2015-05-30, 13:56
Medlem
rrpipers avatar
Jag förstår inte att det kan finnas en marknad?

Länk:

http://www.blocket.se/stockholm/Ligier_DUE_PREMIUM_ACT___FINANS_60788262.htm?ca=11 &w=1
Citera
2015-05-30, 14:01
Medlem
zepofans avatar
Folk som inte klarar av ett vanligt bilkörkort. Folk som inte får ta bilkörkort. Ungar som har rika föräldrar som ledsnat på att skjutsa. Finns säkert fler kategorier som kan tänkas köpa en sån, annars hade de ju knappast funnits på marknaden.
Citera
2015-05-30, 14:03
Medlem
Företag i storstäder, släng på ett par dekaler bara så syns du bra i en sådan. Billig i drift och skatt, lite miljö-pr, lätt med parkering.
Citera
2015-05-30, 14:07
Medlem
gniff754s avatar
Om man bortser från priset kan jag tänka mig scenarior där en mopedbil kan vara ekonomiskt, till exempel om man bor i storstad, har runt milen till jobbet och man ändå inte får köra fortare än 40 km/h på gatorna som i Malmö. Även på ställen med trängselskatt skulle det kunna vara intressant.

Teoretiskt borde en mopedbil vara intressant då den med sina lilla motor borde kunna dra betydligt mindre bränsle än en småbil. Men de ekonomiska fördelarna försvinner snabbt om man tar med inköpspriset i beräkningarna.
Citera
2015-05-30, 14:08
Medlem
Innan tyckte jag att en epa var svindyr, men det här slår ju det mesta. För den som är för ung för vanligt körkort eller inte klarar kraven för B. Så var det innan i alla fall. Jag kan tänka mig att man måste klara syntest även för moped körkort nuförtiden.
Citera
2015-05-30, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Om man bortser från priset kan jag tänka mig scenarior där en mopedbil kan vara ekonomiskt, till exempel om man bor i storstad, har runt milen till jobbet och man ändå inte får köra fortare än 40 km/h på gatorna som i Malmö. Även på ställen med trängselskatt skulle det kunna vara intressant.

Teoretiskt borde en mopedbil vara intressant då den med sina lilla motor borde kunna dra betydligt mindre bränsle än en småbil. Men de ekonomiska fördelarna försvinner snabbt om man tar med inköpspriset i beräkningarna.
En liten motor som får arbeta hårt slits snabbt. Och värdeminskningen borde vara astronomisk. För att inte tala om försäkringspremien i en storstad för en under 25. Brukaren ska ju stå som försäkringstagare.
Citera
2015-05-30, 14:35
Medlem
endures avatar
Var ju inte så farligt dyr. 4 ggr priset för en moppe.

Har sett massa sådana ute kring västerled, ålsten och då är det kids som kör dem. De kör 2 km till skolan, typ.

Kan tänka mig att de kan vara populära inne i stan också, men har inte sett så många utöver såna där Twizys. Hälften av mina vänner (i åldrarna 20-35) som bor i sthlm har inte ens körkort så där finns ju en marknad. Bor man utanför sthlm har man väl körkort och ingen större användning för moppebil pga de större avstånden till allting och undermålig kollektivtraffik, viktigare med riktig bil då.
Citera
2015-05-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Var ju inte så farligt dyr. 4 ggr priset för en moppe.

Har sett massa sådana ute kring västerled, ålsten och då är det kids som kör dem. De kör 2 km till skolan, typ.

Kan tänka mig att de kan vara populära inne i stan också, men har inte sett så många utöver såna där Twizys. Hälften av mina vänner (i åldrarna 20-35) som bor i sthlm har inte ens körkort så där finns ju en marknad. Bor man utanför sthlm har man väl körkort och ingen större användning för moppebil pga de större avstånden till allting och undermålig kollektivtraffik, viktigare med riktig bil då.
4 ggr? Har du kollat på Blocket vad de tar för en ny moped? http://www.blocket.se/hela_sverige/mopeder_a-traktor?ca=8&cg=1120&st=s&pe=2&is=1&l=0&f=c&w=3

Från 6000 spänn. Mopedbilen är alltså närmare 20 ggr dyrare! Vet du inte att det krävs körkort för att framföra EU-moped?
Citera
2015-05-30, 14:50
Medlem
Snygga hästtjejer tydligen. Och säljare med dålig syn: (FB) Mopedbil som tjänstebil, vad skulle det kosta?
Citera
2015-05-30, 16:12
Medlem
lessyogets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
4 ggr? Har du kollat på Blocket vad de tar för en ny moped? http://www.blocket.se/hela_sverige/mopeder_a-traktor?ca=8&cg=1120&st=s&pe=2&is=1&l=0&f=c&w=3

Från 6000 spänn. Mopedbilen är alltså närmare 20 ggr dyrare! Vet du inte att det krävs körkort för att framföra EU-moped?
Vilken moped hittar du för 6k? Dom mesta kostar från ca 10k för typ en baotian som måste ses som en budget moped. Om du ska ha en typ Derbi eller Gilera som klassas som lyx moped kostar dom istället upp till 30k. Vilket blir 4-5 gånger mer för en mopedbil
Citera
2015-05-30, 16:33
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof

Utgick bara från den moped jag hade. Visst krävs det ett slags körkort och jag har för mig att kraven för dessa har skärpts något sedan jag själv tog det (som vem som helst kunde klara med minsta prestation).

Klart att det finns superbudgetmodeller, men mopparna folk hade i min skola kostade mellan 15-40k i regel. Min kanske 37k om jag inte missminner mig.
Citera
2015-05-30, 16:38
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Var en artikel om sådana i nån av gratistidningarna för ett år sen eller nåt.

Där var det en familj som tyckte det var sååå skönt att den 15-16-åriga dottern nu kunde ta sig de 5-6 kilometrarna till stallet utan att pappa ska behöva ta ut bmwn ur garaget eller mamma måste sätta sig bakom ratten på sin xc90.

Dottern gillade också att shoppa i den samt att det var trevligt att man kunde ta passagerare och framför allt att man inte behövde ha hjälm eller riskera att bli blöt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in