2015-07-31, 13:28
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligalajs
Hybricon har bara handlats i snart 1 månad!!!! Hur kan du döma ett företag efter den tiden? Vad för information sitter du på?

Att företaget har varit börsnoterat i 1 månad betyder inte att företaget är 1 månad gammalt.

Ska vi hålla placeranivå istället?

"NU GÅR RAKETEN! ALLE MAN OMBORD!" så upprepar vi det dagligen oavsett vad som händer.
Citera
2015-07-31, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Att företaget har varit börsnoterat i 1 månad betyder inte att företaget är 1 månad gammalt.

Ska vi hålla placeranivå istället?

"NU GÅR RAKETEN! ALLE MAN OMBORD!" så upprepar vi det dagligen oavsett vad som händer.

Nej jag är fullt medveten om att hybricon inte är 1 månad gammalt. Jag vet att det funnits i några år och även hunnit med en konkurs under tiden. Det jag ställde mig frågande till var att han tror på en aktie för att sen inte tro på den 2 dagar senare, när ingen relevant information har tillkommit vad jag kan hitta. Ursäkta om inte det framkom tydligt nog. Förstår inte hur du tolka det som haussande i sann Placera anda dock. Har inga aktier i bolaget då jag tyckte att även introduktions kursen var för dyr med tanke på konkurransen. Men grattis till alla som gjorde ett klipp.
Citera
2015-07-31, 15:08
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Nej jag är fullt medveten om att hybricon inte är 1 månad gammalt. Jag vet att det funnits i några år och även hunnit med en konkurs under tiden. Det jag ställde mig frågande till var att han tror på en aktie för att sen inte tro på den 2 dagar senare, när ingen relevant information har tillkommit vad jag kan hitta. Ursäkta om inte det framkom tydligt nog. Förstår inte hur du tolka det som haussande i sann Placera anda dock. Har inga aktier i bolaget då jag tyckte att även introduktions kursen var för dyr med tanke på konkurransen. Men grattis till alla som gjorde ett klipp.

Då kan man väl anta att den redan tillgängliga informationen var något han tog del av först i efterhand.

Nä okej fick bara den känslan.
Citera
2015-07-31, 18:33
Medlem
Salama-Blixts avatar
Största problemet med elbussar är inte tekniken utan batterierna. Batteriutvecklingen har inte gått fram så fort som man ha önskat. Då är det bättre och billigare att investera i rena tråd-/induktiva-bussar utan batterier, vilket minskar kostnader? och ökar passagerarkapaciteten!
Elbussen i sig är ingen större kostnad, men när batterierna ska bytas så kommer marginalkostnaden överstiga marginalnyttan. Vilket kanske förklarar varför inte Volvo och Scania har börjat tillverka rena elbussar. Bara billiga kinesiska elbussar som håller ett par år, är prisvärda tillsvidare. Om man vill spekulerar i ytterligare ett Northland-bolag, så står det var och fritt att göra så. Jag hittar ingen relevant information på hemsidan, som skulle göra mig trygg.
Citera
2015-08-01, 00:18
Medlem
massepojkens avatar
Håller på med en sammanställning av samtliga Sveriges kommuner/städer för att se i vilken fas dom ligger gällande införande av elbussar.

-Nu behöver jag hjälp!

För att kunna få korrekta uppgifter ser jag gärna att personer från städer runt om i Sverige tar kontakt med mig om det finns kunskaper om vad som är på gång i just er stad gällande elbussar. Kanske vet du något intressant du vill berätta om? Helt anonymt givetvis.

All info som gäller elbussbranschen är intressant. Kanske är du busschaufför och har precis genomgått en 3 dagars kurs i hur man kör och hanterar en elbuss. Detta kanske du tycker är blaj blaj men för mig är det hyperintressant. Hur går en sådan utbildning till och vem arrangerade utbildningen?

-Kanske känner du till att det pågår prisdumpning i elbussbranschen och vill dela med dig av detta?

-Kanske är du politiker i din stad och vill berätta just hur ni satsar på elbussar.

Tveka inte att höra av dig på denna mailadress. Inga PM tack.

