2015-05-29, 19:58
Medlem
Kimchi145s avatar
Hej! Behöver akut hjälp!

När jag körde för 5min sen så tändes den gula motorlampan på min Audi A6:a, det är en 2.0T Fsi. 2008. Svängde av ganska snabbt, men den funkar att starta och att köra än så länge....vad kan detta bero på? Vad ska man göra?

Tidigare idag så började varnaren för motorolja lysa så fyllde på med ca 5dl och det slutade. Kan detta ha med saken att göra? Vågar man köra bilen hem? Är hos svärmor och har ungar i bilen...
Citera
2015-05-29, 20:01
Medlem
Kloges avatar
Är det inget som lyser rött så kan du åka hem!
Citera
2015-05-29, 20:04
Medlem
Kimchi145s avatar
Tack för svar! Men vad kan det bero på? Köpte den ganska nyligen så börjar ju tro man blivit blåst, men kanske lättare fel då gula lyser?
Citera
2015-05-29, 20:07
Medlem
Det finns en felkod. Kör/bogsera bilen till en verkstad så får de utläsa felkoden. Be om en offert om det är nåt som måste bytas.
Citera
2015-05-29, 20:13
Medlem
Kimchi145s avatar
Okej men hur ser man felkoden? Eller bara verkstad som kan se? Måste det vara audiverkstad eller fungerar mekonomen typ? Låter som att detta kommer bli dyrt tur man har helförsäkring!
Citera
2015-05-29, 20:20
Medlem
Kloges avatar
Försäkringen täcker väl inte vanliga reparationer? Det finns felkodsläsare för överkomliga pengar
Citera
2015-05-29, 20:26
Medlem
Kloges avatar
http://www.24.se/m/hem-fritid/biltillbehor/bildiagnostik-obd2/obd2-can-vag-felkodslasare

Jag har denna och den funkar bra. Billigare än verkstaden
Citera
2015-05-29, 20:35
Medlem
keyzexs avatar
Kollade Du oljestickan innan Du fyllde på ?

Den bilen har en givare för oljenivån som brukar bråka, om det var den som fick olje lampan att tändas och Du fyllde på utan att kolla nivån så har du för mycket olja i.

Så länge inget lyser rött så är det bara att köra på, men du skall naturligtvis kolla felkoder.

Jag gissar på Lambdan .
Citera
2015-05-29, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimchi145
Okej men hur ser man felkoden? Eller bara verkstad som kan se? Måste det vara audiverkstad eller fungerar mekonomen typ? Låter som att detta kommer bli dyrt tur man har helförsäkring!
Köp den som Kloge har eller från Biltema som borde ha nåt som passar också. Sen googlar du fram vad felkoden står för och om det är nåt du inte kan byta själv säger du till verkstaden att du vet vad som behöver bytas så kan de inte lura dig. Ta reda på självrisken, och om delen kostar 500 spänn på skroten och du kan byta själv, varför skulle du betala 3000 i självrisk då?
Citera
2015-05-29, 20:43
Medlem
Citat:
Köpte den ganska nyligen så börjar ju tro man blivit blåst
Inget personligt, men här har vi ännu ett exempel på ett MIN NYA FINA BIL-syndrom.
Citera
2015-05-29, 20:48
Medlem
Citat:
Hej! Behöver akut hjälp!

När jag körde för 5min sen så tändes den gula motorlampan på min Audi A6:a, det är en 2.0T Fsi. 2008. Svängde av ganska snabbt, men den funkar att starta och att köra än så länge....vad kan detta bero på? Vad ska man göra?

Tidigare idag så började varnaren för motorolja lysa så fyllde på med ca 5dl och det slutade. Kan detta ha med saken att göra? Vågar man köra bilen hem? Är hos svärmor och har ungar i bilen...

Dags att kolla vad det står om lampan i bilens instruktionsbok....
Citera
2015-05-29, 22:07
Medlem
Kimchi145s avatar
Tack för alla svar! Ni är guld!

1:a funderingen, ang oljan. Jag kollade innan med oljestickan och den va på "min" fyllde på olja ca 5dl, lampan slocknade, alltså oljevarningen och bilen gick klockrent som vanligt. Ca 2 dagar senare så börjar den blinka igen och kollar oljestickan igen, nu är den åter på "min", snacka om törstig bil på olja. Senare samma dag, alltså idag så tänds motorlampan från ingenstans, flera timmar efter oljepåfyllningen. Körde den hem ca 4 mil, inga problem. Så kan det verkligen ha med oljan att göra?

2:a funderingen, ang felkodsläsaren, behöver man nån speciell eller kan alla läsa Audi, volvo, merca etc.?

3:e funderingen, ang försäkringen. Jag har ju helförskring, då borde väl alla fel täckas? Eller är det bara vissa fel som täcker?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in