2015-05-29, 20:48
Medlem
Jag tog steget alldeles själv med att trappa ner min medicin (Fluxotin), tar två tabletter per dag, tänkte trappa ner för att sedan sluta.
Börjat med att ta bort en halv tablett, tänkte ta nästa halva tablett om 4 månader, och minska med en halv tablett var fjärde månad tills jag slutar helt.
Men nu efter snart en vecka med en halv tablett mindre så känner jag mig mer aggressiv och irriterad. Och inte "vanligt" arg utan riktigt förbannad så jag nästan blir rädd för mig själv....
Kan det vara något som händer när man trappar ner medicin?
Jag har ätit denna medicin i ca 4-5 år...
Jag hoppas såklart att min aggressivitet går över med lite tid, för såhär fruktansvärt orkar jag liksom inte....
Jag märker hur arg jag blir när jag har någon som helst kontakt med psykiatrin....
Citera
2015-05-29, 20:52
Medlem
Mandibles avatar
Fast du vet ju att kontakta läkaren är det optimala när det är fråga om medicinändringar. Att trappa ner på medicin utan rådfrågning är vanskligt.
Citera
2015-05-29, 20:56
Medlem
Ja det skulle jag självklart kunna göra om jag inte blir så extremt förbannad av att prata med någon inom psykiatrin...
Jag vill liksom inte åka dit så jag blir typ inlåst på LPT, för det vill jag verkligen inte...
Citera
2015-05-29, 21:09
Medlem
Mandibles avatar
Jaha Men dom nuvarande aggresionerna är ju inte och leka med ute i frihet kan hända både det ena och det andra. Sedan borde du väl kunna ordna samtal , besök på psyk om personalen vet om om din nedtrappning så ska väl dom inte sätta lpt pga dinna aggresioner . även om du blir förbannad på psyk. dom tycker att du måste vara där för och återställa dig kan jag tänka mig.
Citera
2015-05-29, 21:41
Medlem
Jag blev inlåst sist jag slutade med min medicin, men då tog slutade jag helt tvärt, men har inte gjort det nu, då blev det LPT och inne några veckor, men blev utskriven sedan när jag hade kommit upp i samma "nivå" som jag var på medicinen.
Nu känner jag att jag knappt vill säga till psyk att jag har minskat min medicin liksom....
Citera
2015-05-29, 22:04
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Jag slutade utan problem.

Jag tar visserligen tyngre saker också. Men om du blir arg så bör du väl inte sluta? Varför slutar du?
Citera
2015-05-29, 22:14
Medlem
Jag vill liksom inte trycka i mig medicin jag inte ska behöva ta..
Det är kanske dumt att sluta med.. men jag vill verkligen inte äta den längre...
Citera
2015-05-29, 22:16
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZacSpoJen
Jag vill liksom inte trycka i mig medicin jag inte ska behöva ta..
Det är kanske dumt att sluta med.. men jag vill verkligen inte äta den längre...
Varför säger du att du inte behöver den när du precis förklarat varför du behöver den, i alla fall för tillfället?

Om vi säger såhär:
Vad tjänar du på att sluta just nu?
Citera
2015-05-29, 23:34
Medlem
lithionits avatar
kan vara utsättningssymptom, men ssri har en hel serotonerga effekter vilket påverkar aggression och irritablitet, eller ja minskar det.
När medicinen tas bort så återkommer symptomen.

Gällande fluoxetin så är det lätt att sluta med, det har en extremt lång halveringstid vilket gör att det går att sluta tvärt och inte få någon svår utsättning (sen finns det självklart individuella skillnader) ju kortare halveringstid en medicin har ju jobbare utsättning/abstinens brukar det innebära.
Citera
2015-05-30, 00:22
Medlem
CoralinesGhosts avatar
När jag trappade ner på min Citalopram så var jag rätt argsint i ungefär en veckas tid alldeles på slutet. Det gick över, och jag tror att humöret berodde på någon sorts utsättningssymptom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in