Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-17, 03:14
  #217
Medlem
schizonoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Requiem For A Dream. Efter att ha sett den känner man sig tom, ihålig, äcklad, ledsen, chockad, obekväm och djupt fascinerad.

Word. Sen finns det ju en massa filmer som är så dåligt gjorda så man blir deppad..typ: http://www.imdb.com/title/tt0091225/
Citera
2009-04-17, 03:15
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Haddock
Tarkovskijs filmer är storslagna, ja faktiskt rena mästerverk. I synnerhet Andrei Rublyov och Stalker, om du frågar mig. Och visst stämmer det att verken, på sitt eget lilla vis, är ganska deprimerande; om än både fängslande och konstnärligt högtstående. Konforma massmänniskor i det liberala konsumtionssamhället instämmer nog inte i detta… i deras ögon är det nog endast långtråkiga "skitfilmer". Men onekligen är det så, att konsten alltid blidkas där pengar inte manövrerar skapandet.
Stalker är ju lite melankolisk det kan jag hålla med om .
Citera
2009-04-17, 18:53
  #219
Avstängd
Låt den rätte komma in är en kandidat.

Var är du grisen.
Citera
2009-04-17, 20:00
  #220
Medlem
olllies avatar
Känns ju som en kliché att säga Requiem for a Dream, men det är den film jag spontant kommer att tänka på.

Mammans pillerberoende.. Heroinmissbruket från de övriga tre. Det realistiska och icke-förskönade slutet. Det uppskruvna soundtracket. Alla faktorer bidrar till att göra det till en riktigt deppig och emotionell historia.

En annan som också redan nämnts är Das Boot, en lysande filmatisering som varken moraliserar eller vinklar utan snarare försöker ge en bild av vad ett krig innebär för soldaterna som är inblandade (min favoritscen är när de kommer i land ungefär i mitten av filmen och möts av en massa kostymbärande idioter som inte alls förstår vilket helvete de måste genomlida)
Citera
2010-07-10, 19:34
  #221
Medlem
Känner att jag måste väcka nytt liv i den här tråden. För en film som inte hade nämnts här vad jag kunde se är franska Martyrs.

http://www.imdb.com/title/tt1029234/
http://www.youtube.com/watch?v=ZNM9kKo4JNU

En av de mer deprimerande filmer jag någonsin sett i alla fall.
Citera
2010-07-10, 19:44
  #222
Medlem
jaja1s avatar
Requiem For A Dream och The Road är filmer som är väldigt deprimerande. Har självklart sett flera andra också, men det är dom två jag kom att tänka på just nu.
Citera
2010-07-10, 21:19
  #223
Medlem
Eldflugornas Grav är det helt säkert. Var nedstämd i fler dagar efter att jag såg den.
Citera
2010-07-10, 21:29
  #224
Medlem
morkfromorks avatar
riktigt sjuka och dekadenta rullar ser jag sällan, men 'Changeling' med angelina jolie var en sällsamt nedryckande rulle, det blev liksom värre hela tiden...
Citera
2010-07-10, 21:37
  #225
Medlem
Dobbelss avatar
Flugornas Herre och Kådisbellan är lite jobbiga att se.
Citera
2010-07-10, 22:17
  #226
Medlem
krubbs avatar
The girl next door (2007)

och

An American crime.
Citera
2010-07-10, 23:06
  #227
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fu-King
"Farväl Falkenberg" var deprimerande för den var så inihelvete usel. Snubbens självmord hade inget med saken att göra, det var bara dåligt. Man satt i soffjäveln och vred sig som en mask, "ta slut nån jävla gång".

Instämmer, så jävla flummig! Och då hjälpte det inte ens att fotot ibland var snyggt, den var ändå nästan osebar!
Citera
2010-07-10, 23:09
  #228
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
Eldflugornas Grav är det helt säkert. Var nedstämd i fler dagar efter att jag såg den.
Japp, jag var nedstämd i två veckor efter att ha sett den. Enda filmen jag gråtit till.

Annars så är Threads ett BBC drama om kärnvapenkriget och dess följder väldigt deprimerande. Speciellt var den det under tidigt 80-tal då det kalla kriget och ömsesidig förintelse var en realitet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback