Citat:
Ursprungligen postat av
ligalajs
Intressant bolag, helt klart. Stora nackdelen som jag ser är att de varit uppe på tapeten innan och gick i konkurs. Detta är hybricon 2.0. Att ägandeskapet har skiftat ägare och fått in mer kompetent personal är positivt, men gamla VDn och ägaren är fortfarande inblandat i kulisserna. Sen Umeå ordern, ligger väldigt i tiden att i Sverige satsa lokalt och grönt, i Helsingborg går bussarna på gas som kommer från avfall från den lokala soptippen. Är rädd för att ordern är mer politisk än ekonomiskt tänkt. Att hybricon skulle vinna en enorm upphandling i konkurrens med kinesiska och amerikanska tillverkare ser jag som orimligt. Ser större potential i att bolaget blir uppköpt pga sin teknologi. Håller dock med Valfrid i att det finns enorm uppsida här, speciellt ifall miljöpartiet får hybris efter klimatmötet i Paris i december och kräver att all kommunal trafik ska vara eldriven. Ett inte helt orimligt antagande i mina ögon, blir aldrig förvånad av de typerna. Summa sumarum, potentiell stor uppsida mot extremt hög risk.
Eldrivna fordon är bara miljövänlig om elen som används har producerats miljövänligt. I Sverige kommer det mesta från kärnkraft som miljömupparna hatar. Faktum är att ingen el kan produceras miljövänligt. Vindsnurror, solceller och vattenkraftverk förstör också miljön och det krävs mycket resurser för att bygga och underhålla dem.