ha exempel så är google tacksamt.

Ex: http://lightsfilmschool.com/blog/5-s...re-films/2205/
Citera
2015-09-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFilipNordlund
Dumheter, det finns flertalet långfilmer som är filmade enbart med DSLR.

Om du vill ha exempel så är google tacksamt.

Ex: http://lightsfilmschool.com/blog/5-s...re-films/2205/

Nä. Inte dumheter - Sanning. Det ser fult ut. Ser krystat amatörmässigt ut, man ser på mils avstånd att det är filmat med en systemkamera.

Cinemalook får man genom att filma med film. Punkt.
Citera
2015-09-19, 11:26
Medlem
JohnFilipNordlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantbiten
Nä. Inte dumheter - Sanning. Det ser fult ut. Ser krystat amatörmässigt ut, man ser på mils avstånd att det är filmat med en systemkamera.

Cinemalook får man genom att filma med film. Punkt.

Man har inte använt film på ganska många år nu. Din åsikt är helt subjektiv, och har inget med dagens filmskapande att göra (speciellt inte sett till vad TS har för planer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in