Citat:
Ursprungligen postat av
Kimchi145
Tack för alla svar! Ni är guld!
1:a funderingen, ang oljan. Jag kollade innan med oljestickan och den va på "min" fyllde på olja ca 5dl, lampan slocknade, alltså oljevarningen och bilen gick klockrent som vanligt. Ca 2 dagar senare så börjar den blinka igen och kollar oljestickan igen, nu är den åter på "min", snacka om törstig bil på olja. Senare samma dag, alltså idag så tänds motorlampan från ingenstans, flera timmar efter oljepåfyllningen. Körde den hem ca 4 mil, inga problem. Så kan det verkligen ha med oljan att göra?
2:a funderingen, ang felkodsläsaren, behöver man nån speciell eller kan alla läsa Audi, volvo, merca etc.?
3:e funderingen, ang försäkringen. Jag har ju helförskring, då borde väl alla fel täckas? Eller är det bara vissa fel som täcker?
1 Kolla efter läckade eller att det ryker blått på avgaserna om du står still med bilen
och gasar upp lite.
2 Nej inte alla kan läsa av VAG. Tex Biltema har läsare,en för VAG och en för övriga
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Felkodslasare-VAG-2000030943/
Nuförtiden så kan man få återbesiktning om bilprovningen hittar en felkod så en läsare betalar sig snabbt.En verkstad kan ta 500kr för besväret att koppla upp sig mot bilen
3 Helförsäkring innebär att du får ersättning för,krock,påkörning,dikeskörning,stöld,brand.
Det kan finnas en motorskadeförsäkring men detär nog din bil för gammal för.
Titta i dina försäkringspapper.
Jag tror att du får betala en ev reperation