2015-05-29, 14:59
Bannlyst
Har möjlighet att köpa exakt likadana bilar, en med fyrhjulsdrift och en utan.

Vilken ska jag välja? Fördelar och nackdelar med elr utan?

Gillar fart och aceleration, köra på grusvägar å så. Hatar dock meka.
Citera
2015-05-29, 15:50
Medlem
Det beror ju på.
Bor du på landet med dåligt skottade vägar på vintern?
Drar du mycket släp?

Jag tycker att 4×4 är onödigt för en helt vanlig Svensson. Samt dyrare och serva om något händer.
Sen är dom tyngre vilket gör att bilen drar mera soppa.

Bakhjulsdrift verkar vara nå för dig
Citera
2015-05-29, 15:52
Medlem
netpests avatar
Skriver nedan vad jag tror är positivt/negativt med fyrhjulsdrift

Positivt:
Snabbare acceleration
Bättre väggrepp
Minskar slitage på däck

Negativt:
Drar mer bränsle
Tror det finns en extra service på fyrhjulsdrift (byte av olja)
(Risk att MP får igenom sin skatt för fyrhjulsdrift)
Citera
2015-05-29, 16:12
Bannlyst
Tyckte jag läste att en golf4 tdi-99 med fyrhjulsdrift drog 0,5
Citera
2015-05-29, 16:15
Moderator
Varför skulle det slita mindre däck? Bromsa och svänga måste man ju trots fyrhjulsdrift och det är ju det som sliter mest på däcken, visst kan det vara så att de slits något jämnare, men det dör vara marginellt.

Det är säkert bra med fyrhjulsdrift i vissa situationer, snömodd och halka, om du drar mycket släp i branta backar är det ju överlägset. Men man klarar sig oftast bra med tvåhjulsdrift, framförallt om det driver fram, det är oerhört sällan man måste ha fyrhjulsdrift för att ta sig fram.

Nackdelarna är ju som nämnts, högre kostnader. Gäller ju bränsleförbrukning, skatt, service och jag skulle inte bli förvånad om försäkringen blir dyrare den med.
Inköpspriset är ju högre på de flesta, både som nya och bättre begagnade, med en högre värdeminskning till följd. Större risk för dyra reparationer, inte för att det är sämre saker utan för att det sitter mer som slits.
Citera
2015-05-29, 17:54
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brinkee
Jag tycker att 4×4 är onödigt för en helt vanlig Svensson.

Det beror väl helt och hållet på var och hur denne helt vanlige Svensson ska köra.

Är det inte så att man behöver fyrhjulsdrift så bör man undvika det. Maskineriet blir mer komplext med allt vad detta innebär. Dessutom kan man åka på att byta alla fyra däck vid skada på ett av dem.
Citera
2015-05-29, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Det beror väl helt och hållet på var och hur denne helt vanlige Svensson ska köra.

Är det inte så att man behöver fyrhjulsdrift så bör man undvika det. Maskineriet blir mer komplext med allt vad detta innebär. Dessutom kan man åka på att byta alla fyra däck vid skada på ett av dem.

Vrf behöver man byta alla däck?
Citera
2015-05-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Har möjlighet att köpa exakt likadana bilar, en med fyrhjulsdrift och en utan.

Vilken ska jag välja? Fördelar och nackdelar med elr utan?

Gillar fart och aceleration, köra på grusvägar å så. Hatar dock meka.
Fördelarna är bättre framkomlighet i dåligt väglag............hm........jag är inte bra på fyrhjulsdrift, det vad det jag kom på i skrivande stund, får köra en googling
Nackdelarna är drar mer soppa, kan tänka mig att man blir tvungen att byta alla fyra däcken samtidigt, då dom bör vara lika nerslitna överallt Annars kommer jag inte på något mer
Citera
2015-05-29, 18:53
Medlem
Zteffen81s avatar
Fyrhjulsdrift känns tryggt och säkert men tänk på att bilen bromsar lika bra/dåligt som en bil med 2WD!

Beror lite på vart du bor och vad du ska köra. Tänker du köra inne i stan för det mesta räcker det med att bilen driver på en axel. Ska du köra mycket på dåliga vägar under vintern? Ska du dra släp på vintern? Om man drar släp på vintern rekommenderar jag inte att köra med framhjulsdrift i alla fall. Bättre med bakhjulsdrift eller ännu hellre fyrhjulsdrift. Det är anledningen till att jag kör Volvo 745, bättre med bakhjulsdrift än framhjulsdrift när man drar släp på vintern.

Så tänk över vad du har tänkt att göra med bilen.
Citera
2015-05-29, 19:08
Medlem
Är det en golf årsmodell -99 så hade jag valt en 2-hjullsdriven. Finns väl inte mycket nytta med awd på en golf?

Det räcker ju inte med att ha en awd om det är 30cm snö på vägen, den ska ju ha en markfrigång som är högre en 2-hjulssriven om det ska vara någon större nytta med det.
Citera
2015-05-29, 19:13
Medlem
fyrhjulsdrift är ju aldrig i vägen om man säger så
Citera
2015-05-29, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Är det en golf årsmodell -99 så hade jag valt en 2-hjullsdriven. Finns väl inte mycket nytta med awd på en golf?

Det räcker ju inte med att ha en awd om det är 30cm snö på vägen, den ska ju ha en markfrigång som är högre en 2-hjulssriven om det ska vara någon större nytta med det.

håller inte med allså,

du har mycket bättre fäste, du drar släp/vagn mycket bättre

2hjulsdrift idag betyder ju något så dåligt som framhjulsdrift dessutom, det kommer man ju ingen vart alls med i snö, och sladdarna är livsfarliga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in