2015-05-30, 09:43
Medlem
netpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Varför skulle det slita mindre däck? Bromsa och svänga måste man ju trots fyrhjulsdrift och det är ju det som sliter mest på däcken, visst kan det vara så att de slits något jämnare, men det dör vara marginellt.
.

Jag tror att däcken slits mindre pga att du har drift i alla fyra hjul. Mycket enklare och få en bil att rulla om alla hjulen spinner än om det bara är 2 hjul. På så sätt fördelas vikten på en större yta = mindre friktion = mindre slitage.

Vilka tror du blir tröttast, två bönder som drar en kärra eller fyra bönder som hjälps åt?
Senast redigerad av netpest 2015-05-30 kl. 09:45.
Citera
2015-05-30, 10:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av netpest
Jag tror att däcken slits mindre pga att du har drift i alla fyra hjul. Mycket enklare och få en bil att rulla om alla hjulen spinner än om det bara är 2 hjul. På så sätt fördelas vikten på en större yta = mindre friktion = mindre slitage.

Vilka tror du blir tröttast, två bönder som drar en kärra eller fyra bönder som hjälps åt?
Om två drar först och två sen, vilka kommer längst?
Det kan kanske ha en marginell effekt på slitaget, men att det skulle märkas är jag tveksam till. För lika mycket som det sliter mer på de drivande hjulen, lika mycket mindre sliter det på de som inte driver. Till nästa säsong flyttar man runt lite så att det jämnas ut.
Vid normal körning ska jag kanske förtydliga att jag menar.
Citera
2015-05-30, 11:24
Bannlyst
Man borde ju sluta mer på däcken med fyrhjulsdrift. Speciellt om man gasa å sladda då själva kraften hamnar på alla fyra vilket blir mer friktion.
Citera
2015-05-30, 15:16
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Jo jag vill nog hävda att en majoritet har övertro till systemet. Problemet är inte att få sladd, för det är mycket riktigt inget stort problem med AWD. Problemet är att få stopp sen, då hjälper inget AWD-system i världen.
Exakt. Och när det väl släpper då gäller det att göra precis tvärtemot det som sitter i ryggraden, vilket är svårt. Bara inlägget du svarar på pekar på vilken övertro det finns. Har själv fått sladd med fyrhjulsdrift men hade turen att ha sträcka att kana på.

Ser lite för ofta fyrhjulsdrivna bilar ligga i vänsterfil med full speed när det är skitväder. De allra flesta har ingen aning om hur de ska hantera bilen, och alla verkar ha glömt att det inte går att upphäva tyngdlagarna när det gäller att få stopp på ekipaget.

Jag kan förstå att det finns ett behov av awd, men det har gått lite trend i det. De allra flesta har bara egentlig nytta av systemet när det kommer till att få bilen de sista 3 metrarna uppför backen till fjällstugan de hyrt en vecka i februari.

Kommer awd med i erbjudandet så kan jag absolut tänka mig att välja det, men det är inget jag skulle tänka mig att betala extra för.
Citera
2015-05-30, 18:18
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Jo jag vill nog hävda att en majoritet har övertro till systemet. Problemet är inte att få sladd, för det är mycket riktigt inget stort problem med AWD. Problemet är att få stopp sen, då hjälper inget AWD-system i världen.

Tar lika lång tid att få stopp som med 2wd, så vad exakt är skillnaden om du är normalbegåvad? Utgå från att du kör på samma sätt oavsett hur många hjul bilen driver på, hur ska då 4wd vara en nackdel?
Citera
2015-05-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Tar lika lång tid att få stopp som med 2wd, så vad exakt är skillnaden om du är normalbegåvad? Utgå från att du kör på samma sätt oavsett hur många hjul bilen driver på, hur ska då 4wd vara en nackdel?

Fast det är precis att det tar lika lång tid att stanna som är min poäng. Med 2WD känner du bättre av att det är halkigt och tar det därför lugnare, vilket gör att hastigheten är lägre när du måste bromsa. Med 4WD känner du inte av halkan eftersom det känns så stabilt och fint tills det är för sent.

Ytterligare ett problem för average joe är att det känns väldigt stabilt och fint tills det släpper och då är man chanslös. En framhjulsdriven bil ger mer förvarningar, och återigen har du mindre hastighet när det skiter sig.
Citera
2015-05-30, 19:20
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Fast det är precis att det tar lika lång tid att stanna som är min poäng. Med 2WD känner du bättre av att det är halkigt och tar det därför lugnare, vilket gör att hastigheten är lägre när du måste bromsa. Med 4WD känner du inte av halkan eftersom det känns så stabilt och fint tills det är för sent.

Ytterligare ett problem för average joe är att det känns väldigt stabilt och fint tills det släpper och då är man chanslös. En framhjulsdriven bil ger mer förvarningar, och återigen har du mindre hastighet när det skiter sig.

