2015-05-29, 20:01
Medlem
Dennos avatar
Tjena!
Det är så att vi har hittat ett drömhus. Men min sambo som nu jobbar heltid har kvar en betalningsanmärkning sedan gammalt som går ut i jan 2016. Så det är inte så lång tid kvar.
Men huset är till salu nu, inte om ett halvår.
Givetvis blir hon då inte beviljad lån. Men nu är det så att en bekant har gått med på att skriva sig på huslånet tillsammans med mig.

Så min sambo inte blir inblandad.

Mina frågor är följande.
Är det ett ovanligt upplägg?

Fördel och nackdelar?

Tanken är att vår bekantas del av lånet skall skrivas över på min sambo så fort hennes anmärkningar är borta, vad finns det för problem med det?
Är det bara att skriva över lånet, eller måste man betala skatter och annan skit om man gör detta?

Den bekanta har tänk att bo kvar i sin lägenhet men säga att hon tänker flytta in i huset.
Kommer banken kolla om hon säger upp lägenheten? För dom räknar ju olika på om hon skulle bo kvar eller flytta från den. Om hon väljer att bo kvar blev det enligt kalkylen knappt några pengar alls att låna. Men om hon väljer "flytta" så hamnar vi en bra bit över miljonen.

Kontantinsatsen osv är redan lösta. Detta handlar enbart om det rena huslånet, med topplån och bottenlån.
Citera
2015-05-29, 20:16
Medlem
Borde vara lugnt. Dock kan kanske inte er vän beviljas andra lån under tiden. annars ser inte jag något hinde, så länge du och din sambo kan bära huslånet.
Citera
2015-05-29, 20:20
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Borde vara lugnt. Dock kan kanske inte er vän beviljas andra lån under tiden. annars ser inte jag något hinde, så länge du och din sambo kan bära huslånet.

Ja alltså vi sparar hela min sambos lön varje månad. Så vi har mellan 12-17tusen sparade per månad i nuläget. Vi kör alla räkningar osv på min lön. Huset vi kikar på ligger runt ca 800.000kr. Så det är inget jättedyrt hus så sett. I dagsläget ligger vår hyra på 6400kr i mån. Så det borde bli ganska jämt skägg.

Det jag är mest fundersam över är ju vad som skulle kunna sätta käppar i hjulet eftersom vår bekanta inte kommer flytta utan bara säga till banken att hon kommer flytta in. Men den delen är väl bara något som banken räknar på. Jag gissar att så länge pengarna kommer in varje månad så lär dom väl inte kolla vart hon bor direkt. Annars får vi väl skriva en C/O skylt på brevlådan för just dom bankbreven.

Men hur funkar det att skriva över lånen sedan då? Är det förbehållslöst? Eller är det avgifter och skit på sådant?
Citera
2015-05-29, 20:52
Medlem
9797s avatar
Ett så litet lån som 800k kan du ju utan problem stå för själv så länge du har en fast anställning. Eller ja, lånet blir väl på 680k och räntan på det är ju inte ens en tusing i månaden.

Skit i att blanda in någon bekant utan köp huset själv.
Citera
2015-05-29, 20:53
Medlem
Varför kollar ni inte med bluestep ? Är det nu drömhuset så kanske någon extra % kan vara värt till Feb 2016.
Citera
2015-05-29, 21:20
Medlem
Dennos avatar
9797. Jag tar bara ut ca 19000kr i mån från företaget. Och har barn. Så då går tyvärr inte kalkylen ihop. Jag har för mig att jag var ca 3000kr i månaden kort i bankens kalkyl sist gång jag kollade. Så vi behöver vara två.

Bluestep tänker jag inte gå via. Rena ockeravtal där. Och man låser upp sig på sjuka avgifter.
Citera
2015-05-30, 10:56
Medlem
Har ni kontrollerat huruvida sambon verkligen får stå med på lånet eller inte? Om du ensam kan ta lånet, så borde det inte spela någon roll om sambon också är med på tåget från början.

Tänk på samboavtal också.
Citera
2015-05-30, 14:25
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Varför kollar ni inte med bluestep ? Är det nu drömhuset så kanske någon extra % kan vara värt till Feb 2016.

Och sen när de ska lägga om lånen till en bank så ränteskillnadsersättning på 15-30 år. Plus helt sjuka avgifter. Gg. Bluestep fortsätter bara att knulla redan hårt ekonomiskt pressade människor. Borde vara olagligt för dem att bedriva sin verksamhet.
Citera
2015-05-31, 08:55
Medlem
Dennos avatar
Bekant=släkt.

Vår tanke var hus nästa sommar. Då allt är rensat i registren. Men så dök givetvis detta hus som har precis allt vi önskat oss upp.
Citera
2015-05-31, 09:11
Medlem
Om din sambo har bet.anmärkningar eller ej påverkar bara hela lånebilden för banken.
Det gör ingen större skillnad om ni ansöker nu eller om ett halvår.

Det banken kollar på är betalningsförmågan respektive säkerheten, dvs pant och eventuell borgenär.

Köp huset och skriv det ihop med sambon!
Låt polaren vara borgenär. Han kan vara det för enbart sambon om det är så, eller för enbart en del av lånet.
Det minskar hans risk.

Detta upplägg gör att din sambo ändå är rättmätig ägare till huset. Eller egentligen, först när hon eller du kan lösa bort borgenären. Antingen genom ökad betalningsförmåga, eller amortering på lånet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in