• 1
  • 2
2005-10-13, 10:54
Medlem
Har ett par frågor angående import av båt från USA. Har tittat på följande båtar och undrar om någon har någon som helst uppfattning och erfarenhet av dessa.

Forbina 8000 eller nyare modell i samma storlek.
Sea Ray Sundancer 245
Bayliner Ciera 2455
Chris Craft
Sea Doo 20

Samtliga båtar är 2001 eller nyare med lite variation på motorer, utrustning osv. Sea Doo är en helt annan typ av båt givetvis, men vill ändå ha lite information om hur dessa är, kvalitet m.m.

Vad gäller importbiten:
- Vad går en frakt på från ex. Florida?
- Vilket land är bäst att importera till vad gäller tull, moms? Tullsats?
- Hur är det med försäkring i Sverige, har hört något om att de måste CE klassas för att det ska vara möjligt att försäkra.

Skriv gärna något alla ni som har något att dela med er av.
Citera
2005-10-13, 12:16
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velgro77
Har ett par frågor angående import av båt från USA. Har tittat på följande båtar och undrar om någon har någon som helst uppfattning och erfarenhet av dessa.

Forbina 8000 eller nyare modell i samma storlek.
Sea Ray Sundancer 245
Bayliner Ciera 2455
Chris Craft
Sea Doo 20

Samtliga båtar är 2001 eller nyare med lite variation på motorer, utrustning osv. Sea Doo är en helt annan typ av båt givetvis, men vill ändå ha lite information om hur dessa är, kvalitet m.m.

Vad gäller importbiten:
- Vad går en frakt på från ex. Florida?
- Vilket land är bäst att importera till vad gäller tull, moms? Tullsats?
- Hur är det med försäkring i Sverige, har hört något om att de måste CE klassas för att det ska vara möjligt att försäkra.

Skriv gärna något alla ni som har något att dela med er av.

Det kommer ju på moms som vanligt i tullen, Var ett reprtage om import av båt i någon tidning (kommer ej ihåg vilken) om att det krævdes CE-intyg etc... kunde vara ganska krångligt tydligen.

Hør med någon på något båtforum.

Jag har på kænn att man kan spara en bra slant genom sido import.
Citera
2005-10-13, 12:31
Medlem
uffeks avatar
hör efter på
http://www.acbworld.com/
Citera
2005-10-13, 15:56
Medlem
Forbina är väl, såvitt jag vet, svenska båtar och borde väl därför vara hyfsat lätta att få till en CE-märkning på om sådan inte finns från början. Ang kvaliteten, har jag för mig att den ligger något under Storebro och Nimbus, med mer plast i inredningen och lite enklare utförande på saker och ting, men på det stora hela helt OK.

Se även www.forbina.se
Citera
2005-10-13, 16:24
Medlem
MobileFreaks avatar
Åker man över Atlanten med såna där båtar?
Citera
2005-10-13, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greendayfan
Forbina är väl, såvitt jag vet, svenska båtar och borde väl därför vara hyfsat lätta att få till en CE-märkning på om sådan inte finns från början. Ang kvaliteten, har jag för mig att den ligger något under Storebro och Nimbus, med mer plast i inredningen och lite enklare utförande på saker och ting, men på det stora hela helt OK.

Se även www.forbina.se

Tack för svaret. Ja det stämmer bra att Forbina är svenska båtar såvitt jag vet, var lite otydlig innan. Det är inte dessa jag funderar på att importera utan snarare de andra som jag nämnde ovan. Tycker Forbina ligger väldigt högt i pris jämfört med en motsvarande Sea Ray, och även jämfört mot en del andra båtar. Vet du om de är mer exklusiva eller "bättre" än ex Sea Ray eller är det som ofta annars att det är varumärket man betalar för?
Citera
2005-10-13, 18:35
Medlem
Tänk på att båtarna inte endast används 5 månader om året i Florida och att solen och sjön där nere sliter hårt på båten. En kompis till mig skulle köpa beg. båt från USA, men de var så risiga att han valde en ny istället. Effter frakt, tull, moms och CE blev det 25% billigare.
Citera
2005-10-13, 20:46
Medlem
Hunk Goldens avatar
kolla oxå att båten har riktigt kyl. att kyla med saltvatten direkt ur havet in i en aluminiummotor gör den inte långlivad...samt att dom i florida ligger i året runt många ggr. om inte nån orkan lyfter upp den på land förståss
Citera
2005-10-18, 20:45
Medlem
Båten måste CE-märkas vilket kan vara väldigt besvärligt och dyrt. En USA-båt med 110 volt elsystem går exempelvis inte igenom, bara att dra om elen...
Lönar sig knappt längre att imorera från staterna själv. Dessutom är 90% av båtarna vrak jämfört med de som finns på begmarknaden här. Nämnda märken är bland de värsta...
Forbina är däremot riktigt bra båtar, dock i en helt annan prisklass än ex Bayliner.
Bara att höstfynda här hemma i stället enligt min mening... (Dessutom gäller konsumentköplagen då).
Citera
2005-10-19, 18:48
Medlem
Måste säga att jag ser över 3000 båtar om året.. och de som har mest maskinella problem är jänkebåtarna.. typ motor, drev mm.

Svenska båtar tuffar å går, men just jänkarna krånglar som attan!

Tycker dessutom att en jämföra forbina med bayliner är som att jämföra en smart med en BMW 700 serien..

bara min mening.
Citera
2005-10-19, 20:37
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velgro77
Har ett par frågor angående import av båt från USA.
Varför vill du importera från USA? Om anledningen är att du tror dig spara pengar bör du sluta fundera redan nu.

Marknaden för USA-importerade motorbåtar är mättad flera gånger om. Det räcker att göra en sökning på Blocket (Sea Ray eller Bayliner) för att inse att utbudet överstiger efterfrågan med råge. Och priserna på Blocket speglar inte marknadspriset utan är snarare optimistiska överpriser som borde ha stor prutmån.

Den tidigare prisskillnaden mellan Sverige och USA har jämnats ut när dollarn har klättrat och priserna i Sverige har dumpats (en följd av den omfattande privatimporten samt det höga bensinpriset).
Citera
2005-10-29, 12:09
Medlem
Jag funderar som sagt på att importera båt och ville bara höra vad folk hade för erfarenheter och åsikter om detta först. Jag har lagt märke till att det finns en hel del båtar i Sverige, väldigt många Bayliner och Sea Ray som ligger bra till i pris. Anledningen till detta är väl då att dom har massimporterats och kanske inte alltid är i det bästa skick. Jag är nybörjade när det gäller båtar, och vill egentligen bara höra lite erfarenheter från folk gällande de båtmärken jag nämnt. Är även intresserad om någon kan rekommendera något annat märke i 24 fots klassen.

När det gäller Forbinan som jag tittar på. Båten är gammal, 1990 års 8000DC. Någon som känner till något om denna båt? Tycker att motorn låter på tok för klen i den jag tittat på, en 129hk dieselhumla från Volvo Penta. Vad kan en sådan marscha?? Den ligger runt 500.000 SEK, och för de pengarna får man ju en Sea Ray i samma storlek från tidigt 2000 tal. Är verkligen inte en sådan jänkebåt att föredra framför en svensk skuta från 1990??

Tack för era inlägg so far.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in