2015-05-30, 00:50
Medlem
Glossis avatar
Hejsan,

Jag r hr av anledning av att jag undrar om det finns ngon filosof eller filosofer som har tnk ngot kring de upplevelser som vissa mnniskor sger sig uppleva under pverkan av hallucinogena (vilka droger som helst givetvis, men mitt intresse handlar frmst om de hallucinogena).

Jag vill ha en strikt filosofisk analys av detta om mjligt, jag vill inte refereras till de tankar William James har haft om de mystika/tarancendetala upplevelser som han beskriver utan undrar mer om det finns en mer systematiserad, kanske, medvetandefilosofi om vad den hallucinogena upplevelsen innebr/r. r inte heller intresserad av vad den psykologiska forskningen sger om dessa drogers anvndbarhet r, som valet av forum kanske implicerar, utan undrar mest vad akademiska filosofer har att sga i frgan vad innebr den hallucinogena upplevelsen, och vad orsakar den?

Finns det ngon som arbetat med detta eller liknande frgor? Frvntar mig inget fullstndigt svar hr, utan bara ngon knuff i rtt riktning om det finns tnkare som gett sig i kast med frgan.

Tack p frhand.
Citera
2015-05-30, 13:54
Medlem
Dharmabums avatar
Uppdatera grna trden om du hittar information om detta utanfr flashback!

Jag antar att varken Aldous Huxley eller Alan Watts kvalar in utifrn dina nskeml. Det r forskning inifrn en filosofisk fakultet du r ute efter? Inte smarta amatrfilosofers svrmiska funderingar?

Jag vet att Sartre tog meskalin och dokumenterade det. Foucalt beskrev mycket elokvent sina intryck av lsd men jag tror inte att texterna r menade som filosofiska underskningar.

Filosofen Walter Benjamins bok "On Hashish" r jag sjlv nyfiken p. Den innehller frmodligen ngot som du kan anvnda.
Citera
2015-06-15, 00:39
Medlem
Jonblunds avatar
Kan det finnas ngot i Ernst Jungers "Psykonauterna" som leder vidare?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykonauterna
Citera
2015-06-15, 02:08
Medlem
Carobnjaks avatar
Carlos Castanedas bcker om Don Juan kanske passar in hr.
Citera
2015-08-29, 13:43
Bannlyst
Dr. Carhart Harris
https://vimeo.com/user349610/robincarhartharris

James Kent
https://vimeo.com/62628682

Alan Watts... Dennis Mckenna, Christian Rtsch, Thomas Metzinger?

Alla de knda, Timothy Leary, Ram Dass, Albert Hofmann, har bidragit med sina teorier.
Senast redigerad av BroderQuetzalcoatl 2015-08-29 kl. 13:47.
Citera
2016-02-09, 00:30
Medlem
Glossis avatar
Jag tackar fr alla svar, men efter noggranna efterforskningar knns det som om jag mest ftt teologer hnvisade till mig, den enda som bortrknas frn detta r Thomas Metzinger som jag inte nnu stiftat bekantskap med.
Det r ingen skam att vara teolog, men det var inte det jag skte. Kanske mste jag nja mig med teologiska och pseudo-teologiska tolkningar nr det kommer till detta fenomen. Jag tackar i alla fall fr ert visade intresse och tips, vissa har hjlpt en liten bit.
Citera
2016-02-09, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Hejsan,

Jag r hr av anledning av att jag undrar om det finns ngon filosof eller filosofer som har tnk ngot kring de upplevelser som vissa mnniskor sger sig uppleva under pverkan av hallucinogena (vilka droger som helst givetvis, men mitt intresse handlar frmst om de hallucinogena).

Okej.

Citat:
Jag vill ha en strikt filosofisk analys av detta om mjligt, jag vill inte refereras till de tankar William James har haft om de mystika/tarancendetala upplevelser som han beskriver utan undrar mer om det finns en mer systematiserad, kanske, medvetandefilosofi om vad den hallucinogena upplevelsen innebr/r.

Det r svrt att motst en sdan arrogant hllning. Coolt. Jag antar att du vet jttemycket om mnet.

Citat:
r inte heller intresserad av vad den psykologiska forskningen sger om dessa drogers anvndbarhet r, som valet av forum kanske implicerar, utan undrar mest vad akademiska filosofer har att sga i frgan vad innebr den hallucinogena upplevelsen, och vad orsakar den?

Wow, snacka om att f luggen vnsterkammad innan man brjar.

Citat:
Finns det ngon som arbetat med detta eller liknande frgor?

Det har jag svrt att tnka mig med en sdan brjan.

Citat:
Frvntar mig inget fullstndigt svar hr, utan bara ngon knuff i rtt riktning om det finns tnkare som gett sig i kast med frgan.

Tack p frhand.

