• 3
  • 4
2016-08-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Hur många gamla rävar tror du hänger på flashback? Majoriteten som skrivit i tråden har väl max 5 års arbetslivserfarenhet. Lite skillnad mellan det och någon som har minst 24 års arbetslivserfarenhet.

Jo det har du nog rätt i kanske..
Citera
2017-11-11, 07:14
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
Återupplivar tråden en aning för att ge framtida byggingenjörsstudeneter en inblick i hur lönenerna ser ut i branschen samt andra intressenter.

Ålder: 25 år
Utbildning: Byggingenjör, examen 2017.
Kön: Man
Stad: Storstad, (Malmö,Sthlm,Göteborg)
Ingångsslön: 30 000:-
Företag: Stort internationellt företag med ett antal olika projekt i Sverige. Cirkus 170 andtällda.
Roll: Arbetsledare ute på fältet.

Har ett kontrakssförslag på ingång om några dagar. Förhoppningsvis blir det en höjning..

Vad har ni för förmåner inom ert företag utöver dator och arbetstelefon?

Polare till mig har 33 500:- i ingångslön samt en sprillans ny tjänstebil (Volvo V90) inkluderat.
Citera
2017-11-12, 14:29
Medlem
Per-Engdahls avatar
Ålder: 31 år
Arbetslivserfarenhet: 5 år
Civilingenjör
Stort företag
Projektchef Anläggningsjobb
Lön: 56000 kr + förmånsbil + bonus (men bonus mycket svår att nå). Lönen är fast oavsett hur många Tim jag arbetar. 35 dagar semester
Citera
2017-11-14, 00:10
Medlem
Ålder 30ish
Utbildning 3år högskoleingenjör plus lite strökurser
Erfarenhet 6 år på samma firma
Stad större stad
Ingångslön 25kkr
Lön 36kkr, 25 dgr semester. Jobbar över ganska mycket
Roll Cad-apa/konstruktör stål
Företag ca 300st i Sverige

Hur mår ni med tanke på typ ansvaret som konstruktör? Man vill ju inte att nån stackare får en balk i huvudet osv. Själv har jag ångest över jobbet sen några år tillbaka. Ganska mycket stress kombinerad men lite halvkasst självförtroende osv.
Citera
2019-04-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakhuvet
Haha din mupp, jobbar lagerarbetare vardagar 8-17 med en betald fika och diverse förmåner? nej. har själv knogat och för att komma upp i de löner krävs det en hel den kvällar och helger. Svenska avundsjuka alltså..

Var någonstans hittar du avundsjukan? Tror mer att personen i fråga är chockad över hur dåligt man kan tjäna trots 3-4 års utbildning bakom sig. Ska man jämföra så ska man jämföra rejält. Vad krävs för att jobba som lagerarbetare? Truckkort? Annars är det väl inte mycket mer. Har flertalet kompisar som dra in allt från 18-26 000 efter skatt. Och det gör dem skuldfria, de har inte ett par 100 000 i skulder som ligger och vänta på dem efter utbildningen och som troligen följer med ett par år även efter utbildning plus jobb. Jag jobbar som busschaufför. Lipade till mig alla körkort som är möjliga på kortet genom arbetsförmedlingen. Jobbade 1 år som busschaufför och hade ut ca 21-22 efter skatt. Nu är jag trafikledare på samma ställe, utan utbildning och har en lön på ca 25-30 efter skatt. Kan även slå vad att ni trots alla era förmåner , traktamenten, flex med mera jobbar röven av er jämfört med exempelvis mig. Som kan ligga hemma, glo tv och hålla koll på min avprickningslista genom datorn. Där har ni något att vara avundsjuk på.
Citera
2021-08-30, 22:01
Medlem
Bumpar tråden då jag vill se vad byggingenjörer har för ingångslöner och löner nu några år senare
Citera
2022-01-18, 08:06
Medlem
Ålder: 30 år
Utbildning: Byggnadsingenjör, studier avslutade 2021 (dock ej examen har ca 145/180 hp).
Stad: Mellanstorstad (Borlänge, Eskilstuna, Helsingborg, Jönköping, Umeå, Västerås).
Ingångsslön: 29 000kr brutto.
Företag: Hustillverkare (Småhus).
Roll: Bygglovsritare.
Citera
2022-05-14, 16:08
Medlem
DOTAftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJPfan
Utbildning: Byggnadsingenjör, studier avslutade 2021 (dock ej examen har ca 145/180 hp).
Stad: Mellanstorstad (Borlänge, Eskilstuna, Helsingborg, Jönköping, Umeå, Västerås).

Hmm, ingångslönen verkar ha höjts typ 1500kr på 8 år. Inte så bra med tanke på inflation.

Varför väljer ni studera byggnadsingenjör istället för typ IT utbildning som både ger högre ingångslön och har enormt mycket bättre löneutveckling? Visst, jag förstår intresse är viktigt men hur mycket väger det egentligen?

Hade jag valt om hade jag utan tvekan valt civilingejör inom data istället för bygg. Mina bekanta som studerat data har i snitt 50% högre lön. Sen riskerar dem inte som någon så fint uttryckte det "att någon får balk i huvet".
Senast redigerad av DOTAftw 2022-05-14 kl. 16:18.
Citera
2022-05-14, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DOTAftw
Hmm, ingångslönen verkar ha höjts typ 1500kr på 8 år. Inte så bra med tanke på inflation.

Varför väljer ni studera byggnadsingenjör istället för typ IT utbildning som både ger högre ingångslön och har enormt mycket bättre löneutveckling? Visst, jag förstår intresse är viktigt men hur mycket väger det egentligen?

Hade jag valt om hade jag utan tvekan valt civilingejör inom data istället för bygg. Mina bekanta som studerat data har i snitt 50% högre lön. Sen riskerar dem inte som någon så fint uttryckte det "att någon får balk i huvet".
Vad hade dina bekanta för ingångslön som dataingenjörer?
Citera
2022-05-14, 23:16
Medlem
Ålder: 35 år
Utbildning: H.ing bygg. Tar examen till sommaren, dock fått anställning nu.
Stad: En av de större i landet
Ingångsslön: 31500 kr brutto.
Företag: Konsultfirma med 50-100 anställda
Roll: Konstruktör
Citera
2022-06-13, 13:25
Medlem
DOTAftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapooz
Vad hade dina bekanta för ingångslön som dataingenjörer?

Dem hade i snitt ca 3-4k högre ingångslön men framför allt så har dem haft bättre löneutveckling eftersom det verkligen skriks efter duktiga ingenjörer inom Data. Deras branch är dessutom inte alls lika konjukturkänslig som byggbranschen.
Citera
2022-12-19, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJPfan

Jag hade på känn att småhustillverkningen skulle stanna av, sen aviserades det räntehöjningar och elpriserna började sticka. Faktiskt första gången i livet jag lyckas pricka in när det är läge att sticka.

Bytte arbete och arbetar idag som projektledare på ett mindre företag <50 anställda. Företaget är verksamma i byggnadsbranschen och tillverkare stålkonstruktioner.
Efter lönerevisionen på den tidigare firman så gick jag från 29 000 -> 30 000kr.
Idag har jag 37 000kr.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in