2015-05-31, 10:39
Medlem
yxikaxi00s avatar
Hej allesammans!

Här kommer några bostadstankar som du som arbetar inom banksektorn gärna får svara på. Ni som har god erfarenhet är också välkomna att besvara:

Vi önskar köpa en bostadsrätt för 1,7 miljoner. Vi har 15% som behövs till kontantinsats.

Vi är ett par där båda har fasta arbeten samt ca. 57k före skatt i lön tillsammans.
Problemet är att min sambo har 2 st betalningsanmärkningar (CSN båda två) där summan var 2200 kr resp. 1600 kr vardera, men dessa skulder är betalda. Bet. anmärkningarna är ett halvår gamla och var en miss pga adressändring. Vi är skötsamma båda två vad gäller vår ekonomi. Tror ni att vi kan bli beviljade bostadslån? Om vi båda skulle ta med oss en borgenär (förälder med god, stabil inkomst) också, förändrar det väl antagligen läget så att vi blir beviljade?
Citera
2015-05-31, 10:50
Medlem
Det är ju nästan att du själv skulle kunna få det lånet. Får du rätt bankman som verkar bra så borde det inte vara omöjligt att lösa. Kanske vill dom ha en borgenär för hennes del av lånet. Berättar ni som det är så borde det kunna gå. Ta kontakt med er bankman och några olika banker.
Citera
2015-05-31, 11:41
Medlem
Vet inte vad som är praxis men jag fick ett banklån trots att jag hade en betalningsanmärkning. Visserligen på en mindre summa än 1,7 miljoner. Förklara för banktjänstemannen omständigheterna kring betalningsanmärkningen, det kan hända att det löser sig. I mitt fall såg banken vad min inkomst och mina utgifter varit dom senaste åren, det räckte för att bortse ifrån anmärkningen.
Citera
2015-05-31, 21:12
Medlem
yxikaxi00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold444
Vet inte vad som är praxis men jag fick ett banklån trots att jag hade en betalningsanmärkning. Visserligen på en mindre summa än 1,7 miljoner. Förklara för banktjänstemannen omständigheterna kring betalningsanmärkningen, det kan hända att det löser sig. I mitt fall såg banken vad min inkomst och mina utgifter varit dom senaste åren, det räckte för att bortse ifrån anmärkningen.

Precis, man undrar lite hur banktjänstemän resonerar i min/vår situation, men jag verkar inte få mycket napp här.
Det bästa är att ordna ett bankmöte för att få svar. Härligt att din situation redde upp sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in