Citat:
Ursprungligen postat av
CI1908
Förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg?Det jag försökte få fram ur mitt inlägg är att TS kan få en högre lön om h*n går till beställarsidan beroende på erfarenhet etc.
Det var något raljerande, men gillar det så.
Först bör jag dock säga att det är väldigt svårt att säga om någon är över- eller underbetald endast utifrån en vag arbetsroll och antal års erfarenhet. Väldigt många andra aspekter spelar in
kraftigt.
Det jag menade var:
I företag med stora heriarkiska strukturer så som t.ex. Sweco och NCC så läggs inte lönebudget på att behålla kompetens i botten, den kompetensen är utbytbar, dessa företag toppar alltid i attraktivitet hos studenter och har sällan problem att rekrytera i botten. Det finns också mycket mer overheadkostnader i större organisationer. Inom tjänstenäring får du ingen fallande marginalkostnad med volymproduktion. Allt talar för en sämre lön för juniora medarbetare.
Beställarsidan betalar inte nödvändigtvis bäst heller, framför allt inte inom det offentliga då det inte finns några bonusstrukturer/delägarmöjligheter.
Jag gissar att de högsta lönerna för människor med under 5 års erfarenhet, som de flesta som skrivit i tråden, är på projekteringssidan. Inte för att lönerna där skulle vara högre i medianen, utan för att det är väldigt lätt att koppla prestation till resultat i det steget och pengar talar alltid klarspråk. Men det stämmer nog som du säger att de högsta medianlönerna finns på beställarsidan, mest för att det är en större andel offentlighet och offentligheten kan nästan bara nyttja månadslön som ersättning.
Slutligen, över 37 000/mån öt/bonus ej inräknat är fullt uppnåeligt med under 5 års erfarenhet.