Citat:
Ursprungligen postat av
Glossi
Hejsan,
Jag är här av anledning av att jag undrar om det finns någon filosof eller filosofer som har tänk något kring de upplevelser som vissa människor säger sig uppleva under påverkan av hallucinogena (vilka droger som helst givetvis, men mitt intresse handlar främst om de hallucinogena).
Jag vill ha en strikt filosofisk analys av detta om möjligt, jag vill inte refereras till de tankar William James har haft om de mystika/tarancendetala upplevelser som han beskriver utan undrar mer om det finns en mer systematiserad, kanske, medvetandefilosofi om vad den hallucinogena upplevelsen innebär/är. Är inte heller intresserad av vad den psykologiska forskningen säger om dessa drogers användbarhet är, som valet av forum kanske implicerar, utan undrar mest vad akademiska filosofer har att säga i frågan vad innebär den hallucinogena upplevelsen, och vad orsakar den?
Finns det någon som arbetat med detta eller liknande frågor? Förväntar mig inget fullständigt svar här, utan bara någon knuff i rätt riktning om det finns tänkare som gett sig i kast med frågan.
Tack på förhand.
Bland de med mest inflytande i ämnet är ju tveklöst Ken Wilber.
Han har huvudsakligen inriktat sig på just dessa "trancendenta" upplevelser, som du kallar hallucinogena.
Och försökt utforska, definiera och strukturera de i ett översiktligt ramverk
Begreppet "transpersonell psykologi" har du kanske hört talas om?
Det är iaf inom denna tvärvetenskapliga disciplin han främst verkar.
Och det är de "transcendenta" medvetandenivåerna som ligger i fokus.
Det är alltså inom sökordet "Transpersonal Psychology" du bör söka för att få mer info om ämnet.
Här hittar du just den "systematiserade" kartläggningen av dessa nivåer du verkar efterlysa.
Och de verksamma forskarna och filosoferna använder sig av alla de tillgängliga vetenskapliga disciplinerna och metoderna för att kartlägga medvetandet och dess gränser
Dvs allt ifrån experimentell empirisk vetenskap som tex neurofysiologi, till psykologi och religionspsykologi och även den relevanta religionshistoriska och teologiska textanalysen och -kontextbyggandet.
De flesta verksamma inom det transpersonella psykologi.området är dessutom oftast personligt involverade i den ämnesrelevanta praktiken - meditation, yoga etc.
Det är alltså inte bara drog-inducerade psykedeliska upplevelser och medvetandenivåer som avhandlas. Snarare tvärtom så är dessa mer sällsynta.
Dvs det de fokuserar på är främst meditationens medvetandenivåer - som ju inte behöver skilja sig från det drog-inducerade, men som utvecklas med hjälp av meditativa tekniker och metoder istället.
Och det Ken Wilber, bla, gjort är att han har jämfört väldigt många olika sådana här mystiska, meditativa medvetandenivåer från många olika religiösa, mystiska, meditativa traditioner och religioner med varandra.
För att kartlägga vilka som är vilka, vilka som är gemensamma, och beskriva dem strukturerat beroende på inbördes "nivåskillnad".
Dvs han menar att medvetandet har en spännvidd från det "lägre" till det "högre", från det "basala" till det "avancerade" - och det som är det transcendenta.
Hans akademiska genombrott var "The Spectrum of Consciousness"
https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Wilber
Och här kan du se en video där Ken Wilber leker med en EEG-mätare, och manipulerar sina hjärnvågor efter behag.
https://www.youtube.com/results?search_query=ken+wilber