2018-02-03, 14:15
Medlem
Si så där. Inte direkt. Om man har finsk familj på tex mors sida, men man själv är svensk medborgare, och ens mamma också har tagit svenskt medborgarskap, i samband med att hon gifte sig med din pappa tex. Så gjorde ju många finska kvinnor som kom till sverige för jobbens skull på 50-talet. Så har man ingen direkt hjälp av det för finskt medborgarskap.
Det gäller samma som för alla. Du måste bo och leva i Finland i minst 5 år, sedan kan du söka finskt medborgarskap.

Däremot så är det naturligtvis lättare på alla sätt och vis än om man kommer från utomnordiska länder. Vårt nordiska samarbetsavtal gör ju att vi kan vi bo och jobba var vi vill i alla nordiska länder, så länge vi vill. Utan att behöva en massa papper. Vi funkar ju som ett och samma land egentligen, på de flesta sätt. Men vill man ha medborgarskap så gäller femårsperioden.

Sedan är det naturligtvis en psykologisk och social fördel att du har finskt påbrå. Ännu bättre om du också pratar finska.
Men som med allting alltid så handlar det om hur man är som människa. Är man reko, ärlig, vänlig och sjysst, så brukar det inte vara några problem var man än flyttar.
Citera
2025-04-27, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Vad tror ni?

-extremt välskötta kustkommuner, med spektakulärt vacker kustremsa
-dom har högre utb/inkomst/bättre hälsotal än övriga Finland.
-i stort sett 100 procent pratar svenska (dessutom grammatiskt bättre än oss)
-kulturkrocken skulle bli minimal.

Skall bara köra ut mina sista år här i arab/skitlandet, sen drar jag dit...fuck jag kan t.o.m ta mig dit med egen båt.

Problemet är bara att i Österbotten är rasism och främlingsfientlighet inte accepterat, så du skulle nog inte trivas här. Rasisterna hittar du bland sannfinländarna i de finska delarna av landet. Fast då är ju problemet istället att du är svensk, vilket innebär att sannfinländarna föraktar dig lika mycket som en arab.

Fast det kanske skulle vara en nyttig upplevelse för såna som dig, att vara främling i ett land där ingen vill ha dig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in