Citat:
Ursprungligen postat av
Glossi
Hejsan,
Jag r hr av anledning av att jag undrar om det finns ngon filosof eller filosofer som har tnk ngot kring de upplevelser som vissa mnniskor sger sig uppleva under pverkan av hallucinogena (vilka droger som helst givetvis, men mitt intresse handlar frmst om de hallucinogena).
Jag vill ha en strikt filosofisk analys av detta om mjligt, jag vill inte refereras till de tankar William James har haft om de mystika/tarancendetala upplevelser som han beskriver utan undrar mer om det finns en mer systematiserad, kanske, medvetandefilosofi om vad den hallucinogena upplevelsen innebr/r. r inte heller intresserad av vad den psykologiska forskningen sger om dessa drogers anvndbarhet r, som valet av forum kanske implicerar, utan undrar mest vad akademiska filosofer har att sga i frgan vad innebr den hallucinogena upplevelsen, och vad orsakar den?
Finns det ngon som arbetat med detta eller liknande frgor? Frvntar mig inget fullstndigt svar hr, utan bara ngon knuff i rtt riktning om det finns tnkare som gett sig i kast med frgan.
Tack p frhand.
Bland de med mest inflytande i mnet r ju tveklst Ken Wilber.
Han har huvudsakligen inriktat sig p just dessa "trancendenta" upplevelser, som du kallar hallucinogena.
Och frskt utforska, definiera och strukturera de i ett versiktligt ramverk
Begreppet "transpersonell psykologi" har du kanske hrt talas om?
Det r iaf inom denna tvrvetenskapliga disciplin han frmst verkar.
Och det r de "transcendenta" medvetandeniverna som ligger i fokus.
Det r allts inom skordet "Transpersonal Psychology" du br ska fr att f mer info om mnet.
Hr hittar du just den "systematiserade" kartlggningen av dessa niver du verkar efterlysa.
Och de verksamma forskarna och filosoferna anvnder sig av alla de tillgngliga vetenskapliga disciplinerna och metoderna fr att kartlgga medvetandet och dess grnser
Dvs allt ifrn experimentell empirisk vetenskap som tex neurofysiologi, till psykologi och religionspsykologi och ven den relevanta religionshistoriska och teologiska textanalysen och -kontextbyggandet.
De flesta verksamma inom det transpersonella psykologi.omrdet r dessutom oftast personligt involverade i den mnesrelevanta praktiken - meditation, yoga etc.
Det r allts inte bara drog-inducerade psykedeliska upplevelser och medvetandeniver som avhandlas. Snarare tvrtom s r dessa mer sllsynta.
Dvs det de fokuserar p r frmst meditationens medvetandeniver - som ju inte behver skilja sig frn det drog-inducerade, men som utvecklas med hjlp av meditativa tekniker och metoder istllet.
Och det Ken Wilber, bla, gjort r att han har jmfrt vldigt mnga olika sdana hr mystiska, meditativa medvetandeniver frn mnga olika religisa, mystiska, meditativa traditioner och religioner med varandra.
Fr att kartlgga vilka som r vilka, vilka som r gemensamma, och beskriva dem strukturerat beroende p inbrdes "nivskillnad".
Dvs han menar att medvetandet har en spnnvidd frn det "lgre" till det "hgre", frn det "basala" till det "avancerade" - och det som r det transcendenta.
Hans akademiska genombrott var "The Spectrum of Consciousness"
https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Wilber
Och hr kan du se en video dr Ken Wilber leker med en EEG-mtare, och manipulerar sina hjrnvgor efter behag.
https://www.youtube.com/results?search_query=ken+wilber