Det hr r faktiskt en usel trdstart. Ja, acceptera det. Du mste bidra med mer n detta. Stll en frga, ta stllning och kontrastera den mot andra potentiella sikter. Det r tminstone en start. Men det gjorde du inte, istllet vill du att forumet ska gra jobbet t dig. Du frvntar dig inget fullstndigt svar men du VILL HA ETT.

Stt dig ner och fundera p vad du EGENTLIGEN vill ha svar p och stll intelligenta frgor.
Citera
2016-02-13, 18:05
Medlem
Jag tror du fr nja dig med att erknda filosofer betraktar ofta sdana medel som delar i ritualer. Ofta anses ritualer som en viktig del i det mnskliga/sjlsliga livet och i det sammanhanget kan nog sdana substanser anses vara helt legitima. Jag tror inte ngon anser att de leder oss mot nya stora sanningar i sig eller dylikt.
Citera
2016-02-13, 19:06
Medlem
Bogomils avatar
Frmodentlig skall detta brja frn ett underlag av standard-epistemologi. Det finns inget som indikerar, att hallucinogena upplevelser r annat.
Citera
2016-02-25, 03:53
Medlem
nicbergers avatar
Terrence Mc Kenna, Duncan Trussel nr han briljerar p podcasten
Citera
2016-04-02, 06:17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Hejsan,

Jag vill ha en strikt filosofisk analys av detta om mjligt, jag vill inte refereras till de tankar William James har haft om de mystika/tarancendetala upplevelser som han beskriver utan undrar mer om det finns en mer systematiserad, kanske, medvetandefilosofi om vad den hallucinogena upplevelsen innebr/r. r inte heller intresserad av vad den psykologiska forskningen sger om dessa drogers anvndbarhet r, som valet av forum kanske implicerar, utan undrar mest vad akademiska filosofer har att sga i frgan vad innebr den hallucinogena upplevelsen, och vad orsakar den?

Finns det ngon som arbetat med detta eller liknande frgor? Frvntar mig inget fullstndigt svar hr, utan bara ngon knuff i rtt riktning om det finns tnkare som gett sig i kast med frgan.

Tack p frhand.
Bland de med mest inflytande i mnet r ju tveklst Ken Wilber.
Han har huvudsakligen inriktat sig p just dessa "trancendenta" upplevelser, som du kallar hallucinogena.
Och frskt utforska, definiera och strukturera de i ett versiktligt ramverk

Begreppet "transpersonell psykologi" har du kanske hrt talas om?
Det r iaf inom denna tvrvetenskapliga disciplin han frmst verkar.
Och det r de "transcendenta" medvetandeniverna som ligger i fokus.
Det r allts inom skordet "Transpersonal Psychology" du br ska fr att f mer info om mnet.

Hr hittar du just den "systematiserade" kartlggningen av dessa niver du verkar efterlysa.
Och de verksamma forskarna och filosoferna anvnder sig av alla de tillgngliga vetenskapliga disciplinerna och metoderna fr att kartlgga medvetandet och dess grnser
Dvs allt ifrn experimentell empirisk vetenskap som tex neurofysiologi, till psykologi och religionspsykologi och ven den relevanta religionshistoriska och teologiska textanalysen och -kontextbyggandet.
De flesta verksamma inom det transpersonella psykologi.omrdet r dessutom oftast personligt involverade i den mnesrelevanta praktiken - meditation, yoga etc.

Det r allts inte bara drog-inducerade psykedeliska upplevelser och medvetandeniver som avhandlas. Snarare tvrtom s r dessa mer sllsynta.
Dvs det de fokuserar p r frmst meditationens medvetandeniver - som ju inte behver skilja sig frn det drog-inducerade, men som utvecklas med hjlp av meditativa tekniker och metoder istllet.

Och det Ken Wilber, bla, gjort r att han har jmfrt vldigt mnga olika sdana hr mystiska, meditativa medvetandeniver frn mnga olika religisa, mystiska, meditativa traditioner och religioner med varandra.
Fr att kartlgga vilka som r vilka, vilka som r gemensamma, och beskriva dem strukturerat beroende p inbrdes "nivskillnad".
Dvs han menar att medvetandet har en spnnvidd frn det "lgre" till det "hgre", frn det "basala" till det "avancerade" - och det som r det transcendenta.

Hans akademiska genombrott var "The Spectrum of Consciousness"

https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Wilber

Och hr kan du se en video dr Ken Wilber leker med en EEG-mtare, och manipulerar sina hjrnvgor efter behag.
https://www.youtube.com/results?search_query=ken+wilber
Citera
2016-04-02, 09:11
Medlem
Citat:
Hejsan,

Tack p frhand.
knappast ngot? Allt filosofin skall gna sig t r vl att analysera sprk och logik? Att ha en sikt (eller skriva en formel i modal logik) om ngot s jordnra som hallucinogena upplevelser, det r vl metafysik? Men jag skall kolla med vnnerna p UU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in