2015-07-10, 07:04
Medlem
Valfrids avatar
Tesla har klarat sig utomordentligt bra trots att alla större tillverkare av bilar nu även har elbilar i sitt sortiment.

Teslas aktie har gått som en rymdraket dom senaste åren .

Inom nya områden kan det finnas utrymme för nya aktörer med spännande teknik . Umeå kommun skulle ju inte ha valt Hybricons bussar om ex Volvos var så mkt bättre!
Citera
2015-07-10, 08:38
Medlem
Valfrids avatar
https://m.youtube.com/watch?v=1wieMbgEFto
Citera
2015-07-10, 09:57
Medlem
OneBrAiNers avatar
Om jag förstått rätt så konverterar de bussar till eldrift. Vem är det som tillverkar själva bussen?
Citera
2015-07-10, 11:46
Medlem
Valfrids avatar
Dom flesta bussarna i världen tillverkas i Polen. Även Hybricons chassies osv byggs där, sedan monteras motorer osv själva av Hybricon vad jag kan förstå.
Citera
2015-07-11, 01:42
Medlem
OneBrAiNers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Dom flesta bussarna i världen tillverkas i Polen. Även Hybricons chassies osv byggs där, sedan monteras motorer osv själva av Hybricon vad jag kan förstå.

Tack för infon. Ska bli spännande att följa utvecklingen. Framför allt hur de klarar sig mot övriga tillverkare när dessa går in på området på allvar.
Citera
2015-07-11, 07:34
Medlem
Valfrids avatar
Gällande Volvos modeller så tycks laddtiden ligga på det dubbla jämfört med Hybricons och dessutom är körtiden/sträckan mindre än hälften. Sedan är ju deras modell tänkt stt lanseras först om två år vad det verkar?

Denna bolagspresentation tyckte jag var bra! Vd nämner bla att man räknar med iaf ytterligare order på 9 bussar redan i år.

http://aktiespararna.media.fnf.nu/33...ockholm_maj/10

Vd verkar blygsam när han pratar orderingång men samtidigt verkar han ha svårt stt dölja ett stort intresse varpå vi förmodligen kan förvänta oss trevliga överraskningar på ordersidan!
Citera
2015-07-11, 10:48
Medlem
Intressant bolag, helt klart. Stora nackdelen som jag ser är att de varit uppe på tapeten innan och gick i konkurs. Detta är hybricon 2.0. Att ägandeskapet har skiftat ägare och fått in mer kompetent personal är positivt, men gamla VDn och ägaren är fortfarande inblandat i kulisserna. Sen Umeå ordern, ligger väldigt i tiden att i Sverige satsa lokalt och grönt, i Helsingborg går bussarna på gas som kommer från avfall från den lokala soptippen. Är rädd för att ordern är mer politisk än ekonomiskt tänkt. Att hybricon skulle vinna en enorm upphandling i konkurrens med kinesiska och amerikanska tillverkare ser jag som orimligt. Ser större potential i att bolaget blir uppköpt pga sin teknologi. Håller dock med Valfrid i att det finns enorm uppsida här, speciellt ifall miljöpartiet får hybris efter klimatmötet i Paris i december och kräver att all kommunal trafik ska vara eldriven. Ett inte helt orimligt antagande i mina ögon, blir aldrig förvånad av de typerna. Summa sumarum, potentiell stor uppsida mot extremt hög risk.
Citera
2015-07-11, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Intressant bolag, helt klart. Stora nackdelen som jag ser är att de varit uppe på tapeten innan och gick i konkurs. Detta är hybricon 2.0. Att ägandeskapet har skiftat ägare och fått in mer kompetent personal är positivt, men gamla VDn och ägaren är fortfarande inblandat i kulisserna. Sen Umeå ordern, ligger väldigt i tiden att i Sverige satsa lokalt och grönt, i Helsingborg går bussarna på gas som kommer från avfall från den lokala soptippen. Är rädd för att ordern är mer politisk än ekonomiskt tänkt. Att hybricon skulle vinna en enorm upphandling i konkurrens med kinesiska och amerikanska tillverkare ser jag som orimligt. Ser större potential i att bolaget blir uppköpt pga sin teknologi. Håller dock med Valfrid i att det finns enorm uppsida här, speciellt ifall miljöpartiet får hybris efter klimatmötet i Paris i december och kräver att all kommunal trafik ska vara eldriven. Ett inte helt orimligt antagande i mina ögon, blir aldrig förvånad av de typerna. Summa sumarum, potentiell stor uppsida mot extremt hög risk.

Eldrivna fordon är bara miljövänlig om elen som används har producerats miljövänligt. I Sverige kommer det mesta från kärnkraft som miljömupparna hatar. Faktum är att ingen el kan produceras miljövänligt. Vindsnurror, solceller och vattenkraftverk förstör också miljön och det krävs mycket resurser för att bygga och underhålla dem.
Citera
2015-07-11, 18:23
Medlem
Valfrids avatar
När det gäller ordern från Umeå kommun så var det säkerligen delvis ett lokalt politiskt beslut. Man vill ju stötta lokala företag men vad finns det egentligen för alternativ? Att man sedan är i samtal med 20-talet större intressenter säger ju även det en hel del enl mig.

Gällande elbussar och elproduktion så är det självklart önskvärt om elen produceras på ett så pass miljövänligt sätt som möjligt men användningen av bussar i innerstädernas lokaltrafik syftar främst till att förbättra lokala luftföroreningar från avgaser osv samt att sänka ljud och bullernivåerna. Detta uppnår man med elbussar.
Citera
2015-07-13, 08:05
Medlem
Valfrids avatar
http://www.investerarbrevet.se/files...con_analys.pdf
Citera
2015-07-14, 05:41
Medlem
Valfrids avatar
http://www.aktiespararna.se/sajt/kon...r-for-koparen/
Senast redigerad av Valfrid 2015-07-14 kl. 06:14.
Citera
2015-07-15, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
https://m.youtube.com/watch?v=1wieMbgEFto

hmm något är skumt då de säger i videon att det är år 2011 och om bussarna gick lyckat under vintern skulle man köpa ett ex antal ? Inom 1 år. Varför har inte detta inträffat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in