2015-05-30, 00:50
Medlem
Glossis avatar
Hejsan,

Jag är här av anledning av att jag undrar om det finns någon filosof eller filosofer som har tänk något kring de upplevelser som vissa människor säger sig uppleva under påverkan av hallucinogena (vilka droger som helst givetvis, men mitt intresse handlar främst om de hallucinogena).

Jag vill ha en strikt filosofisk analys av detta om möjligt, jag vill inte refereras till de tankar William James har haft om de mystika/tarancendetala upplevelser som han beskriver utan undrar mer om det finns en mer systematiserad, kanske, medvetandefilosofi om vad den hallucinogena upplevelsen innebär/är. Är inte heller intresserad av vad den psykologiska forskningen säger om dessa drogers användbarhet är, som valet av forum kanske implicerar, utan undrar mest vad akademiska filosofer har att säga i frågan vad innebär den hallucinogena upplevelsen, och vad orsakar den?

Finns det någon som arbetat med detta eller liknande frågor? Förväntar mig inget fullständigt svar här, utan bara någon knuff i rätt riktning om det finns tänkare som gett sig i kast med frågan.

Tack på förhand.
Citera
2015-05-30, 13:54
Medlem
Dharmabums avatar
Uppdatera gärna tråden om du hittar information om detta utanför flashback!

Jag antar att varken Aldous Huxley eller Alan Watts kvalar in utifrån dina önskemål. Det är forskning inifrån en filosofisk fakultet du är ute efter? Inte smarta amatörfilosofers svärmiska funderingar?

Jag vet att Sartre tog meskalin och dokumenterade det. Foucalt beskrev mycket elokvent sina intryck av lsd men jag tror inte att texterna är menade som filosofiska undersökningar.

Filosofen Walter Benjamins bok "On Hashish" är jag själv nyfiken på. Den innehåller förmodligen något som du kan använda.
Citera
2015-06-15, 00:39
Medlem
Jonblunds avatar
Kan det finnas något i Ernst Jungers "Psykonauterna" som leder vidare?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykonauterna
Citera
2015-06-15, 02:08
Medlem
Carobnjaks avatar
Carlos Castanedas böcker om Don Juan kanske passar in här.
Citera
2015-08-29, 13:43
Bannlyst
Dr. Carhart Harris
https://vimeo.com/user349610/robincarhartharris

James Kent
https://vimeo.com/62628682

Alan Watts... Dennis Mckenna, Christian Rätsch, Thomas Metzinger?

Alla de kända, Timothy Leary, Ram Dass, Albert Hofmann, har bidragit med sina teorier.
Senast redigerad av BroderQuetzalcoatl 2015-08-29 kl. 13:47.
Citera
2016-02-09, 00:30
Medlem
Glossis avatar
Jag tackar för alla svar, men efter noggranna efterforskningar känns det som om jag mest fått teologer hänvisade till mig, den enda som borträknas från detta är Thomas Metzinger som jag inte ännu stiftat bekantskap med.
Det är ingen skam att vara teolog, men det var inte det jag sökte. Kanske måste jag nöja mig med teologiska och pseudo-teologiska tolkningar när det kommer till detta fenomen. Jag tackar i alla fall för ert visade intresse och tips, vissa har hjälpt en liten bit.
Citera
2016-02-09, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Hejsan,

Jag är här av anledning av att jag undrar om det finns någon filosof eller filosofer som har tänk något kring de upplevelser som vissa människor säger sig uppleva under påverkan av hallucinogena (vilka droger som helst givetvis, men mitt intresse handlar främst om de hallucinogena).

Okej.

Citat:
Jag vill ha en strikt filosofisk analys av detta om möjligt, jag vill inte refereras till de tankar William James har haft om de mystika/tarancendetala upplevelser som han beskriver utan undrar mer om det finns en mer systematiserad, kanske, medvetandefilosofi om vad den hallucinogena upplevelsen innebär/är.

Det är svårt att motstå en sådan arrogant hållning. Coolt. Jag antar att du vet jättemycket om ämnet.

Citat:
Är inte heller intresserad av vad den psykologiska forskningen säger om dessa drogers användbarhet är, som valet av forum kanske implicerar, utan undrar mest vad akademiska filosofer har att säga i frågan vad innebär den hallucinogena upplevelsen, och vad orsakar den?

Wow, snacka om att få luggen vänsterkammad innan man börjar.

Citat:
Finns det någon som arbetat med detta eller liknande frågor?

Det har jag svårt att tänka mig med en sådan början.

Citat:
Förväntar mig inget fullständigt svar här, utan bara någon knuff i rätt riktning om det finns tänkare som gett sig i kast med frågan.

Tack på förhand.

