Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-11-04, 09:26
  #25
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Påminner vänligen om att denna tråd befinner sig i Kultur - allmänt och därmed skall fokusera på romsk kultur i estetisk mening, i detta fall t.ex. de av TS nämnda musikaliska och artistiska traditionerna. Romsk kultur i antropologisk mening (livsstil, värderingar) diskuteras i underforumet (FB) Socialantropologi, etnologi och sociologi.

/Moderator
Citera
2015-11-04, 11:01
  #26
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Varför görs inte mer för att främja romsk kultur? Svaret är enkelt, det går inte att tjäna pengar på det.

Säg inte det. Gipsy Kings och en del andra artister har varit framgångsrika med sin musik.

https://www.youtube.com/watch?v=9Vu-0B0IOhc
Citera
2015-11-04, 19:43
  #27
Medlem
Onanizts avatar
Romsk kultur är idag lika intressant som exempelvis svensk kultur, dvs inte alls. Den globala kommersiellt gångbara kulturen är helt befriad från lokala och nationella stilar och uttryck.
Citera
2015-11-05, 12:59
  #28
Medlem
The BlaBlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Romer har blivit som något man pratar om som det är synd om, en andraklassens medborgare.
Romer är det ena eller andra, romer är utsatta, romer är fattiga, romer är tiggare, romer blablabla.
Man nästan idiotförklarar romer.

Kan man inte göra något kulturellt för att stärka den romska gruppen i Europa och i Sverige?
Romerna har ju exempelvis en stor tradition rent musikaliskt, med några riktigt skickliga musiker exempelvis. Violinister, blåsinstrument och annat. Några av de kändaste instrumentmusikerna i Europa är ju romer, varför främjar man inte detta?
Kan man inte bjuda in romska stora artister till Sverige under exempelvis sommaren?
Dessutom finns ju en romsk musikstil fick jag ganska nyligen lära mig, Manele tror jag att det heter och det ska vara någon blandning av modern pop och romsk traditionell musik.

Det borde ju finnas mycket man kan göra för att belysa romerna på ett bättre sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=tjGkbx1JA6Q


Kan inte direkt påstå att de man hör i tunnelbannan eller utanför 7/11 är "skickliga"
Låter bara så jävla dumt att jag spyr på skiten!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback