2016-06-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av almightyjew
Känner lagerarbetare som tar ut 47000 kr innan skatt.

Om man ska jämföra löner så bör man ju dock jämföra under liknande villkor, dvs så bör man endast jämföra GRUNDLÖN. I detta fall ska du jämföra grundlönen för en byggnadsingenjör och sedan lönen för en lagerarbetare.
En byggnadsingenjör jobbar vanligtvis dagtid (8-17 med flex på vissa ställen). Därför ska man då endast prata om en lagerarbetares lön om han också jobbar 40/h vecka och under tiderna 8-17.

Givetvis går det att tjäna sådana pengar som lagerarbetare men då måste du garanterat jobba bra många timmar mer än 40/v, nattetid, skift osv osv.
Citera
2016-06-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyMentalist
Lön: Ca. 43000 före skatt inkl. OB
Ingångslön: Ca. 24000 + OB
Utbildning: Gymnasiet + Yrkeshögskola 2 år
Arbete: Massa/papperstillverkning
Yrke: Operatör/processövervakning
Erfarenhet: Runt 4 år
Ålder: 20-25

Inkl. OB säger ju absolut ingenting, din nuvarande grundlön kan ju lika gärna vara 27-28k (gissningsvis) men att du jobbar mycket övertid av någon anledning och då är det ju egentligen en pissig lön om man säljer sin dyrbaraste ägodel (tid) för några extra slantar.
Vad är din grundlön?
Citera
2016-06-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Om man ska jämföra löner så bör man ju dock jämföra under liknande villkor, dvs så bör man endast jämföra GRUNDLÖN. I detta fall ska du jämföra grundlönen för en byggnadsingenjör och sedan lönen för en lagerarbetare.
En byggnadsingenjör jobbar vanligtvis dagtid (8-17 med flex på vissa ställen). Därför ska man då endast prata om en lagerarbetares lön om han också jobbar 40/h vecka och under tiderna 8-17.

Givetvis går det att tjäna sådana pengar som lagerarbetare men då måste du garanterat jobba bra många timmar mer än 40/v, nattetid, skift osv osv.
Talar grundlön jag också, ingen övertid etc.
Citera
2016-06-21, 20:05
Medlem
Förstår inte hur de kan va så kass lön efter 4 år?
Ja jobbar som elektriker i mindre stad och tjänar 31.000kr i grundlön. Sen får vi plussa på Ö.K ackord osv så säg när man går på ett bygge hela tiden med en ök peng på ca 200-215kr/h.

Alternativt om man mäter jobbet är det inte alls ovanligt med 230-260kr/h.

Hur kommer det sig att du som uppoffrat två ytterligare år inte tjänar mer än så?
Citera
2016-06-29, 19:19
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CI1908
Skippa Sweco. Som konsult jobbar du överdrivet mycket för minimumlön. Gå till beställarsidan så kan du nog ligga mellan 33-37 beroende på hur duktig du är.

Skippa de stora snarare. Spelar ingen roll vilken del man jobbar inom oavsett om man är cad-slav på Sweco eller polsk dagisfröken på NCC. Pengarna i de stora organisationerna finns i heriarkin.

Är man duktig ska man ha mer än 37. Å andra sidan tar staten det mesta efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Förstår inte hur de kan va så kass lön efter 4 år?
Ja jobbar som elektriker i mindre stad och tjänar 31.000kr i grundlön. Sen får vi plussa på Ö.K ackord osv så säg när man går på ett bygge hela tiden med en ök peng på ca 200-215kr/h.

Alternativt om man mäter jobbet är det inte alls ovanligt med 230-260kr/h.

Hur kommer det sig att du som uppoffrat två ytterligare år inte tjänar mer än så?

För arbetare maxar snabbare. Det gör inte akademiker inom privata tjänsteyrken. De fortsätter få bra löneförhöjningar till pensionen.

Egenföretagare är såklart en helt annan historia.
Citera
2016-06-30, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Skippa de stora snarare. Spelar ingen roll vilken del man jobbar inom oavsett om man är cad-slav på Sweco eller polsk dagisfröken på NCC. Pengarna i de stora organisationerna finns i heriarkin.

Är man duktig ska man ha mer än 37. Å andra sidan tar staten det mesta efter det.
Förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg?Det jag försökte få fram ur mitt inlägg är att TS kan få en högre lön om h*n går till beställarsidan beroende på erfarenhet etc.
Citera
2016-06-30, 02:01
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CI1908
Förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg?Det jag försökte få fram ur mitt inlägg är att TS kan få en högre lön om h*n går till beställarsidan beroende på erfarenhet etc.

Det var något raljerande, men gillar det så.

Först bör jag dock säga att det är väldigt svårt att säga om någon är över- eller underbetald endast utifrån en vag arbetsroll och antal års erfarenhet. Väldigt många andra aspekter spelar in kraftigt.