emmawalden@yahoo.se
Senast redigerad av massepojken 2015-08-01 kl. 00:24.
Citera
2015-08-02, 03:40
Medlem
Citat:
Amen herregud! Upplys mig gärna om jag har missat något, men vad har hänt i hybricon de senaste 2 dagarna som gör att du helt ändrat inställning till bolaget? Det enda jag vet är att massepojken har skrivit några inlägg här i tråden som bara har påvisat det uppenbara, ja hybricon är litet gemfört med konkurrenter, ja det är hög risk. Om du inte haft med de två mest uppenbara sakerna i huet när du köpte aktien, vad tänkte du då på? Att företaget måste vara bra för att det stod i flashbacktråden? Och framförallt, var ser du likheten med Aoi och blackpearl? Det är bolag som handlats i några år nu, och Aoi har ju inte direkt gjort någon hemlighet att de vill bli uppköpta/sälja sina områden till ett storföretag, dvs affärsiden var aldrig att bli ett storföretag. Hybricon har bara handlats i snart 1 månad!!!! Hur kan du döma ett företag efter den tiden? Vad för information sitter du på?
Hoppet om att det vore något köpte jag aktien på, sen började man läsa mer än innan man köpte den. Är relativt impulsiv utav mig.
Mitt hopp inom aktien var att kursen skulle sluta lyckligt men jag vet att oddsen är så små nu i efterhand. Jag sätter 1000kr på att den som sätter pengar i hybricon kommer förlora dem, aktien är på tok för dyr enligt mig, och det är för att den endast som du sa: varit noterad i en månad.
Den kommer sjunka mer.
Får dem ett kontrakt är det snabba pengar i aktierna men inga långsiktiga.
Sen dedär med att dem själva påstår att dem ligger 2 år före i utvecklingen jämfört med konkurrenter trodde jag starkt på. Men på dessa TVÅ dagar inser man att det är mycket bluffmakeri.
Citera
2015-08-02, 20:39
Medlem
Jag funderar på att investera i denna aktie, efter att ha läst i tråden. Allt verkar då vara rena lotteriet, men jag har en bra magkänsla.

Är dock helt grön inom området, så hur köper jag denna aktie enklast?
Finns det någon app jag har i mobilen som jag kan köpa med hjälp utav mobilt bank-iD?
Vilket typ av konto skall jag använda? Skattar man bara för varje år man äger denna, så jag kan ta ut eventuell vinst utan att behöva skatta?

Tacksam för svar.

EDIT: Jag har öppnat ett ISK-konto i min nuvarande bank. Hittar dock inte Hybricon i internetbanken, måste jag vänta tills imorgon när börsen öppnar?

EDIT2: Har öpponat ett konto i Avanza, allt har nu löst sig.
Senast redigerad av Jonny.Boj 2015-08-02 kl. 21:39.
Citera
2015-08-02, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Jag funderar på att investera i denna aktie, efter att ha läst i tråden. Allt verkar då vara rena lotteriet, men jag har en bra magkänsla.

Finns det någon app jag har i mobilen som jag kan köpa med hjälp utav mobilt bank-iD?
Vilket typ av konto skall jag använda? Skattar man bara för varje år man äger denna, så jag kan ta ut eventuell vinst utan att behöva skatta?

Tacksam för svar.

EDIT: Jag har öppnat ett ISK-konto i min nuvarande bank. Hittar dock inte Hybricon i internetbanken, måste jag vänta tills imorgon när börsen öppnar?

Var försiktig
Citera
2015-08-02, 22:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Tacksam för svar.

"men jag har en bra magkänsla"

Detta är alltså ditt beslutsunderlag...?
Citera
2015-08-02, 23:21
Medlem
massepojkens avatar
Jag har fått information om vilket bolag som får "Sundsvallsaffären", och det är inte Hybricon.
Sundsvall kommer om de uppgifter jag fått är korrekta initialt köpa in 7 st elbussar under hösten.

Leverantör om uppgifterna stämmer är:
http://www.vdlbuscoach.com

Detta val av leverantör förvånar mig mycket. Stort bolag men för mig i princip helt okänt. Men det visar väl bara vad lite jag än så länge vet om denna bransch.

-Jag vill betona att dessa uppgifter inte på något sätt är bekräftade och kan vara helt felaktiga.

Det som eventuellt skulle kunna styrka min uppgiftslämnares uppgifter är att VDL levererat elbuss till Härnösand.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5868460

-Såvitt jag förstått så står Härnösand, Sollefteå, Sundsvall, Östersund, väldigt nära varann i denna fråga.

Stämmer uppgifterna ser det mao mörkt ut även i Östersund.

Enligt samma uppgiftslämnare är även Kalmar i fas att beställa elbussar. Där blir det dock en annan leverantör. Har inga uppgifter på vem ännu. Beslutet från Kalmar väntas komma i Augusti eller September.
Senast redigerad av massepojken 2015-08-02 kl. 23:31.
Citera
2015-08-03, 11:41
Medlem
Mina damer och herrar! och Motiveringen lyder:

Citat:

Är dock helt grön inom området

Det här är rena porren.
Nog för man har gjort ett och annat tokköp, men undrar ändå inte om denna person lyckas nominera sig själv (Med sin egen text) till "sämst genomtänkta köp genom tiderna"
Senast redigerad av ligalajs 2015-08-03 kl. 12:18.
Citera
2015-08-03, 17:24
Medlem
Citat:
Mina damer och herrar! och Motiveringen lyder:

Det här är rena porren.
Nog för man har gjort ett och annat tokköp, men undrar ändå inte om denna person lyckas nominera sig själv (Med sin egen text) till "sämst genomtänkta köp genom tiderna"

Låt han prova, alla har vi gjort bort oss inom aktie-området.
Man lär sig av sina misstag som man brukar säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in