Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-29, 20:39
  #1
Medlem
Turbo-Xs avatar
Jag köpte en dator igår från Media Markt, se länk.
http://www.mediamarkt.se/mcs/product...tml?langId=-16

Har varit borta hela dagen och slog på datorn nyss och gick direkt in på Bios.
Är det normalt att tempen ska ligga på +51°c när jag bara är där inne där och inte använt den.
Fläkten får jobba en hel del och ljudet är väldigt störande.

Är det nån datorkunnig som vet om det är normalt?

Tacksam för svar
Citera
2015-05-29, 20:48
  #2
Medlem
TheOxides avatar
Just i bios kan det bli lite varmt, men 51 är väl lite väl högt.
Citera
2015-05-29, 20:50
  #3
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-X
Jag köpte en dator igår från Media Markt, se länk.
http://www.mediamarkt.se/mcs/product...tml?langId=-16

Har varit borta hela dagen och slog på datorn nyss och gick direkt in på Bios.
Är det normalt att tempen ska ligga på +51°c när jag bara är där inne där och inte använt den.
Fläkten får jobba en hel del och ljudet är väldigt störande.

Är det nån datorkunnig som vet om det är normalt?

Tacksam för svar
Vilken fläkt är det som låter? Antar att fläkten är 120 eller 140mm. Om man köper en färdigbyggd burk så kan jag rekommendera att byta t ex fläktar. Men som sagt, vet du vilken fläkt som låter?

Har för mig att så länge temperaturen ligger på under 63 grader så ska det vara okej, men självklart är det mycket med 51?
Har 31 grader, använder medföljande fläktar också!
Citera
2015-05-29, 20:56
  #4
Medlem
Turbo-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOxide
Just i bios kan det bli lite varmt, men 51 är väl lite väl högt.

När jag kollade på tv3 play igår så gick fläktarna på högvarv.


Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Vilken fläkt är det som låter? Antar att fläkten är 120 eller 140mm. Om man köper en färdigbyggd burk så kan jag rekommendera att byta t ex fläktar. Men som sagt, vet du vilken fläkt som låter?

Har för mig att så länge temperaturen ligger på under 63 grader så ska det vara okej, men självklart är det mycket med 51?
Har 31 grader, använder medföljande fläktar också!

Jag är riktigt okunnig på datorer så vet inte vilken fläkt det rör sig om. Som jag skrev ovan så gick fläktarna på högvarv när jag kollade på tv3 play igår.
Kan man åtgärda nåt i Bios eller ska jag reklamera datorn?
Citera
2015-05-29, 21:16
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Jag antar att både stockprocessorfläktar och chassifläktar kan låta. Jag tycker väl annars att många fabriksdatorer / dell har varit rätt tysta men det beror kanske mer på utvecklingen över tiden.

Fast skall man bygga datorer och sälja billigt och tjäna pengar känns det ju inte som så oväntat att man vill spara in pengar här och där.

Man kunde ju tänkt sig att processorkylaren kanske inte riktigt satt på som den skulle eller så med om det nu var ovanlig temperatur, vilket jag inte vet något om. Saker kan väl ske antar jag.

Men frågan är väl annars lite mer generellt om vi kanske kunde specat ihop ett bättre bygge för dig för ungefär samma pengar men antagligen hade vi inte kunnat det. Riktigt.

Den där datorn har ju tangentbord, mus, DVD-läsare(brännare?) och minneskortsläsare, och de sakerna kostar ju pengar de med om man nu känner att man måste ha dem. Tangentbord och mus kanske du känner att du måste ha iaf?

Reklamen är ju lite förvirrande egentligen kan tyckas då de skriver:
"Grafikkort 8570D" men egentligen finns det ju inget grafikkort så om den som köper den tror det finns ett så blir den ju lite lurad. Det är ju integrerad grafik i APUn det rör sig om.
Och ett GTX 750 Ti för 1500kr hade varit rätt mycket bättre (kanske inte är så konstigt.)

Bygger man en dator med en Athlon II 860K som är en billig processor så kostar den mindre än de APUer (processor och grafikdel i ett) som finns och då blir inte steget upp till grafikkortet lika högt eftersom man aldrig betalade för den integrerade grafiken.

För de pengarna är antagligen en G3258 bättre för spel dock.

700 G3258
800 Z97moderkort
650 8 GB DDR3
1500 GTX 750 Ti
650 1 TB HDD
400 låda
500 nätagg
300 tangentbord och mus
200 Windows via någon sida någon tipsar om (finns ju andra vägar med.)
== 5700 kr.

Så det fungerar ju.

H81-moderkort går att få för närmare 500 kr, en i3 4170 tror jag kostar ca 1300.
Det är 1800 kr tillsammans mot 1500 kr ovan. Så då hamnar man på 6000 kr istället men en i3 4170 är bättre utan överklockning och kanske även med än G3258.
För 300 kr mer får man ett R9 280 som är bättre än GTX 750Ti men då är man uppe på 6300 kr.
För 500 kr till så närmare 7000 kr kunde man få en i5 4460 som är fyrkärnig istället för tvåkärnig.
Sedan kan man såklart ta GTX 960, 970 och 4690K o.s.v. uppåt om man vill ha ännu mer kapabel dator men då kostar det ju mer pengar.

Men ja. För 5500 utan Windows upp till 7000 kr kan du få en dator som är bättre för spel men saknar optisk- och minneskortsläsare.

Utan optisk läsare får man installera Windows från ett USB-minne istället, ett sådant kostar väl upp till 100 kr om du inte har ett eller kunde låna ett eller så.
Du måste sätta ihop grejerna med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback