2015-05-29, 19:21
Medlem
Så länge det fungerar så är det nog inte ivägen. Men jag skulle tro att 95% av alla privatbilister klarar sig alldeles utmärkt utan.

Sen beror det ju som sagt på vad det är för typ av bil. En tvåhjulsdriven SUV känns ju lite B även om istort sett alla klarar sig alldeles utmärkt med det.
Citera
2015-05-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
håller inte med allså,

du har mycket bättre fäste, du drar släp/vagn mycket bättre

2hjulsdrift idag betyder ju något så dåligt som framhjulsdrift dessutom, det kommer man ju ingen vart alls med i snö, och sladdarna är livsfarliga

Klart att det finns fördelar. Vi kör bara fyrhjulsdrivna bilar i jobbet, men då åker vi där man normalt aldrig åker heller.

Och har man så förtvivlat svårt att ratta en tvåhjulsdriven bil i snö så bör man inte köra bil öht.
Citera
2015-05-29, 19:36
Medlem
DISSKUSION FRÅN GARAGET.
FRÅN VIBILÄGARE.
SATANS GAMAL MEN FUNKAR.
OCH DENNA ÄR NOG GANSKA NYTTIG.
(FB)Köregenskaper mellan framhjuls-, bakhjuls-, och fyrhjulsdrift
Det var dom första resultaten från Google
Citera
2015-05-29, 19:38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
håller inte med allså,

du har mycket bättre fäste, du drar släp/vagn mycket bättre

2hjulsdrift idag betyder ju något så dåligt som framhjulsdrift dessutom, det kommer man ju ingen vart alls med i snö, och sladdarna är livsfarliga
Vad, när det gäller 2wd, är bättre än framhjulsdrift menar du? Bakhjulsdrift är det definitivt inte, och nåt annat har jag faktiskt aldrig hört talas om.
Citera
2015-05-29, 20:25
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Vrf behöver man byta alla däck?

Nu är jag ute på något tunn is så jag hoppas att någon korrigerar mig och jag är alldeles fel ute. Man byter inte bara ett däck på någon bil, skillnaden i diameter mellan höger och vänster gör att differentialen bringas att rotera konstant och det mår det inte bra av. Är fordonet fyrhjulsdrivet och har olika diameter på hjulen fram och bak drabbas centraldifferentialen av just detta öde.
Citera
2015-05-29, 20:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Nu är jag ute på något tunn is så jag hoppas att någon korrigerar mig och jag är alldeles fel ute. Man byter inte bara ett däck på någon bil, skillnaden i diameter mellan höger och vänster gör att differentialen bringas att rotera konstant och det mår det inte bra av. Är fordonet fyrhjulsdrivet och har olika diameter på hjulen fram och bak drabbas centraldifferentialen av just detta öde.
Kan korrigera dig.
En vanlig diff har inte så ont av olika diameter. Är inga problem alls att byta endast ett däck på en vanlig 2wd bil.
Citera
2015-05-29, 20:50
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Har åkt framhjulsdrivet 1999-2014, köpte 4wd förra året och kommer aldrig gå tillbaka. Det finns ingen anledning att inte åka 4wd, speciellt om du vill ha automat. Vinter, antispinn och framhjulsdrift är ett skit att kombinera, sjukt tråkigt.
Citera
2015-05-29, 21:41
Medlem
killawifes avatar
Min senaste bil, audi s4, var också min första fyrhjulsdrivna och jag har bara positiva saker att säga om det. Att kunna ta sig fram överallt och hjälpa andra som inte tar sig fram är ju bara positivt. Trygghetskänslan det ger är även den värd väldigt mycket. Bränsleförbrukningen påverkas inte mycket på en normal fyrhjulsdriven personbil. En ökad servicekostnad kan dock uppstå då man har två diffar och dubbla uppsättningar drivaxlar och drivknutar.
Kör man prestandabil så är fyrhjulsdriften väldigt positiv då effekten kommer ner i backen på ett helt annat sätt.
Citera
2015-05-30, 01:35
Medlem
Malingins avatar
Fyrhjulsdrift är skönt.
Man ska ju börja könsneutralisera skottningen, så nu behöver man det i alla miljöer.
Citera
2015-05-30, 05:25
Medlem
carlpetersen73s avatar
Övertro på fyrhjulsdrift, få som kan nyttja det och ännu fler som tror de är osårbara. Tills det släpper, då kan 99.99999% inte hantera sladden. Fyrhjulsdrift kan i vissa fall vara bra, men för 99,99999% är det bara en onödig grej.
Citera
2015-05-30, 07:33
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Övertro på fyrhjulsdrift, få som kan nyttja det och ännu fler som tror de är osårbara. Tills det släpper, då kan 99.99999% inte hantera sladden. Fyrhjulsdrift kan i vissa fall vara bra, men för 99,99999% är det bara en onödig grej.

Känner ingen med en övertro på 4wd, är man en sladdande raggare kanske det kan ställa till det. Men däremot är det praktiskt som boende i norr.

Vem får sladd som kör normalt idag? Jag väntar fortfarande på min första (som jag inte gjort medvetet) testade att provocera fram en i snöslask i vintras men misslyckades.
Citera
2015-05-30, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Känner ingen med en övertro på 4wd, är man en sladdande raggare kanske det kan ställa till det. Men däremot är det praktiskt som boende i norr.

Vem får sladd som kör normalt idag? Jag väntar fortfarande på min första (som jag inte gjort medvetet) testade att provocera fram en i snöslask i vintras men misslyckades.

Jo jag vill nog hävda att en majoritet har övertro till systemet. Problemet är inte att få sladd, för det är mycket riktigt inget stort problem med AWD. Problemet är att få stopp sen, då hjälper inget AWD-system i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in