Vilken nyhet du kommer med, jag förstår din poäng men håller inte med om att det är ett problem för gemene man som kör normalt. Tillhör du takboxmaffian som kör 140 på 84:an på sportlovet trots blankis bara för att du åker X5:a tillhör du den kategorin som är farlig. Jag gör det inte då jag kör lugnt oavsett årstid.

Bakhjulsdrift och ungdomligt oförstånd är många ggr farligare och skördar mångt fler offer.
Citera
2015-05-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Vilken nyhet du kommer med, jag förstår din poäng men håller inte med om att det är ett problem för gemene man som kör normalt. Tillhör du takboxmaffian som kör 140 på 84:an på sportlovet trots blankis bara för att du åker X5:a tillhör du den kategorin som är farlig. Jag gör det inte då jag kör lugnt oavsett årstid.

Bakhjulsdrift och ungdomligt oförstånd är många ggr farligare och skördar mångt fler offer.

Möjligt. Men man har ju forskat på fyrhjulsdriftens bidrag till säkerheten och konstaterat att det inte är positivt i alla fall, och det har man angivit som anledningen.

Det sista fetade håller jag dock helt med om. Bakhjulsdrift är farligare än både fram och fyrhjulsdrift, hands down.
Citera
2015-05-31, 18:09
Medlem
Många gamla myter och rykten som fortfarande florerar i denna tråd gällande fyrhjulsdrift. Har ägt tre stycken fyrhjulsdrivna bilar, passat 1,9 tdi -00, volvo 2,5 t awd -04 och nu en audi a3 2,0 tdi Quattro -15.
Det finns inte ett svar på vad som är bäst det hela handlar om individen samt vad man använder bilen till.
När det gäller mina bilar så var passaten bra när det gällde framkomlighet, volvon var inte alls bra, Volvons fyrhjulsdrift skapades inte för att man skulle tugga sig fram på snöiga skogsvägar, Volvons fyrhjulsdrift var skapat för att ha god säkerhet på vägen.
När det gäller bränsleförbrukning så drog min gamla passat runt 0,6 blandad, Volvon drog betydligt mer men hade en bensinmotor på över 200 hästar. Audin hämtade jag ut i fredags, än så länge har den dragit 0,55 per mil, vilket är djäkligt bra för en helt ny bil.
Så att fyrhjulsdrift drar så himla mycket mer är idag en myt.
Likaså att man måste byta alla däcken, har du en gammal volvo med viskoskoppling då stämde det eftersom den fyrhjulsdriften kände av hjulets rörelse. I dagens bilar stämmer detta inte.
När det gäller säkerheten så är det så enkelt att det finns inga system som kan ersätta brister i hjärnkapaciteten. Kör du med samma marginaler i en fyrhjulsdriven bil då har du högre säkerhet i en fyrhjulsdriven bil sett till helheten.
Nu misstänker jag att TS är en 18-åring med keps så jag skulle nog rekommendera honom en epa-traktor eftersom han inte förstått att man INTE ska sladda runt på allmänna vägar.
Citera
2015-05-31, 20:23
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
...Fyrhjulsdrift kan i vissa fall vara bra, men för 99,99999% är det bara en onödig grej.

Nog är det fler än 0,00001% av förarna som lättare tar sig fram på en snöig eller lerig väg om man har drift på alla fyra hjul.
Citera
2015-06-17, 14:14
Medlem
Roddarens avatar
Det kommer ut en hel del skräckpropaganda från exempel Collin på Teknikens värld så man vågar knappt köpa bakhjulsdrivet men jag gjorde det ändå då och märkte att den går bättre på vinterväg än vår tidigare framhjulsdrivna småbil. Det vintrar jag kört bakhjulsdrivet har jag inte ens behövt antisladden (ESP).

Om du skall köra mycket i oplogat väglag och behöver framkomlighet är fyrhjulsdrivet inte så dumt men om det är väghållningen på landsväg du oroar dig över är det bättre att fokusera på att välja rätt däck (hakkapelitta el motsvarande), och att inte köra som en idiot...
Citera
2016-01-19, 11:40
Medlem
AlwaysAllIns avatar

Ja, det brukar ju vara en massa förståsigpåare som hävdar att man stannar inte snabbare med fyrhjulsdrift, det är oekonomiskt med fyrhjulsdrift, 98% av Sveriges förare behöver inte fyrhjulsdrift osv, osv, osv, osv.

Jag kan härmed meddela att de tyska premiumvagnarna med X-drive tar sig fram alldeles helt djävla formidabelt just nu med sin 4-hjulsdrift.
Oavsett om det är blankis på vägen eller stora snödjup så "tuggar" vi oss fram till jobb och affär och lyssnar med stigande förvåning på dessa människor som kört av, snurrat och inte kommer fram till jobbet pga snödjup på parkeringen osv, osv.

Vad var det nu som var nackdelen med 4-hjulsdrift?

Livet leker och med fyrhjulsdrift så kommer du fram också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in