• 1
  • 2
2005-10-14, 00:04
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Någon här som har erfarenhet av att äta trafikdödade djur?
Citera
2005-10-14, 00:55
Medlem
solkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Rådjur..
Iofs så var det jag och min farfar som satt bakom ratten på den bil som körde på rådjuret.
Det var bara att lägga påsar i bakluckan och lasta in rådjuret, sen fick farfars slaktartalang ta hand om köttet vid hemkomsten.
Citera
2005-10-14, 01:33
Medlem
WaRs avatar
Trots allt är det ju kött... Och gratis sådant.
Citera
2005-10-16, 00:23
Medlem
Trafik dödad älg, biffko/tjur kanske, men där går fan gränsen, och helst ska det vara jag som kör på djuret också. Fan vilken vidrig gubbe, äter hjärna och grejor, urk.
Citera
2005-10-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Dessutom tycker jag att en riktig road-kill middag ska tillagas genom grillning i alu-folie på grenröret.... Gärna ätas med besticken man hittar i bilens verktygslåda :-)

Tycker den ska ätas rå direkt på platsen som kråkorna gör

Citat:

Egentligen bör det väll smaka precis som om man dödat det med ett gevär förutsatt att man inte äter de delarna som har grus och skräp i sig.

Sen att man som i detta fallet äter sorkar, grävlingar och sånt hör väll inte till vanligheterna. Har alla dessa djur gott kött tro? Det kanske inte spelar nån roll om det är gott bara det är överkört/påkört så kvittar det vad det är.
Citera
2005-10-16, 10:34
Medlem
Citat:
Älg som fått ett tåg i röven.
Det var inget vidare, fullt med blod, bara slöseri att ta vara på det blev hund och kattmat istället.
Nä fan om djuret inte sticks direkt så blir köttet kass, fullt med blod.
Citera
2005-10-16, 19:02
Medlem
Svalbards avatar
Citat:

Rådjur, hare och vildsvin. Ganska mycket av vildsvinet fick bli hundmat,
eftersom bussen kört på det ganska oförsiktigt :P Automobilmörat är inte
bra, även om det kan låta upphetsande. Resten av djuren har det såklart
inte varit något fel på, när man väl tagit bort blåmärkena. Inget av djuren
hann ligga flera dygn i sommarvärme, dock - de var fortfarande varma när
vi satte kniven i dem.
Citera
2005-10-16, 21:57
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Dessutom tycker jag att en riktig road-kill middag ska tillagas genom grillning i alu-folie på grenröret.... Gärna ätas med besticken man hittar i bilens verktygslåda :-)

Den där galne engelsmannen som har haft matprogram i svenskt TV, Floyd någonting kanske, tillredde ju en biff på detta sätt vid tillfälle. Surrade fast en folieinlindad biff på grenröret till en Land Rover och gasade runt en dag. Den hade uppenbarligen en smak av motorrum efteråt men var OK i övrigt.
Citera
2005-10-17, 14:33
Medlem
Greve O2s avatar
mat?

för nått år sedan så vart ett rådjur på kört i sthlm omsrådet (händer typ dagligen dock men..) i detta fall så överlevde djuret och en förbipasserande bil med en veterinär kom åkandes och stannade och valde att avliva djuret.. han/hon pumpade djuret full med droger och annat medel för att skrället inte skulle lida mer.. veterinären satte sig i bilen, ringde viltvårdaren och medelade vart djuret låg, så att upphämtning skulle ske. so far so good.. men då vilt vårdaren kom fram så var djuret borta.. nån hade alltså passerat efter veterinären och sett sitt "byte" och valt att ta hem skiten (rådjurscocktail). eftersom det var oerhört farligt att äta köttet nu då det var fullt med kemikalier så valde man att gå ut med en varning (minns ej om det var på tv4 lokala nyheter) men men om man nu skall äta roadkills man själv inte kört på så kan nog snålheten bedra visheten..

ps
om det nu är så att det finns många hungriga FB här så kan jag rekommendera dem att söka på tv4 nyhetsarkiv för att läsa om vart en kommun i sthlm vars viltvårdare valt att dumpa allt kött de plockar upp i en skogsdunge..

enjoy.
Citera
2008-07-08, 00:33
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Bump Såg ett ihjälkört vildsvin igår. Dock var svinet liiite väl mörat (läs rutten). Hade man plockat grisen direkt så hade den nog funkat.
Citera
2008-07-08, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellesspe
Jag har hört att det någonstans i Australien finns ett ställe som heter "Roadkill Café" som serverar denna typ av mat
Men det kanske bara är en myt
Citat:
Ursprungligen postat av Roadkill café
You kill it, we grill it
Citat:
Ursprungligen postat av ellesspe
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/...374156,00.html

Undra om man skulle få öppna ett sånt kafé i sverige?
Citera
2008-07-08, 14:27
Medlem
Capones avatar
Artur var med i nåt TV-program också, kan det ha varit Outsider på femman?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in