2015-05-29, 23:59
Medlem
Rasande-Roses avatar
Tidskriften Fokus har sedan 2006 publicerat årliga sammanställningar om vilka kommuner de anser är bäst att bo i. Fattiga, kriminellt belastade kommuner -med många invandrare- som Malmö har traditionellt sett hamnat långt ned på listan (Sthlm undantaget). Men 2014 valde man att väga in fler PK-variabler för att svikta resultatet mer "korrekt" utefter vad man anser att "moderna unga svenskar" anser vara viktigt. Bland annat så blev plötsligt stor kommunal flyktingmottagning till en fördel. Många flyktingar? Där vill man ju bo! Speciellt positivt blev flyktingar tydligen för underkategorin unga invånare.

Resultatet?
Malmö reste sig från plats 207 till plats 25.
Tidigare var Malmö alltså en av Sveriges sämre kommuner. Men nu så har flyktingmottagningen gjort om den trista hålan till en spännande och levande Metropol. Yiiiiihaaaa!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20873589.ab
Citera
2015-05-30, 10:52
Medlem
hazzos avatar
Noterar att de använder jordbruksverkets indelning av kommuner. Verkar bestå av:
- storstadskommuner
- stadskommuner
- landsbygd
- glesbygd
- bottenkommun
Citera
2015-05-30, 18:28
Medlem
Pansarhyenas avatar
Jag förstår inte hur någon kan ta den där undersökningen på allvar. Innehåller allt för många subjektiva variabler.

Själv skulle jag avsky att bo i många storstadsnära kommuner vilka placerar sig nära toppen: Täby, Järfälla, Haninge, Partille, Lomma... Själlösa platser för själlösa människor. Jag skulle mycket hellre bo i Valdemarsvik nere i bottenträsket. Fantastiskt vackert belägen liten stad.

https://www.google.se/search?q=valde...w=1536&bih=732
Citera
2015-05-31, 00:17
Medlem
Verkar ju vara nåt patetiskt PK-index.

Av resultaten att döma så har inget av det som ger mig livskvalitet; ren luft, bullerfritt, trängselfritt, nära till naturområden varit några variabler man har beaktat.

Men så är väl forskningen på de svenska högskolorna i praktiken inget annat än en fas-3-verksamhet för akademiker.
Citera
2015-06-01, 12:30
Medlem
När Högskolan i Jönköping blev involverade så steg Jönköping från plats 38 till plats 8.
Den här undersökningen lider av så mycket bias, att den kan inte tas seriöst. Och det tror jag inte heller att den gör - men alla involverade har rätt mycket att tjäna på att spela med i det sociala spelet, och rätt lite att vinna på att i någon mening opponera sig.
Citera
2015-06-03, 04:10
Medlem
Arnstads avatar
Jag fattar att man undersöker på kommunnivå, men hur relevant är detta egentligen? Jag bor själv på Södermalm i Stockholm och tycker det är ganska bra, men i de förortsområden där jag är uppväxt sätter jag helst inte min fot eftersom invånarklientelet där är förnyat i tidens anda.

Jag tillbringar därutöver rätt mycket tid på en skärgårdsö som råkar ligga i Norrtälje kommun. Norrtälje stad är rätt okej, men det finns ställen i kommunen präglade av nedrisade lägenhetsghetton där jag absolut inte har något skäl att vistas.

På liknande sätt är det i Haninge kommun. Du kan bo på Dalarö, det går antagligen an. Du kan också bo i Jordbro. Passar en del, men inte mig.

Statistik på kommunnivå i denna sak blir mycket märklig.
Citera
2015-06-03, 07:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag fattar att man undersöker på kommunnivå, men hur relevant är detta egentligen? Jag bor själv på Södermalm i Stockholm och tycker det är ganska bra, men i de förortsområden där jag är uppväxt sätter jag helst inte min fot eftersom invånarklientelet där är förnyat i tidens anda.

Jag tillbringar därutöver rätt mycket tid på en skärgårdsö som råkar ligga i Norrtälje kommun. Norrtälje stad är rätt okej, men det finns ställen i kommunen präglade av nedrisade lägenhetsghetton där jag absolut inte har något skäl att vistas.

På liknande sätt är det i Haninge kommun. Du kan bo på Dalarö, det går antagligen an. Du kan också bo i Jordbro. Passar en del, men inte mig.

Statistik på kommunnivå i denna sak blir mycket märklig.
Du har helt rätt, alla kommuner har bra områden och något/ några sämre.
Den här typen av jmf är för att journalisterna skall kunna klappa sig själva på axeln pga att de bor i Sthlm och inte Vaggeryd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in