Citat:
Ursprungligen postat av
kStreet
hej
undrar om de e någon schillnad på män o kvinner när man ser till hur de använder grammatiken alltså som på engelska om en man säger min väska e grå så säger han my bag is grey men om en kvinna ska säga det så säger hon mines bag is grey
finns de sånt i svenska språket med ? tycker de är sjukt interessant
1. Skillnad stavas med k. Det är en del som uttalar med ch, lite halsljud, framför allt de som lärt sig svenska med tiden. Men det stavas alltid med k.
2. Som de andra sa, dylika skillnader i manligt eller kvinnligt språk finns inte i vare sig svenskan eller engelskan. Men de finns i många andra språk. I slaviska språk finns de också, t.ex. jag vet de finns i polskan.
3. Det KAN förstås finnas skillnader i vissa kretsar och gäng, där de bildat sin egen jargong...
Om ditt exempel är äkta, kommer det helt säkert från en sådan lokal undergrupp med egen jargong.
4. MEN. Det finns något som heter genus-språk, tror jag. Finns säkert böcker på biblioteket om det.
Som då går ut på, att det inte finns skilda språk, men att män och kvinnor tenderar att uttrycka sig lite olika. Säg att männen svär mera, medan kvinnorna kanske istället utstöter små utrop. Eller faktiskt pratar på... En man säger med eftertryck det italienskinspirerade Basta! Med en bestämd och arg min. Medan en kvinna skulle säga: Nu tycker jag faktiskt att det får räcka. Sluta nu.