• 1
  • 2
2015-05-30, 17:44
Medlem
Diskussionsunderlag: I andra trådar diskuteras medborgarlön. Ekonomiska argument framförs ofta mot att man inför en sådan ersättning från staten trots att det är uppenbart att debattören har moralfilosofiska betänkligheter där tillmälen som "snylteri" och "dagdriveri" kommer upp.

Är det moraliskt fel (här struntar vi i ekonomin) att införa en medborgarlön?
Citera
2015-05-30, 23:14
Medlem
derivats avatar
Beror på hur mycket pengar det rör sig om. Själv ser jag inget moraliskt fel i det hela.

Det jag gillar med medborgarlön är att man kan plocka bort massa myndigheter och ersätta med medborgarlön istället, klumpa ihop alla jävla bidrag till ett. Så blir det nog mindre stressrelaterade individer som belastar sjukvården också.

Det tragiska är inte "snylteri" och "dagdriveri", utan att det inte finns en uppenbar riktning/större vision som vi medborgare strävar efter att uppnå.
Citera
2015-05-31, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Beror på hur mycket pengar det rör sig om. Själv ser jag inget moraliskt fel i det hela.

Det jag gillar med medborgarlön är att man kan plocka bort massa myndigheter och ersätta med medborgarlön istället, klumpa ihop alla jävla bidrag till ett. Så blir det nog mindre stressrelaterade individer som belastar sjukvården också.

Det tragiska är inte "snylteri" och "dagdriveri", utan att det inte finns en uppenbar riktning/större vision som vi medborgare strävar efter att uppnå.
Ja det är en intressant punkt du tar upp - samhällsprojektet. (Det ordet har jag nog inte skrivit sedan gymnasiet på 1970-talet).

Sedan ska man kanske vara öppen för vilken diskurs man anlägger. Den hedonistiska - blir fler lyckliga av att inte behöva arbeta+ Blir fler olyckliga för att de inte har ett jobb att gå till?

Nietzche? Underklassen ska arbeta för att överklassen ska få tillfälle att självförverkliga sig?
Citera
2015-05-31, 00:54
Medlem
morpdeuss avatar
Medborgarlön kommer förmodligen bli oundvikligt i o.m. automatiseringen som sker inom alla sektorer. För tillfället kringgår samhället detta annalkande sakförhållande genom att tillföra myriader av featherbedding-jobb som sakta men säkert suger livslusten ur proletariatet.
Citera
2015-05-31, 00:55
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är en intressant punkt du tar upp - samhällsprojektet. (Det ordet har jag nog inte skrivit sedan gymnasiet på 1970-talet).

Sedan ska man kanske vara öppen för vilken diskurs man anlägger. Den hedonistiska - blir fler lyckliga av att inte behöva arbeta+ Blir fler olyckliga för att de inte har ett jobb att gå till?

Nietzche? Underklassen ska arbeta för att överklassen ska få tillfälle att självförverkliga sig?

Det är det jag menar, utöver "jobb" och "nöje" så verkar dagens samhälle helt blankt. Finns ingen vision alls. Det där sköter marknaden, verkar vara devisen samhället är baserat på. Helt tragiskt, och ingen verkar bry sig heller. Rätt märkligt, är folk så tråkiga?
Citera
2015-05-31, 01:30
Medlem
Citat:
Blir fler olyckliga för att de inte har ett jobb att gå till?

Detta argument mot medborgarlön / minskad arbetstid har man ju hört till leda, men det osar starkt av överförmyndarmentalitet. Det är ju inte som att folk skulle förbjudas arbeta (eller ägna sig åt en konstruktiv hobby).
Citera
2015-05-31, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Medborgarlön kommer förmodligen bli oundvikligt i o.m. automatiseringen som sker inom alla sektorer. För tillfället kringgår samhället detta annalkande sakförhållande genom att tillföra myriader av featherbedding-jobb som sakta men säkert suger livslusten ur proletariatet.
Det är vad jag tror också. Om det nu gör någon skillnad . . .
Citera
2015-05-31, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Detta argument mot medborgarlön / minskad arbetstid har man ju hört till leda, men det osar starkt av överförmyndarmentalitet. Det är ju inte som att folk skulle förbjudas arbeta (eller ägna sig åt en konstruktiv hobby).
Nej naturligtvis inte. Det är väl bara så att vårt moderna (nåja) samhällsmedborgare tittar snett på den som "inte gör rätt för sig". Därav olyckan.

Själv har jag ett arbete jag trivs med, ska jag kanske tillägga. Om det gör någon skillnad . . . .
Citera
2015-05-31, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Det är det jag menar, utöver "jobb" och "nöje" så verkar dagens samhälle helt blankt. Finns ingen vision alls. Det där sköter marknaden, verkar vara devisen samhället är baserat på. Helt tragiskt, och ingen verkar bry sig heller. Rätt märkligt, är folk så tråkiga?
Ja jag tror faktiskt att folk är precis så tråkiga,
Citera
2015-05-31, 11:46
Medlem
Moraliskt sett vore det väl fantastiskt om alla kunde ges högre levnadsstandard och enklare liv.

Men i praktiken så fungerar ju pengar bara för att vissa människor har mer/mindre än andra. Dvs marknadskrafter skulle omgående äta upp medborgarlönen och vi är tillbaks i ett läge där bara dom som tjänar ännu mer har råd med det grundläggande.

Lite som idén barn brukar ha om att bara tillverka mer pengar så löser sig all fattigdom.
Citera
2015-05-31, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Moraliskt sett vore det väl fantastiskt om alla kunde ges högre levnadsstandard och enklare liv.

Men i praktiken så fungerar ju pengar bara för att vissa människor har mer/mindre än andra. Dvs marknadskrafter skulle omgående äta upp medborgarlönen och vi är tillbaks i ett läge där bara dom som tjänar ännu mer har råd med det grundläggande.

Lite som idén barn brukar ha om att bara tillverka mer pengar så löser sig all fattigdom.
Ja men en del av marknaden - arbetsmarknaden - skulle se annorlunda ut. Vad det betyder för marknadskrafterna vet jag inte riktigt, även om jag har idéer.
Citera
2015-05-31, 16:37
Medlem
KonungHonungs avatar
En medborgarlön tillfredsställer medborgarens mest basala materiella behov; tak över huvudet och mat för dagen.

Befriad från pressen att överleva dagen kan medborgaren ägna sig åt mer sofistikerade och långsiktiga aktiviteter som för civilisationen till nya höjder.

Samtidigt blir det svårare att tvinga medborgaren att göra saker mot sin vilja eller övertygelse, eftersom varken stat eller arbetsgivare kan hota medborgaren med svält eller hemlöshet.

Om inte detta är visionärt så vet jag inte vad som är det.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-05-31 kl. 16:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in