Det här är faktiskt en usel trådstart. Ja, acceptera det. Du måste bidra med mer än detta. Ställ en fråga, ta ställning och kontrastera den mot andra potentiella åsikter. Det är åtminstone en start. Men det gjorde du inte, istället vill du att forumet ska göra jobbet åt dig. Du förväntar dig inget fullständigt svar men du VILL HA ETT.

Sätt dig ner och fundera på vad du EGENTLIGEN vill ha svar på och ställ intelligenta frågor.
Citera
2016-02-13, 18:05
Medlem
Jag tror du får nöja dig med att erkända filosofer betraktar ofta sådana medel som delar i ritualer. Ofta anses ritualer som en viktig del i det mänskliga/själsliga livet och i det sammanhanget kan nog sådana substanser anses vara helt legitima. Jag tror inte någon anser att de leder oss mot nya stora sanningar i sig eller dylikt.
Citera
2016-02-13, 19:06
Medlem
Bogomils avatar
Förmodentlig skall detta börja från ett underlag av standard-epistemologi. Det finns inget som indikerar, att hallucinogena upplevelser är annat.
Citera
2016-02-25, 03:53
Medlem
nicbergers avatar
Terrence Mc Kenna, Duncan Trussel när han briljerar på podcasten
Citera
2016-04-02, 06:17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Hejsan,

Jag vill ha en strikt filosofisk analys av detta om möjligt, jag vill inte refereras till de tankar William James har haft om de mystika/tarancendetala upplevelser som han beskriver utan undrar mer om det finns en mer systematiserad, kanske, medvetandefilosofi om vad den hallucinogena upplevelsen innebär/är. Är inte heller intresserad av vad den psykologiska forskningen säger om dessa drogers användbarhet är, som valet av forum kanske implicerar, utan undrar mest vad akademiska filosofer har att säga i frågan vad innebär den hallucinogena upplevelsen, och vad orsakar den?

Finns det någon som arbetat med detta eller liknande frågor? Förväntar mig inget fullständigt svar här, utan bara någon knuff i rätt riktning om det finns tänkare som gett sig i kast med frågan.

Tack på förhand.
Bland de med mest inflytande i ämnet är ju tveklöst Ken Wilber.
Han har huvudsakligen inriktat sig på just dessa "trancendenta" upplevelser, som du kallar hallucinogena.
Och försökt utforska, definiera och strukturera de i ett översiktligt ramverk

Begreppet "transpersonell psykologi" har du kanske hört talas om?
Det är iaf inom denna tvärvetenskapliga disciplin han främst verkar.
Och det är de "transcendenta" medvetandenivåerna som ligger i fokus.
Det är alltså inom sökordet "Transpersonal Psychology" du bör söka för att få mer info om ämnet.

Här hittar du just den "systematiserade" kartläggningen av dessa nivåer du verkar efterlysa.
Och de verksamma forskarna och filosoferna använder sig av alla de tillgängliga vetenskapliga disciplinerna och metoderna för att kartlägga medvetandet och dess gränser
Dvs allt ifrån experimentell empirisk vetenskap som tex neurofysiologi, till psykologi och religionspsykologi och även den relevanta religionshistoriska och teologiska textanalysen och -kontextbyggandet.
De flesta verksamma inom det transpersonella psykologi.området är dessutom oftast personligt involverade i den ämnesrelevanta praktiken - meditation, yoga etc.

Det är alltså inte bara drog-inducerade psykedeliska upplevelser och medvetandenivåer som avhandlas. Snarare tvärtom så är dessa mer sällsynta.
Dvs det de fokuserar på är främst meditationens medvetandenivåer - som ju inte behöver skilja sig från det drog-inducerade, men som utvecklas med hjälp av meditativa tekniker och metoder istället.

Och det Ken Wilber, bla, gjort är att han har jämfört väldigt många olika sådana här mystiska, meditativa medvetandenivåer från många olika religiösa, mystiska, meditativa traditioner och religioner med varandra.
För att kartlägga vilka som är vilka, vilka som är gemensamma, och beskriva dem strukturerat beroende på inbördes "nivåskillnad".
Dvs han menar att medvetandet har en spännvidd från det "lägre" till det "högre", från det "basala" till det "avancerade" - och det som är det transcendenta.

Hans akademiska genombrott var "The Spectrum of Consciousness"

https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Wilber

Och här kan du se en video där Ken Wilber leker med en EEG-mätare, och manipulerar sina hjärnvågor efter behag.
https://www.youtube.com/results?search_query=ken+wilber
Citera
2016-04-02, 09:11
Medlem
Citat:
Hejsan,

Tack på förhand.
knappast något? Allt filosofin skall ägna sig åt är väl att analysera språk och logik? Att ha en åsikt (eller skriva en formel i modal logik) om något så jordnära som hallucinogena upplevelser, det är väl metafysik? Men jag skall kolla med vännerna på UU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in