2015-05-29, 22:25
Medlem
Jag har tidigare gjort överföringar till konton i utlandet, utan problem, via Swedbank. När jag nu loggar in i Internetbanken och går till "Internationella betalningar", så möts jag av följande meddelande:
Citat:
Ursprungligen postat av Swedbank
Tjänsten Internationella betalningar är inte aktiverad. Vänligen kontakta ditt bankkontor eller telefonbanken, personlig service, för att aktivera tjänsten.
Är detta något nytt påhitt? Är det så för er andra Swedbank-användare också?
Citera
2015-05-29, 22:34
Medlem
Yes, och det kostade typ 50 spänn när jag gjorde en internationell betalning. Har för mig att det var gratis förut?

Kostar det med andra banker också? Jag funderar nämligen på att byta bort den där SKITBANKEN.
Citera
2015-05-29, 23:04
Medlem
Angående avgift tar Swedbank 50 kr utanför EU, men annars 0 kronor (förutsätter att man använder internetbanken).

Källa: https://www.swedbank.se/privat/ranto...ster/index.htm
Citera
2015-05-29, 23:05
Medlem
"Skaffa Betalningar till utlandet
Internationella betalningar ingår i Internetbanken standardutbud och ska aktiveras innan du kan använda tjänsten. Aktiveringen gör du på bankkontoret."
Citera
2015-05-29, 23:25
Medlem
Tack, men det förklarar inte riktigt mysteriet, eftersom jag tidigare har gjort internationella överföringar med samma internetbank. Jag har mejlat banken, så vi får se vad de svarar. Märkligt att man måste hålla på och aktivera tjänster via bankkontor och så vidare.
Citera
2015-05-30, 18:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Yes, och det kostade typ 50 spänn när jag gjorde en internationell betalning. Har för mig att det var gratis förut?

Kostar det med andra banker också? Jag funderar nämligen på att byta bort den där SKITBANKEN.
Det verkar vara kostnadsfritt hos Skandiabanken men valutaväxlingspåslag av 1,65% kanske tillkommer.
Hos Handelsbanken kostar överföringar utanför EU 40kr + valutaväxlingspåslag.
Citera
2015-05-30, 20:26
Medlem
Myllass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Tack, men det förklarar inte riktigt mysteriet, eftersom jag tidigare har gjort internationella överföringar med samma internetbank. Jag har mejlat banken, så vi får se vad de svarar. Märkligt att man måste hålla på och aktivera tjänster via bankkontor och så vidare.

Dom införde aktiveringen som ett skydd för minst ett halvår sedan, fick
förklaringen att det berodde på ökat antal bedrägeriförsök där folk skickade pengar till utlandet.
Citera
2016-06-07, 02:54
Medlem
Hörde att dom ställer lite standardfrågor när man aktiverar internationella betalningar. Vad är det för frågor?
Citera
2016-06-07, 10:56
Medlem
Suertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttler
Hörde att dom ställer lite standardfrågor när man aktiverar internationella betalningar. Vad är det för frågor?

Om jag minns rätt så var det vad man har för relation till den man ska föra över till, hur mycket man ska föra över och för vad. Om man ska föra över pengar mer än en gång. Lite sånt.
Citera
2016-06-07, 14:08
Medlem
Jag ringde precis och aktiverade detta. De frågar först om dina uppgifter du registrerat när det gäller inkomst/sparande stämmer. De frågar varför du vill aktivera internationella betalningar, var du ska skicka pengarna och hur mycket över hur många tillfällen på ett år.

Nu till min fundering. Jag använde ett svepskäl som anledning då mitt syfte är att försöka handla via darknet. Någon som har koll på om de följer upp med vad man faktiskt gjort? Känns ju lite sådär isf...
Citera
2016-06-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glimpz
Jag ringde precis och aktiverade detta. De frågar först om dina uppgifter du registrerat när det gäller inkomst/sparande stämmer. De frågar varför du vill aktivera internationella betalningar, var du ska skicka pengarna och hur mycket över hur många tillfällen på ett år.

Nu till min fundering. Jag använde ett svepskäl som anledning då mitt syfte är att försöka handla via darknet. Någon som har koll på om de följer upp med vad man faktiskt gjort? Känns ju lite sådär isf...

Klockrent. Good Luck Have Fun.
Citera
2016-09-28, 15:47
Medlem
detta hände mig idag med. Kändes väldigt skumt med alla frågor... vadå får man inte skicka pengar längre utan att bli utfrågad av stasi?

De frågade om jag jobbade/hade företag, hur hög inkomst jag hade, och om någon i min familj var politisk aktiv...?

Jag frågade varför, och de sa att det var för att motverka pengatvätt och terrorism. Om jag höll på med sånt skulle jag väl använda paypal eller swish för att köpa bitcoins och sen skicka dem? Det vore just lite mer diskret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in