Det jag menade var:
I företag med stora heriarkiska strukturer så som t.ex. Sweco och NCC så läggs inte lönebudget på att behålla kompetens i botten, den kompetensen är utbytbar, dessa företag toppar alltid i attraktivitet hos studenter och har sällan problem att rekrytera i botten. Det finns också mycket mer overheadkostnader i större organisationer. Inom tjänstenäring får du ingen fallande marginalkostnad med volymproduktion. Allt talar för en sämre lön för juniora medarbetare.

Beställarsidan betalar inte nödvändigtvis bäst heller, framför allt inte inom det offentliga då det inte finns några bonusstrukturer/delägarmöjligheter.

Jag gissar att de högsta lönerna för människor med under 5 års erfarenhet, som de flesta som skrivit i tråden, är på projekteringssidan. Inte för att lönerna där skulle vara högre i medianen, utan för att det är väldigt lätt att koppla prestation till resultat i det steget och pengar talar alltid klarspråk. Men det stämmer nog som du säger att de högsta medianlönerna finns på beställarsidan, mest för att det är en större andel offentlighet och offentligheten kan nästan bara nyttja månadslön som ersättning.

Slutligen, över 37 000/mån öt/bonus ej inräknat är fullt uppnåeligt med under 5 års erfarenhet.
Senast redigerad av Tlagnoj 2016-06-30 kl. 02:04.
Citera
2016-06-30, 07:39
Medlem
steven88s avatar
Hejsan, tänkte fråga er lite. Har kommit in på både byggnadsingenjör och entreprenadingenjör. vad ska man välja?
Citera
2016-07-01, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Det var något raljerande, men gillar det så.

Först bör jag dock säga att det är väldigt svårt att säga om någon är över- eller underbetald endast utifrån en vag arbetsroll och antal års erfarenhet. Väldigt många andra aspekter spelar in kraftigt.

Det jag menade var:
I företag med stora heriarkiska strukturer så som t.ex. Sweco och NCC så läggs inte lönebudget på att behålla kompetens i botten, den kompetensen är utbytbar, dessa företag toppar alltid i attraktivitet hos studenter och har sällan problem att rekrytera i botten. Det finns också mycket mer overheadkostnader i större organisationer. Inom tjänstenäring får du ingen fallande marginalkostnad med volymproduktion. Allt talar för en sämre lön för juniora medarbetare.

Beställarsidan betalar inte nödvändigtvis bäst heller, framför allt inte inom det offentliga då det inte finns några bonusstrukturer/delägarmöjligheter.

Jag gissar att de högsta lönerna för människor med under 5 års erfarenhet, som de flesta som skrivit i tråden, är på projekteringssidan. Inte för att lönerna där skulle vara högre i medianen, utan för att det är väldigt lätt att koppla prestation till resultat i det steget och pengar talar alltid klarspråk. Men det stämmer nog som du säger att de högsta medianlönerna finns på beställarsidan, mest för att det är en större andel offentlighet och offentligheten kan nästan bara nyttja månadslön som ersättning.

Slutligen, över 37 000/mån öt/bonus ej inräknat är fullt uppnåeligt med under 5 års erfarenhet.
Det är helt korrekt att konsulterna inte planerar budget utifrån att behålla kompetens då det är såpass enkelt att förlora en senior och ersätta den med 2 st medelmåttiga och 1 ny-exad i snabba drag förklarat.

Det stämmer att projare har möjlighet att påverka lönebilden markant. Vet många fall där man går från 28 till 37 eller från 32 till 44. Ja, du läste rätt, bristen på projektörer inom Mark, VA, Gata-park, VVS är otroligt stor och kommunerna rikstäckande (undantag från extremt små kommuner som outsourcar majoriteten av deras jobb) erbjuder mycket goda löner.

Sammanfattat, individen måste kopplas med kompetensen svårt att säga 5 år XX XXX i lön. Men en uppskattning om du jobbat i fem år så är 35-37 ett bra riktvärde. Sen finns det alltid underbarn som är duktigare och tjänar mer.
Citera
2016-08-14, 02:18
Medlem
Lön: 45 000:- före skatt.
Stad: Storstad (Malmö/Göteborg/Stockholm)
Arbetsgivare: Medelstort arkitektkontor
Examen: ingen, dock 4-5 års studier som civ.ing olika inriktningar.
Erfarenhet: 6 år
Kommentar: Jobbar som arkitekt/ingenjör och mycket inom vdc/bim
Ålder: 31
Citera
2016-08-17, 19:23
Medlem
Blir förvånad att jag inte ser högre löner, har en bekant som plockar lite mer än 100 000kr / Månad som bara är gymnasieingenjör. Personen i fråga tar arbeten som Projektledare/Kontrollansvarig/Besiktningar med mera..
Citera
2016-08-22, 22:20
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Blir förvånad att jag inte ser högre löner, har en bekant som plockar lite mer än 100 000kr / Månad som bara är gymnasieingenjör. Personen i fråga tar arbeten som Projektledare/Kontrollansvarig/Besiktningar med mera..

Hur många gamla rävar tror du hänger på flashback? Majoriteten som skrivit i tråden har väl max 5 års arbetslivserfarenhet. Lite skillnad mellan det och någon som har minst 24 års arbetslivserfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in